Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Planten verwelken

Planten verwelken 27 apr 2012 16:52 #46298

• Parkway Drive
  • Parkway Drive's Profielfoto
  • Afwezig
  • Senior Boarder
  • Ontvangen bedankjes 4
Hallo,

Sinds vorige week heb ik mijn aquarium opgestart en heb er tevens ook plantjes in gezet.
Ik heb valisneria, waterpest en alternanthera reineckii gezet. De laatstgenoemde plant doet het zeer goed maar mijn valisneria en waterpest zijn aan het verwelken. Ik heb al eens gekeken als ik de valisneria niet te diep geplant heb maar dat is het geval niet. Ik heb ze geplant zodat de wortel net onder het grind zit.

[attachment=1:4jg4a3a8]<!-- ia1 -->Aquarium 5.JPG<!-- ia1 -->[/attachment:4jg4a3a8]
[attachment=0:4jg4a3a8]<!-- ia0 -->Aquarium 6.JPG<!-- ia0 -->[/attachment:4jg4a3a8]

Zou het verwelken van mijn planten kunnen te maken hebben met mijn waarden van mijn water? Ik heb ze vandaag eens getest.
PH : 9
KH : 10
GH : 12
NO² : 0,3

Ps. : De temperatuur van mijn water is 24 graden en mijn bodem bestaat uit grind waar ik Initialsticks (Tetraplant)heb in gestopt om mijn grindbodem vruchtbaar te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Planten verwelken 27 apr 2012 22:29 #46312

• Aquashoponline
  • Aquashoponline's Profielfoto
  • Afwezig
  • Gold Boarder
  • Ontvangen bedankjes 4
valisneria en waterpest durven nogal eens verslijmen bij verandering van water / temp.
De valisneria gewoon laten staan, die kan terug gaan uitschieten na een tijdje.
Aquashoponline
Garnalen, kreeften, vissen, planten en alle toebehoren.

Omdat uw hobby onze passie is!

Like ons op facebook en blijf als eerste op de hoogte van de nieuwtjes, promoties en wedstrijden

Planten verwelken 28 apr 2012 00:36 #46315

• Greg002
  • Greg002's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Boarder
  • Ontvangen bedankjes 30
Ik zal mijn plantenkennis eens bovenhalen welke ik van Eska heb verkregen. Dus, hoor zeker ook eens bij hem ;-)!

Even terzijde: De vallisneria hebben geen voedingsbodem nodig, ze nemen enkel voeding op via het blad. De wortels zijn er enkel om beneden te blijven. Je zou de voedingstabletten daar dus kunnen verwijderen (om rotten te voorkomen).

Voeg je misschien easycarbo of iets dergelijk toe (co2)? Dit zou tot dit resultaat kunnen leiden aangezien de vallisneria absoluut niet goed tegen deze co2 kan. (iets ivm eencellig en tweecellig.. Voor de technische uitleg moet je bij mij niet zijn ;-) )

Als het toch toegevoegd moet worden, wat aan te raden is voor de alternanthera reineckii dacht ik, begin dan met een halve dosis en bouw, indien nodig, rustig op. Ik gebruik nu reeds 2maanden een halve dosis van het minimum en al mijn planten doen het goed. Ook geen plantenvoeding etc toevoegen tijdens de opstart.

Wat ik denk van de waterpest..: Deze heeft nitraat nodig om te kunnen overleven en aangezien er geen vissen in het aquarium zitten, zal er ook geen nitraat in zitten. En daarom zou hij kunnen afsterven. Ik denk nu wel niet dat dit echt de oorzaak is aangezien deze plant het volgens mij wel even uithoudt zonder nitraat, maar het kan. Hier kan ik eigenlijk niet echt iets meer over zeggen.

Ik zie net ook wel: Bij je alternanthera reineckii (rechter plant van deze soort) heb je de beneden bladeren er niet afgehaald. Deze steken halvelings mee in de grond en zullen hoogstwaarschijnlijk gaan rotten. Ik zou deze even verwijderen.
Maar eska: Correct me if i'm wrong :) !

Planten verwelken 28 apr 2012 09:18 #46318

• Parkway Drive
  • Afwezig
  • Senior Boarder
  • Ontvangen bedankjes 4
Greg002 schreef :
Ik zal mijn plantenkennis eens bovenhalen welke ik van Eska heb verkregen. Dus, hoor zeker ook eens bij hem ;-)!

Even terzijde: De vallisneria hebben geen voedingsbodem nodig, ze nemen enkel voeding op via het blad. De wortels zijn er enkel om beneden te blijven. Je zou de voedingstabletten daar dus kunnen verwijderen (om rotten te voorkomen).

Voeg je misschien easycarbo of iets dergelijk toe (co2)? Dit zou tot dit resultaat kunnen leiden aangezien de vallisneria absoluut niet goed tegen deze co2 kan. (iets ivm eencellig en tweecellig.. Voor de technische uitleg moet je bij mij niet zijn ;-) )

Als het toch toegevoegd moet worden, wat aan te raden is voor de alternanthera reineckii dacht ik, begin dan met een halve dosis en bouw, indien nodig, rustig op. Ik gebruik nu reeds 2maanden een halve dosis van het minimum en al mijn planten doen het goed. Ook geen plantenvoeding etc toevoegen tijdens de opstart.

Wat ik denk van de waterpest..: Deze heeft nitraat nodig om te kunnen overleven en aangezien er geen vissen in het aquarium zitten, zal er ook geen nitraat in zitten. En daarom zou hij kunnen afsterven. Ik denk nu wel niet dat dit echt de oorzaak is aangezien deze plant het volgens mij wel even uithoudt zonder nitraat, maar het kan. Hier kan ik eigenlijk niet echt iets meer over zeggen.

Ik zie net ook wel: Bij je alternanthera reineckii (rechter plant van deze soort) heb je de beneden bladeren er niet afgehaald. Deze steken halvelings mee in de grond en zullen hoogstwaarschijnlijk gaan rotten. Ik zou deze even verwijderen.
Maar eska: Correct me if i'm wrong :) !

Bedankt voor de nuttige info Greg002 !!

Easycarbo gebruik ik niet. Ik heb alleen plantenvoeding in mijn grindbodem gestoken :oops: (waarom doe je dit best niet bij de opstart?). Probleem is dat ik deze niet meer kan verwijderen omdat dat korrels zijn die opgelost zijn in het water. Misschien moet ik achter een klein zakje grind gaan en de valisneria daar dan in herplanten??
De bladeren van de alternanthera reineckii ga ik direct aanpakken :wink:

Edit : Mijn CO² zou volgens de omrekentabel van Tetra 0,3mg/l bedragen. :shock: Tetrabalance beginnen gebruiken ?
Laatst bewerkt: 28 apr 2012 10:35 door Parkway Drive.

Planten verwelken 28 apr 2012 09:21 #46319

• Parkway Drive
  • Afwezig
  • Senior Boarder
  • Ontvangen bedankjes 4
Aquashoponline schreef :
valisneria en waterpest durven nogal eens verslijmen bij verandering van water / temp.
De valisneria gewoon laten staan, die kan terug gaan uitschieten na een tijdje.

Verslijmen doen die niet echt. Ze zijn gewoon aan het rotten... :?

Planten verwelken 28 apr 2012 19:25 #46339

• Eska
  • Eska's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Boarder
  • Ontvangen bedankjes 238
De PH is te hoog, das één punt. Vallisneria kan nu wel tegen alkalisch water, maar 9 is toch te hoog ze. Dat is al 100 keer meer alkalisch dan een neutrale PH!
Zoals Greg al zei is er nu eigenlijk geen voeding, de bodemvoeding doet niets voor de Vallisneria en de Egeria.
En wat aquashop zegt is ook correct, Vallisneria heeft zeker een aanpassingperiode nodig, je kan ze zeker laten staan, je kan soms verstomd staan hoe die plots weer schiet, maar als ze volledig verslijmen( = rotten) dan haal je die er best uit; Als de PH wat gezakt is, kan je opnieuw wat planten zetten.

Planten verwelken 29 apr 2012 10:52 #46367

• Parkway Drive
  • Afwezig
  • Senior Boarder
  • Ontvangen bedankjes 4
Eska schreef :
De PH is te hoog, das één punt. Vallisneria kan nu wel tegen alkalisch water, maar 9 is toch te hoog ze. Dat is al 100 keer meer alkalisch dan een neutrale PH!
Zoals Greg al zei is er nu eigenlijk geen voeding, de bodemvoeding doet niets voor de Vallisneria en de Egeria.
En wat aquashop zegt is ook correct, Vallisneria heeft zeker een aanpassingperiode nodig, je kan ze zeker laten staan, je kan soms verstomd staan hoe die plots weer schiet, maar als ze volledig verslijmen( = rotten) dan haal je die er best uit; Als de PH wat gezakt is, kan je opnieuw wat planten zetten.

De egeria heb ik uit mijn aquarium gehaald. Die was echt aan het rotten. Mijn PH waarde is nu gezakt naar 8 met mijn water te verversen. Hopelijk komt de valisneria er nu door.
Bedankt voor de info iedereen !! Dit groentje is aan het bijleren :lol:
Tijd voor maken pagina: 0.232 seconden