Hoeveel kost dat?

cornelisk , September 28 2009
c
cornelisk

Kan eens iemand een schatting maken hoeveel het zou kosten om een 1000 liter zeewater aqua te opstarten? exclusief bak dan he.

?
Guest

heel veel :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
ik denk dat je best eens in een aquawinkel prijs vraagt.

c
cornelisk

Je kan daar wrsl ook zo zot in gaan als je wilt

?
Guest

klaascornelis":16f8b4tl:

Je kan daar wrsl ook zo zot in gaan als je wilt

zeeaqua's zijn een pak duurder dan zoetwateraqua's.

n
no_mans_land

als je een bak hebt met techniek er bij gaat het nog een dure grap worden ma je kan het rustig aan doen en dan gaat het wel

levende steen is ongeveer 12 à 15euro/kg... 1kg/10liter...
zout. 1 kg/30L osmose water... zout sera 20kg 70euro (1000liter is ongeveer 34kg zout) + verversen en bijvullen...
verlichting minimaal 0,5 Watt per Liter voor zachte koralen en 1 Watt per Liter voor steen koralen.

de schattig dat ik zoals op verschillende fora gehoord heb is 10euro per liter...
koraal en heel da gedoe moet je niet in een winkel kopen, der zijn hobby mensen genoeg die koraal staan hebben dat je voor een prikje over kan nemen...

je maakt het zo duur als je zelf wil... ;)

?
Guest

amai ong. 15 euro/kg voor levende steen en dat dan voor 1000 liter
en dan tellen op 1kg/10liter :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

c
cornelisk

Ja man kan je niet gewoon water uit de zee gaan halen ofzo :P nattuurlijk niet want dat is danig vervuilt.

Tja een mens kan maar dromen he, het zal dan in de toekomst toch een grote bak met discussen en maanvissen worden.

n
no_mans_land

waarom wil je direct met zulke grote beginne? neem een kleintje, koste zijn veel lager, en je kan der is deftig moois van maken...
je weet nooit hoe zeewater u ligt he... das de zelfde rede waarom ik een kleine neem hoor... 2de hands vind je nu bakken in overvloed... al dan niet ingericht... soms omdat ze groter gaan , soms omdat het hun gewoon niet ligt... (vergelijk het met een mens en een bepaald merk van auto... de ene ligt bij de andere niet... )

c
cornelisk

Om even dit onderwerp terug tot leven te brengen. Ik heb mogelijk een aqua gevonden
120X60X60 (430L). Inclusief afschuimer en 3 pompen. De vraagprijs is €900.
Persoonlijk vind ik dat wel aan de dure kant, maar daarom informeer ik even hoeveel ik er eventueel zou kunnen afpingelen.

Er staat een grote steen in, of dat nu levend koraal is of gewoon een steen, zal ik eens moeten vragen, maar ik vermoed dat het gewoon een steen is.

n
no_mans_land

klaascornelis":4jip4hv7:

Om even dit onderwerp terug tot leven te brengen. Ik heb mogelijk een aqua gevonden
Persoonlijk vind ik dat wel aan de dure kant, maar daarom informeer ik even hoeveel ik er eventueel zou kunnen afpingelen.

Er staat een grote steen in, of dat nu levend koraal is of gewoon een steen, zal ik eens moeten vragen, maar ik vermoed dat het gewoon een steen is.

voor een zeebak is het een maat waar je alle kanten mee uit kunt... met een sump??
de afschuimer en pompen is een plus punt, maar hoe zit het met de verlichting??
als deze er niet bij is, een deftig meer kost als je deze moet bij kopen!!
rekeningen houdende met wat voor koraal je wil zette, steen of zacht.
zoals ik al eerder zei 1à 1.5watt per liter!

kijk maar even op deze link, voor onderdelen/toebehoren enz...
http://www.zeeaquariumwinkel.nl/

draaid de bak nog??
ik persoonlijk zou de steen verwijdere... als der geen koraal of zo opstaat.
de bak zuiver maken, alles deftig afwassen met zo warm water als je kunt verdragen... als der dan een ziekte in de bak geweest is is ze der toch ver uit...

kwa levende steen en zout, kun je best eens rond horen... ik heb een shop die steen verkoopt uit zijn visbakken zelf, de algen groei enz gaat veel sneller, en is sneller stabieler, kwa nitraat en nitriet...

900€ is een aardig bedrag, afpingelen zou ik persoonlijk altijd doen... elke 100€ dat je er afkrijgt, is 100€extra voor de inrichting... ;)

als je een fotoke heb van alles, en merk en type van afschuimer en pompen...kun je al veel meer zeggen over de prijs he...

grtz

c
cornelisk

Ik heb deze droom nog eens even in de diepvries gestoken, nogmaals op de harde realiteit gestuit dat mijn appartement simpelweg te klein is, later mss he toch bedankt voor de info no_man

r
rietslang

Kzou eerst es willen weten of je ervaring hebt in het houden van zeedieren?
Misschien eerder met een bakje van een 100L ofzo beginnen en zo zie je wat de prijzen zijn en als de belangstelling der nog is alvorens je een tank van 1000L zeewater aanschaft..

n
no_mans_land

klaascornelis":hiotd8yd:

Er staat een grote steen in, of dat nu levend koraal is of gewoon een steen, zak eens moeten vragen, maar ik vermoed dat het gewoon een steen is.

even ter info
die 120 staat die regio ninove??
indien ja, mooie bak en deftige lampen bak!

als je echt een zeebak wilt proberen, ik weet natuurlijk niet welke richting je uit wilde gaan ofzo...
maar waarom kijk je eens niet in de richting van een resun 500DMs
deze zijn fatsoenlijk bakjes, ongeveer 100L... je zou versteld staan hoe schoon je zo iets kun maken..

dan heb je nog een Evolution 1
goed voor 40l
bij de buurtspeciaal zaak hebben ze die staan... heus wel leuk!!

alleen zit je beperkt met lager dieren en tot zeer beperkt met vissen in de evo's...

zo beperk je de kost wel voor een deel...

kijk anders even rond op forums mat nano bakken...

mvg dave

c
cornelisk

Wel ik had ergens al toekomstplannen voor als ik verhuis naar een ruimere woning, ergens in de living een 1000L zoetaqua te zetten en zien dat die goed draait.
En dan beginnen met zo een nano reef ziet er super mooi uit en kost niet verschrikkelijk veel. Als dat dan positief uitdraait kan ik nog altijd uitbreiden naar een groter zee aqua, kwestie van bezig te blijven he. :lol:

En het was idd dat zoekertje van ninove, was wel de juiste prijs voor de gerief denk ik, maarja toekomstmuziek he...

G
Guyke

Bak mee gaan plaatsen 1200 liter koste in totaal 6000 euro bak zelf is in plexi sump in glas

http://i961.photobucket.com/albums/ae92/guyke42279/DSCN0084.jpg

c
cornelisk

Slik €6000 dan engageer je je wel voor het leven, stof om over na te denken...