klauwkikker vs dwergklauwkikker

Guest , June 12 2009
?
Guest

Na een hele avond info te hebben opgezocht wil ik deze ook met jullie delen.
Tegenwoordig zie je in heel veel aquariumzaken een bokaal staan met daarin van die kleine levendige beestjes met 4 poten, kikkers, ofwel donker ofwel albino...
vraag je aan de verkoper:"worden die groot?"
antwoord de verkoper:"nee, max 5cm"
inderdaad, dit klopt! Weliswaar als je de dwergvariant hebt...

Even situatie schets:
Rond januari februari ga ik naar de aquariumzaak, mijn inlooptijd als beginner vond ik had ik vrij goed doorstaan (begonnen met guppys, algeneter en appelslak). Nu wou ik wel graag garnaaltjes, terwijl ik daar was zag ik deze fijne kikkertjes, daarvan er ook eentje meegenomen om te zien hoe hij het zou doen. Alles ging goed. Een maand later wil ik hem een levensgezel gaan halen. Wanneer zijn levensgezel naast hem in de bak komt valt meteen het grote verschil op in afmeting van deze 2... Goed, nu zijn we ondertussen juni en het ziet er niet naar uit dat de beestjes stoppen met groeien. :frown:
3 weken geleden zijn ook mijn 3garnalen "verdwenen" en zeker 1 guppy...
Zoals reeds in een ander onderwerp op dit forum vermeld heb ik heel mijn bak moeten uitkuisen. voor de kikkers die ondertussen steeds wouden graven in het grind heb ik er een extra laag opgelegd (dubbel zo hoog nu, maar lijkt me ook beter voor de planten en diens wortels).

Omdat ik ongerust werd over de omvang van de kikkers ben ik nu heel de avond op zoek gegaan.

Hoe kan je de klauwkikker van zijn kleinere broer de dwergklauwkikker herkennen?
Heel simpel:
dwergkleuwkikker: zwemvliezen tussen zowel achterpoten als voorpoten
klauwkikker: zwemvliezen enkel tussen de achterpoten... ook zouden deze meer uitpuilende/opstaande ogen hebben, maar daar ben ik niet 100% zeker van...

Klauwkikkers zet je best in een aparte bak met enkel en alleen klauwkikkers... Het zijn sociale beestjes die alles eten wat ze in hun mond kunnen stoppen... (daar zijn dus mijn verdwenen garnalen gebleven) :cry:
altijd fijn om weten: ze worden zo'n 10cm groot!

Help, wat moet ik nu doen?
mijn bak is te klein voor hun beide, en al mijn vissen zullen als kikkervoer eindigen...
Iemand die ze wel een verder leven kan bieden?