Self made voer ?

Guest , December 22 2009
?
Guest

Wat kun je zoal mixen met runderhart?
Er zijn verschillende 'recepten' in omlooop. Iemand ervaring?

Ik heb een runderhart fijngemalen en sommigen voegen er vitaminen en groeten bij .... iemand een idee?

r
rietslang

Runderhart e.d. zijn allemaal te koop in de handel..
Diepvriesvoer zoals een tropische mix is ook te verkrijgen
(en dan heb ik het over 1 blokje die daphnia, muggenlarven, Krill enz. bevat)

Ikzelf voeg soms enkele druppeltjes Fishtamin van Sera toe aan het gesmolten voer

?
Guest

Dus jij mengt een blokje diepvriesvoer in het runderhart?

r
rietslang

Ikzelf gebruik geen runderhart maar zo zou je het ook kunnen doen ja..

?
Guest

waarom zelf maken als je alles klaargemaakt kan kopen.
als je zoveel wil besparen aan je hobby kan je beter stoppen hoor.
jij bespaart op alles.
je bent wel met dieren bezig hé :roll:

n
no_mans_land

SivSirk":1z3ed1qn:

jij bespaart op alles.

waarom zou je diepvries voer kopen voor een pakje van 125gr dat hier en dat mss water duurder is dan 5€ als je bv. verse gepelde garnalen kan kopen voor 15€/kg???

nu ja, als je met een 125ertje een 7 of 14 dagen toekomt is da mss niet veel... ma als je zoals ik een plakje per dag voert, wordt het best duur...
en vers is nog steeds beter dan vries... vries verlies veel van de voedingsstoffen bij het ontdooien en spoelen...

?
Guest

no_mans_land":186g023t:

SivSirk":186g023t:

jij bespaart op alles.

waarom zou je diepvries voer kopen voor een pakje van 125gr dat hier en dat mss water duurder is dan 5€ als je bv. verse gepelde garnalen kan kopen voor 15€/kg???

nu ja, als je met een 125ertje een 7 of 14 dagen toekomt is da mss niet veel... ma als je zoals ik een plakje per dag voert, wordt het best duur...
en vers is nog steeds beter dan vries... vries verlies veel van de voedingsstoffen bij het ontdooien en spoelen...

het gaat niet alleen over het voer, hij bespaart op alles

?
Guest

en sorry hoor maar ik vind als je met dieren bezig bent je niet mag besparen.
als je het niet kan betalen moet je maar iets anders doen.

?
Guest

Even wat misverstanden rechtzetten hier. Ten eerste hoef ik op niets te besparen, ik heb mijn oude hobby van 30 jaar gelden terug opgevist en er is en verschil tussen een 'salon' aquarist die alles doorslikt wat de winkelier hem blindelings door de strot ramd en iemand die uit liefde voor de hobby en interesse voor biochemie, gekoppeld aan dierenliefde zoekt naar de optimalisering van zijn biotoop.
Een ex-zwager van mij had 30 jaar geleden een aquariumzaak en toen ik van hem hoorde wat soort rommel men soms durft te verkopen aan woekerprijzen, en dan nog voeding waar geen kwaliteitscontrole op bestaat zoals voor mensen, dan neem ik het zeker voor het onzekere.

Trouwens ik ben van plan een zestal wildvang, 10cm discussen aan te kopen en die zijn heus wel 'ietsepietsie' duurder dan al de visjes in een doorsnee aquariumwinkel .... dat is bijna een tweedehandswagen .... dus je ziet ik hoéf niet op het geld te letten, maar ik wil die dieren en hun /ons omgeving wel het beste geven. Zo op gebied van watersamenstelling (ik doe ALLE dagen ALLE tests) .... van besparen gesproken), toe tot het uitkienen en optimaliseren van voedsel. Lees op dit gebied de sites van discuskwekers maar eens na, je zult versteld staan wat die "besparen". :-)

Een groot deel van de hobby is, dat je gaat zoeken, vinden en tevreden terugblikken op wat je samengesteld hebt als hobbyist en als dat op besparen lijkt .... nou iedereen zijn mening natuurlijk, maar ik dacht dat een forum zoals deze gericht was op het delen van ervaringen en bevindingen.

Ik heb een bak gemaakt uit hout, om te besparen? Wel ik bespaar ik gewicht dat is al iets ja en er zijn nog enkele voordelen, buiten het experimenteren met nieuwe technieken om dan.

Ik heb geen diffuser gekocht, maar ik heb hem zelf 'uitgevonden'. Een systeem dat voor iedere aquariaan een kleine €70 aan een duur magneetventiel kan uitsparen bijvoorbeeld want ik vermoed dat 90%van de gebruikers hier jonge mensen zijn die hun zakgeld iedere week moeten tellen.

Ik heb een eigen techniek ontworpen voor een achterwand te creëren. Omdat het goedkoop is? Neen omdat het eenvoudiger is.

Mijn zandwervelfilter heb ik ook zelf gemaakt, omdat het goedkoper is? Neen omdat geen enkele winkelier een filter had op de maat die ik zocht.

Ik heb afgelopen week een oplossing gevonden aan het ingewikkelde CO2 systeem uit flessen. Flessen die mij zelfs goedkoper zou uitkomen dan het DHZ met gist en suiker, maar ik experimenteer met gist en suiker uit liefde voor biochemie.

Du je ziet Sivsirk dat ik eerder mijn bedenkingen heb over diegenen die bij de aquariumzaak alles botweg in een winkelwagentje stampen en dan thuis aankoppelen om verder hun krant te zitten lezen, dan iemand die "een voorliefde" heeft, ook al lijkt dat op "besparen".

Mijn laatste bak (voor mijn echtscheiding jaren terug) was 4 m lang en kostte toen alles bijeen iets meer dan €10.000 ..... maar ik had er geen plezier aan.

Nu is het mij een genoegen om van gedachten te kunnen wisselen met mensen met dezelfde interesses.

Dat ik een 'junior' status heb heeft geen betrekking tot de 30 jaar dat ik al aquariums bouw en bezit, laat je niet misleiden.

Wie het schoentje past trekke het aan zou ik zeggen.

?
Guest

[quote=

en vers is nog steeds beter dan vries... vries verlies veel van de voedingsstoffen bij het ontdooien en spoelen...[/quote]

Dat bedoel ik nu juist. De liefde gaat door de maag zou ik zegen ;-)

?
Guest

dan had je in het begin wat meer info mogen geven want je komt anders over hoor.
de aqua hobby is wel hard veranderd sinds 30 jaar geleden.
en als jij zo een visie over aquazaken hebt dan ben jij naar de verkeerde geweest, want een goede aquazaak verkoopt geen rommel.

?
Guest

Hm, ok we/ik ga(an) deze discussie hier afsluiten, daar dient een hobby forum niet voor.

Het berip "rommel" staat in een overdrachtelijke zin, dus, in de juiste context plaatsen!

De Engelsen zeggen, "never assume, it makes aan ass out of you and me", en dat is vriendelijker bedoelt dan het lijkt! :D

r
rietslang

In Your Face Sirk :!:

Vertel het hem Hemail!
Eindelijk eens een senior Aquariaan die er wat van weet..

?
Guest

rietslangetje":io0nbttf:

In Your Face Sirk :!:

Vertel het hem Hemail!
Eindelijk eens een senior Aquariaan die er wat van weet..

voordat jij commentaar geeft zou ik beter die maanvissen uit je aqua nemen.
ik heb enkel m'n mening gegeven dat ik tegen alles zelf maken ben omdat ik uit ervaring van klanten weet dat er dan veel verkeerd kan lopen.
en het wil niet zeggen dat een senior aquariaan meer weet dan een ander hoor.
wij moeten bij ons regelmatig aquarianen van de oude stempel raad geven omdat er zoveel veranderd is.

dus hou die commentaar maar voor je eigen.

r
rietslang

Die maantjes gaan nergens heen man
Die zijn te gelukkig