Een nieuw begin

cornelisk , January 26 2010
c
cornelisk

Middelgrote gezelschapsaquarium

Meest recente foto: Nieuwe plantjes.
http://i65.photobucket.com/albums/h238/Trooper47/Aqua/Aqua22-03_1.jpg

[ul]
[li] Afmetingen: 120X50X60 (LxBxH)[/li]
[li] Netto inhoud: 281 liter[/li]
[li] Verwarming: 2 X Tetratec 100W[/li]
[li]Filter: Ferplast Bluewave 1500L/h[/li]
[li]Co2: HS proffesional Set2 + HS ph-controller[/li]
[li]Verlichting: Dimbare T5 Verlichting[/li]
[li] Andere technieken: Circulatiepomp 1000l/h, custom made achterwand, Hs digitale thermometer, . [/li][/ul]

Inhoudsopgave
[ol]
[li]Inleiding[/li]
[li]Technieken[/li]
[li]Versteviging kast[/li]
[li]Opbouw achterwand[/li]
[li]Inrichting [/li]
[li]Beplanting & Opstart[/li]
[li]Waterwaardes[/li]
[li]Onderhoud[/li]
[li]Vissenbestand[/li]
[li]Foto's[/li]
[li]Andere aquaria[/li][/ol]

Tussentijdse updates
[ol][li]Update 1[/li]
[li]Update 2[/li]
[li]Update 3[/li]
[li]Update 4[/li]
[li]Update 5[/li]
[li]Update 6[/li]
[li]Update 7[/li]
[li]Update 8[/li]
[li]Update 9[/li]
[li]Update 10[/li]
[li]Update 11[/li]
[li]Update 12[/li]
[li]Update 13[/li]
[li]Vernieuwing van verlichting[/li]
[li]Herinrichting[/li][/ol]

1. Inleiding
Ik dacht zoëven; een nieuw aquarium dus ook maar een nieuw dagboek.

Vandaag de bestelling geplaatst bij Aqua Botia voor een aquarium op maat.
De afmetingen zijn 120 breed, 50 diep en 60 hoog. En de aqua is afgewerkt met een kap met verlichting. Dit alles voor de prijs van €350.

Om het hier niet te langdradig te maken hieronder gewoon een opsomming van de technieken die ik zou willen toepassen.

Filter: Eheim pro of classic (hierover graag nog tips)
verwarming: zal er vanaf hangen wat ze in de winkel hebben :P
verlichting: Ik had gedacht aan een daylight en een voor de plantjes eventueel nog maanverlichting achteraf.
Voedingsbodem: Geen, gewoon vloeibare meststof toevoegen bij waterwissel tot de planten voldoende gegroeid zijn.
Achtergrond: Ik ga een poging doen om er zelf een in elkaar te steken (Nog nader info over te zoeken) zodanig dat de aanzuig en uitstroom van de filter mooi geïntegreerd worden in de wand.
Water: ik zou het water in mijn huidig aquarium gebruiken om het nieuwe te enten.
Vissenbestand: Nog niet echt concreet over nagedacht in ieder geval de vissen uit mijn huidige aqua (9 guppen, 8 neons en 3 anscistrussen), maanvissen zou ik er ook willen insteken ongeacht de neons en ook wel Antennebaarsjes.

Tips en bedenkingen zijn altijd welkom, vooral over de filter dan :P

D
DenDiscus

das al een mooie maat van aquarium.

de ancistrussen en de neons zijn al zuid amerikaanse vissen. dus daar kan je al maanvissen bijzetten. maar de guppen zou ik in een andere bak houden omdat maanvissen rustige vissen zijn die niet graag drukke vissen rond zich hebben.
dan heb je in een apparte bak een continue bron van levend eten "guppenbroed"

de neons zou ik nog uitbreiden naar toch zeker 20 a 25 vissen. en daar kan je gerust een koppel ramirezi's bijsteken

dus in de grote bak

20/25 - neons, een leuke kleurrijke scholenvis
2 - ramirezi's man en vrouw
3 - ancistrussen
4/5 - maanvissen, koop ze wel wat kleiner zo zullen ze als ze groot zijn de neons niet als voer beschouwen.
en dan kan je eventueel nog wat corydorasjes erbij zetten

dit is mssn een leuk idee als je de zuid amerikaanse toer wil opgaan
anders kan je er ook een leuke gezelschapsbak van maken, maar ik weet uit ervaring dat de meeste aquarianen beginnen met een gezelschapbak en daarna overstappen op een biotoopgerichtaquarium

groetjes en veel succes

c
cornelisk

Oude Bak gaat weg, dus guppy's gaan onverbiddelijk in de nieuwe, mss neem ik wel geen scalaren, ik ben er nog niet echt uit. Ik ben er wel uit dat ik er een gezelschap bak van ga maken.

Ik lees net op jou dagboek dat je je interne filter vervangen hebt door een externe. Merk, Opmerkingen, goed/slecht.

?
Guest

Graag een reacteie op jouw "nieuw begin" :

Als achtergrond heb ik voor mijn laatste aquarium, 200x50x60, leisteen gebruikt. Speciefieker : leissteen met de ondernaam "Peacock".
De leisteen is ongeveer 1 cm dik, hier en daar enkele millimeters dikker, maar daarom is het ook leisteen. Voordeel van leisteen is ook dat het geen mineralen afgeeft. Ideaal voor zacht water aquaria. De leisteen heb ik in tegelvorm van 40 cm op 60 cm gekocht, daarna op maat geslepen voor het aquarium en met silicone op de achterwand gekleeft. De binnenzijde natuurlijk. Totale prijs : 18 euro voor de leisteen!
Niet zo duur dus en de leisteen heeft het voordeel dat het lichtjes met algen kan begroeien ( voor je ancistrussen), nadeel is dat je tussen de geplaatste stukken een naad kan zien, maar geen probleem. Met kienhout en beplanting worden na de watertoeving zowat alle naden weggewerkt. De rest doet de natuur wel.

Als voedingsbodem gebruik ik onder mijn grind (van 1 tot 2 mm), een paar centimeter granulaat voor de vijver. Voor een appel en een ei koop je een grote zak.
Ervaring leert dat wanneer je planten verplant of wegneemt, de granulaatsteentjes aan de wortels blijven hangen. En je hebt veel minder grind nodig!

Mijn nieuwe aquaria ent ik altijd door gebruikte filterwatten van een ander aquarium in de filter te gebruiken. Het oude water gebruik ik niet.

Zo heb ik het laatst gedaan. Hopelijk heb je er iets aan. Veel succes met jouw "nieuw begin".

Pedes

c
cornelisk

Filterwatten van oude naar nieuwe filter, zeer goed idee, iets dat ik ga toepassen :wink:

Ik heb mijn zinnen nogal gezet op de epoxy achterwand dus dat zal het worden ook :P .
Ik ben vandaag eens gaan kijken bij hubo. Ze hebben daar het nodige gerief (aquariumkit, elastische tegellijm piepschuimplaten) maar geen epoxy hars.
Na even googelen kwam ik uit bij polyesterdemaere in Ledeberg dus lekker dichtbij. :P
Ik ga daar deze week nog eens mijn licht opsteken.

Nog even een vraagje voor het piepschuim zelf onderling te lijmen moet je dan ook aquariumkit gebruiken of kan het geen kwaad om pakweg tec7 te gebruiken, gezien het toch ge-epxyharst wordt?

En via dit fantastische forum heb ik ook een externe filter gevonden; De Ferplast Bluextreme 1500l/u, lijkt me wel voldoende voor een kleine 300L.
Nu nog een verwarmings element van Ca. 300W of 2 van Ca. 150W en dan ben ik compleet.

D
DenDiscus

Beste,

je gebruikt best ook aquariumsiliconen, het risico van tec7te gebruiken is veel te groot omdat er giftige stoffen in die silicone zit.

het is een filter van het merk rena een oude potfilter die ik van iemand gratis gekregen heb die stopte met aquaristiek. het juiste type ken ik niet maar ik dacht dat ie 1200 liter per uur filtert. ik kan je wel een externe filter aanraden vanwege het grotere filteroppervlak en doordat er in je bak geen filter hangt, heb je meer zwemruimte.

epoxyhars zou je wel in den brico kunnen vinden, effe reclame maken voor het bedrijf waarvoor ik werk (Y)

als je nog vragen hebt stel ze maar, ik heb toch al wat jaren ervaring met aquaristiek en heb zelfs als verantwoordelijke aquariumafdeling in een winkel gewerkt

c
cornelisk

aahja tiens dan ga ik toch eerst eens in de brico gaan kijken :P

c
cornelisk

Ik heb mijn aquarium nog niet maar ik begin al een vast idee te krijgen hoe ik mijn achtergrond ga maken. meer bepaald de inlaat van de filter.
Sommige mensen willen een droogvak maken, ik ga moeilijk doen en een nat vak plaatsen achter mijn achterwand.
Ik heb een acrilplaat gekocht (kostelijk!!) waarvan ik een kubus ga maken, hieraan gaan 1 of 2 thermostaten naargelang wattage en de inlaat van de filter.
Onderaan de kubus ga ik een gat maken met een pvc buis erin die dan door de achterwand gaat om het vak van water te voorzien.

Ik zoek juist nog een mogelijkheid om die PVC buis af te rasteren zodat er geen vissen kunnen ingezogen worden. Iemand een idee hoe?
Zijn alle metalen giftig of enkel lood, anders zoek ik ergens naar een fijn kipengaas voor dit af te werken.

Hopelijk raken de stukken vandaag nog gezaagd om dan met aquarium-silicone gelijmd te worden.

D
DenDiscus

alle metalen geven gevaarlijke stoffen af voor vissen, je kan mssn beter een plastic muggengaas gebruiken om iets af schermen daar kunnen ook geen visjes tussendoor zelfs de kleinste niet

c
cornelisk

muggengaas afcourse!!! dat ik daar zelf niet aan gedacht heb :P

n
no_mans_land

een verwarmings ellement van 300w in een 360L water? als er iets misloopt, koken je vissen... een ehiem jâger 300w is geschikt om in zijn eentje een 1000liter te verwarmen... een 200w, goed voor 400L, is voldoende voor zo'n bak...
uit veiligheidsoverweging, kun je er best 2 van een lichtere wattage nemen, die samen goed zijn voor het zelfde aantal liter, als er 1 raar doet, heeft hij langer tijd nodig om je water op te warmen... is wel kostelijker in aankoop,

als je een nieuwe koopt, kijk even uit naar een eheim jâger... zijn bere sterk, kunnen tegen een stootje, hebben mij nog nooit in de steek gelaten!
een van 200w vind je al voor 20€ opt net of 2x 125W voor rond de 30euro...
als je wil, stuur ik de link wel van de webshop is wel nl.

mvg Dave

D
DenDiscus

de meeste verwarmingselementen zijn nu immers beveiligd tegen oververhitting, en springen allemaal uit als de temperatuur hetzelfde is dan dat je het instelt

r
rietslang

DenDiscus":ojsqzp4h:

de meeste verwarmingselementen zijn nu immers beveiligd tegen oververhitting, en springen allemaal uit als de temperatuur hetzelfde is dan dat je het instelt

Is dit zo?
Stel me daar eigenlijk wel vragen over..
Altijd al gehoord dat als het verwarmingsellement het begeeft, dat de vissen 'koken'
..

c
cornelisk

Officiële uitleg bij de vandaag aangeschafte Tetratec's (2x100W); "Bij een afwijking van de gewenste temperatuursinstellingen met +/- 0,25 graden Celsius schakelt de aquariumverwarmer zichzelf automatisch uit of in."

Dus tenzij dat meetsysteem kapot gaat kan er volgens mij niks met de vissen gebeuren :P .
Daarnet even mijn plexiglazen kubus op waterdichtheid getest, het water guste er uit, dus best nog eens de voegjes goed toekitten :P .

Vandaag bericht gehad van den aqua botia dat mijn aqua binnen is, daar ga ik morgen dus achter, ik zal dan ook eens wat foto's maken van de spullen die ik al verzameld heb :wink: .

n
no_mans_land

klaascornelis":1ajmsye0:

Officiële uitleg bij de vandaag aangeschafte Tetratec's (2x100W); "Bij een afwijking van de gewenste temperatuursinstellingen met +/- 0,25 graden Celsius schakelt de aquariumverwarmer zichzelf automatisch uit of in."

Dus tenzijdat meetsysteem kapot gaat kan er volgens mij niks met de vissen gebeuren :P .
Daarnet even mijn plexiglazen kubus op waterdichtheid getest, het water guste er uit, dus best nog eens de voegjes goed toekitten :P .

Vandaag bericht gehad van den aqua botia dat mijn aqua binnen is, daar ga ik morgen dus achter, ik zal dan ook eens wat foto's maken van de spullen die ik al verzameld heb :wink: .

het hoeft ook maar 1 keer te gebeuren he...stel dat je vissen hebt die zeldzaam zijn en je een goede greep uit je zak hebben gekost, slaag je het element in flarden uit een ze...;)

elke model van element wordt uitgebreid getest, ma da betekent niet dat elk element van de soort super is he... vergelijk het met een auto. der zijn mensen die met een bepaald merk/model rijden zonder ooit problemen te hebben, het zelfde merk/model kan bij andere een zorge kind zijn dat meer in de garage staat dan hij rijd...

DenDiscus":1ajmsye0:

klopt idd, maar ik zou de mensen hun vissen niet willen vergoeden die smorgens in hun bak keken en dat de vissen half gaar boven dreven.. zelfs met deftige materialen...

ik probeer, als het kan, met 2 elemente werke...

schoonbroers vader heeft het onlangs nog voor gehad, in een 200x40x40 en water had een temp van 50 grade... nu ook met 2 elemente, elk aan een kant...

mvg Dave...

r
rietslang

interessant..
(Y)

c
cornelisk

2. Toegepaste technieken

Inleiding
Hier zijn de beloofde foto's.
Overzicht
http://i65.photobucket.com/albums/h238/Trooper47/Aqua/IMGP1277.jpg
De Ferplast filter (1500l/h)
http://i65.photobucket.com/albums/h238/Trooper47/Aqua/IMGP1279.jpg
Meten is weten: digitale thermometer van Hs om de temperatuur te meten, deze houd zelfs de max en min temperaturen bij.
http://i65.photobucket.com/albums/h238/Trooper47/Aqua/IMGP1347.jpg

Co2
Hs Professional CO2 Set 2 met Hs Ph controller
http://i65.photobucket.com/albums/h238/Trooper47/Aqua/Co2Collage.jpg
Het water wordt door de reactor gepompt met een AS circulatiepompje van 1000l/h.

Verlichting

Wat meer uitleg bij de verlichting.
Ik heb aluminium armaturen gekocht bij het Antwerps cichliden. 2 Dubbele armaturen, eentje voor 2 X 45 Watt en eentje van 2 X 54 Watt. Beide zijn Juwelmaten, heb hiervoor gekozen omdat deze het beste pasten bij de lengte van het aquarium.
Via aquaplantsonline heb ik 2 dimbare VSA's en de floramate lichtdimmer gekocht.
Het vervangen van de vsa's was niet simpel voor een leek als ik, maar het is uiteindelijk wel gelukt. Omdat 45 Watt geen standaardwattage is heb ik geopteerd om hiervoor een vsa van 39 Watt te proberen. En gelukkig werkt dit ook effectief.

Lampen boven het aquarium
http://i65.photobucket.com/albums/h238/Trooper47/Aqua/IMGP1612.jpg
Van voor naar achter
[ul][li]Juwel Daylite 54 watt[/li]
[li]Juwel Nature 54 watt[/li]
[li]Juwel Color 45 watt[/li]
[li]Juwel Daylite 45 watt[/li][/ul]

De floramate lichtdimmer, viel kleiner uit dan ik verwacht had, maar doet zen werk zoals het moet.
http://i65.photobucket.com/albums/h238/Trooper47/Aqua/IMGP1614.jpg

Het duimprogramma moet nog wat verfijnd worden, maar voorlopig starten de lampen om 11 uur aan 1%, tegen 12 uur geven ze 85% licht. Vanaf 21:30 begint het licht weer te dimmen en om 22:30 gaat de schakelaar uit. Ik laat ze voorlopig nog maar tot 85% licht komen omdat ik nog een beetje aan het zoeken ben naar het juiste evenwicht tussen Co2, no3, po4 en licht. 85% is trouwens denk ik genoeg licht met deze setup.

Het verschil t.o.v. de 3 x 30 watt T8 lampen is echt opzienbarend.

r
rietslang

als het gewicht goed verdeeld is over de kast zou dees wel moeten lukken!

Ziet er veelbelovend uit..
Wat is je def. bestand nu?

D
DenDiscus

het is inderdaad het beste door ipv 1 sterk verwarmingselement te plaatsen, twee lichtere gebruikt aan elke kant van de bak 1,
maar dan zal het nog veel meer gebeuren dat een verwarmingselement het begeeft en dat je aquariumwater helemaal niet meer verwarmd wordt, dan gaan je vissen dood ( nu niet zo snel) aan te koud water, of ze worden er ferm ziek van

n
no_mans_land

zolang de kast niet wiegt, dus dat ze stevig op haar poten staat, gaat der niet veel mee gebeuren volgens mij... de meeste standaard aquakastjes zijn ook maar spaanderplaten, 3plaaten rechtopstaand; 1onder, 1boven en 2 deurtjes ofzo, dus, waarom zou deze het niet houde he...

je kunt altijd een andere plaat (multiplex) er bij onderleggen he... heb ik ook bij een kastje gedaan waar één van mijn bak op staat,kastje 20cm langer gemaakt, staat nu al 6jaar, staat nog goed stevig en geen problemen om de deurtjes te openen of sluiten... daar zie je snel aan of de kast stevig genoeg is...

ps: cirulatie pomp, zie ik juist, een 1000L voor 34.45€ ?
kheb gistere dan de zelfde gekocht voor de zeebak... goede pompjes...

mvg Dave