Slecht kraanwater

Guest , October 14 2009
?
Guest

Hallo,

Ik heb een vraagje over mijn kraanwater om mijn aquarium te verversen.
Ik heb een Ferplast 60 met 5 dwergpantsermeervallen, 3 Otocinclus vittatus, 6 neontera, 2 dwerggouramis, 3 marmerbijlzalmen, 2 geweislakken, 2 Niritina natalensis en in de toekomst nog een groepje garnalen. Het aquarium is een 2 maanden geleden opgestart.
Het probleem is dat mijn waterwaardes van mijn kraanwater vreselijk slecht liggen. GH=3 (wegens ontkalker en kan geen water voor de ontkalker nemen, kan wel mineralen toevoegen), KH= 17, PH= 7,5.
Mijn aquariumwater is GH=10, KH=4 en PH=7,5.
Nu is het een heel gedoe om mijn verversingswater de optimale waarden te geven. Heeft er iemand een oplossing hoe ik dit best aanpak? Welke producten?
Om mijn KH en PH te verlagen gebruik ik HS Oak Extract, maar ik krijg mijn waardes voor mijn verversingswater hier niet correct mee. Mijn PH wordt te laag (6) terwijl mijn KH te hoog blijft (15).

Daarnaast heb ik ook veel last van baard- en draadalgen en sinds een week een witte schimmel op mijn grind en glas. Hoe pak ik dit het beste aan zonder toevoeging van producten? Mijn verlichtingstijd is 8u.

Bedankt voor de goede raad die volgt.

Met vriendelijke groet
Kristof

?
Guest

Hallo

mengen met regen water kan wel eens helpen maar pas wel op dat je het eerst door een coffiefilter doet, er zit wel geen voeding in voor je planten en de GH kan ook anders zijn.

voor je algen moet je de NO3 en de PO4 testen.

?
Guest

Hallo,

Ik heb me laten zeggen dat regenwater ook bepaalde slechte stoffen kan bevatten die schadelijk kunnen zijn in het aquarium. Tevens woon ik op een appartement en kan nergens regenwater opvangen.

In welke verhouding kan je best mengen met regenwater?

Mijn NO3 is 10 à 15 en mijn PO4 0,25 à 0,5.

Groetjes

?
Guest

het kan dat regenwater slechte stoffen in zitten, maar je zou het toch iedere keer moeten testen.
bij iedere regenbiu kan het water een verschillende waarde hebben zo weet je niet goed hoeveel je moet mengen met kraanwater.
je zult het dus moeten probeeren.

s
start2aqua

Na de herinrichting, heb ik mijn waarden eens gemeten in mijn rio. PH 7 of meer, wat normaal is, want nogal veel leidingwater toegevoegd.
Echter mat ik weer een PO4 van meer dan 2mg/L. Dus mat ik maar eens mijn leidingwater en daar ook meer dan 2,0mg/L. Zou nu met verdund staal moeten meten, maar goed, dit is toch teveel voor drinkwater?

A
Aquarioot

Geen idee wat de maximumwaarden mogen zijn van leidingswater eigenlijk

s
start2aqua

Straf, ik had dus gisteren een email gestuurd naar TMVW dat mijn PO4 hoger ligt dan 2,0mg/L. Daarnet belden ze me al op met de vraag of ze aanstaande dinsdag een staal mogen komen nemen. Ze hadden dit al doorgegeven naar hun labo. Blijkbaar is dat toch geen normale waarde voor mijn regio.

A
Aquarioot

start2aqua" post=49393:

Straf, ik had dus gisteren een email gestuurd naar TMVW dat mijn PO4 hoger ligt dan 2,0mg/L. Daarnet belden ze me al op met de vraag of ze aanstaande dinsdag een staal mogen komen nemen. Ze hadden dit al doorgegeven naar hun labo. Blijkbaar is dat toch geen normale waarde voor mijn regio.

Ah dat is super
Ben benieuwd naar het vervolg

Hopelijk komt alles snel terug in orde

s
start2aqua

Gisteren is er iemand van tmvw langsgeweest. Partner was thuis. Staal van keukenkraan en hoofdkraan genomen. Man zei dat ik een gedetailleerde analyse zal toegestuurd krijgen. Blijkbaar was het ook een aquariumliefhebber en heeft hij lang staan bijpraten. Jammer dat ik niet thuis was :).
Als ik de analyse krijg, laat ik hier zeker iets achter. Ik hoop dat ze de hoge PO4 erkennen en er ook iets aan doen. Da laatste, daar vrees ik wel wat voor...

s
start2aqua

Zo, het resultaat binnengekregen, echter vind ik nergens PO4 terug :(. Wel P205 = ortho-fosfaat en dat is <60 µg/L. Geen idee wat dit is.
In mijn bakken had ik nog hoge PO4, dus grote waterwissel uitgevoerd (80L). Kraantjeswater staat nu 0 PO4.
Overige resultaten:

NO3 : 7,84
NO2: < 0,01
NH4: < 0,04
PH: 8
en een totale hardheid van 16 °F. Komt dit dan overeen met 16 GH?
De rest is allemaal bacteriegerelateerd en smaak, geur, troebelingsgraad etc... allemaal goed.

E
Eska

Orthofosfaten zijn afgeleiden van fosforzuur, eigenlijk hetzelfde als fosfaten.

60 microgram = 0,06 mg/liter...normaal is tot 0,1 mg/liter, dus dat zit goed.

Hardheid : °F is de Franse aanduiding ( één van de twee die internationaal mag worden gebruikt.)

Verschil tussen Duitse en Franse hardheid :

aantal DH (°D) = aantal FH (°F) x 0,56.

Dus de DH of GH is 8,96

A
Aquarioot

Nice

Heeft de waterfirma nu gezegd dat er iets was misgegaan met de waarden van vorige meeting?
Of willen ze niet toegeven dat er een probleempje was met hun apparatuur/leidingen etc :lol:

In ieder geval goed dat je weer gerust kan zijn van je leidingswater :)

s
start2aqua

@Eska
Bedankt voor je deskundige uitleg. Het is me allemaal duidelijk nu :)

@aquarioot
Het is een vreemd verhaal. Ik had heel veel fosfaten in kraantjeswater. Ik stuur een email en de dag erop om 9u belden ze me al. Toen ik enkele dagen later, nog voor ze staal zijn komen opmeten, bij een buur ging testen, kwam ik op 0 uit. Ik testte opnieuw op mijn water en ik had ook 0. Ik vermoed dus dat ze snel snel ergens filtermateriaal hebben vervangen/toegevoegd en pas daarna dus zijn komen meten om te constateren dat dan alles in orde is.

Enfin, het zij zo, ik ben nu tevreden dat ik terug proper water heb, ik drink er nl dagelijks van (en mijn vissen ook :)).
Nu stilletjesaan die hoge fosfaatwaarden uit mijn bakken krijgen.
Uiteindelijk is da wel straf, als je je water niet meet, weet je dat dus helemaal niet eh...

A
Aquarioot

start2aqua" post=50291:

@Eska
Bedankt voor je deskundige uitleg. Het is me allemaal duidelijk nu :)

@aquarioot
Het is een vreemd verhaal. Ik had heel veel fosfaten in kraantjeswater. Ik stuur een email en de dag erop om 9u belden ze me al. Toen ik enkele dagen later, nog voor ze staal zijn komen opmeten, bij een buur ging testen, kwam ik op 0 uit. Ik testte opnieuw op mijn water en ik had ook 0. Ik vermoed dus dat ze snel snel ergens filtermateriaal hebben vervangen/toegevoegd en pas daarna dus zijn komen meten om te constateren dat dan alles in orde is.

Enfin, het zij zo, ik ben nu tevreden dat ik terug proper water heb, ik drink er nl dagelijks van (en mijn vissen ook :)).
Nu stilletjesaan die hoge fosfaatwaarden uit mijn bakken krijgen.
Uiteindelijk is da wel straf, als je je water niet meet, weet je dat dus helemaal niet eh...

Ja idd
Goed dat alles snel was opgelost in ieder geval :cheer: