Is dit goed?

Guest , March 20 2010
?
Guest

Hallo,

Ik heb gisteren mijn eerste aquarium opgestart. Het is een bak van 80cm.
Ik heb er zand in gedaan en 5 plantjes en 2 stukjes hout. Nog geen visjes. filter met groffe spons - keramische pijpjes - fijne spons - filter watten. lichtbak heb ik zelf gemaakt er zitter 2 TL lampen in.
Ik heb hem gevuld met water dat uit de vijver komt die al een jaar of 3-4 leeg staat maar wel nog een filter die het vijverwater in beweging hield. De waterwaardes van de vijver had ik eerst getest met zo'n strip en deze leken mij perfect.
Het vissenbestand dat ik wil is:
10 kardinaal tetra of 10 neon tetra (ik weet niet welke te kiezen)
8 corydoras trilineatus (of een andere met stippen, weet de juiste naam niet meer die ik in de winkel gezien had)
*edit: koppel dwerg gouramies

Kan dit of ben ik verkeerd?

In de winkel zijden ze dat ik na een dag of 2 een eerste vis er in kon zetten omdat ik bio nitrivec van sera ga toevoegen aan het water.
klopt dit wat ze in de winkel zeggen? en welke vis zou ik er als eerste in zetten? kempvis?

alle hulp is welkom, bij voorbaat dank.

Groeten, Rune

p
platyke

Die "lege" vijver zal waarschijnlijk veel meer leven bevatten dan je denkt! Insecten, larfjes, torretjes, amfibieën enz. ... Hoogstwaarschijnlijk is die vijver in een perfecte natuurlijke balans. Het water bevat reeds alle nodige bacteriën, waarom er dan nog snel even wat dure, nutteloze scheikundige troep bijgooien? Waterwaardes in het oog houden, paar testvisjes er in na een paar dagen, blijven meten en vooruit met de geit! Sommige handelaars smeren nieuwe liefhebbers nog net geen draagbaar scheikunde labo aan bij de start. :evil: Ik gebruik al meer dan 30 jaar het water uit de vijver van mijn ouders om aquaria te enten met bacteriën. Dit vijverwater in combinatie met geduld en regelmatige metingen van de waterwaarden volstaat tot nu toe nog altijd. :idea:

?
Guest

Ok bedankt. Dan zal ik gewoon rustig aan beginnen.
Ik ben onderussen ook van mening veranderd over het vissenbestand. Ik ga geen kempvis nemen maar eenkoppeltje dwerg gouramies omdat ze zeker zo mooi zijn en minder agresief.
Iemand anders nog tips?

?
Guest

nitrivec is zeker niet slecht.
het water dat je gebruikt is mss goed, maar in je filter zitten nog geen bacteriën.
en dat is belangrijker dan bacteriën in je water.
iedereen denkt altijd dat als je water van een andere aqua of vijver gebruikt dat dit voldoende is.
maar dat klopt totaal niet, je moet filter materiaal van die oude aqua gebruiken om bacteriën te krijgen en zo kan je je aqua sneller opstarten.
en heel belangrijk is dat je 3 weken wacht voor je vissen zet.

geef je waterwaarden hier eens.

p
platyke

"je moet filter materiaal van die oude aqua gebruiken om bacteriën te krijgen en zo kan je je aqua sneller opstarten"

Klopt - dit is een goede tip om uw filter te enten.

Voor de labyrintivisjes: breng een beetje watervorkje (Riccia fluitans) in uw bakje. Zij zullen u dankbaar zijn. Vermijd een te grote stroming aan het wateroppervlak voor deze visjes, zij zullen u belonen met een schuimnestje. :P

?
Guest

dit zijn mijn waterwaardes juist gemeten:
no3 = 0
no2 = 0
GH: >7°d
KH: 10°d
ph: 7.2
dit is gemeten met JBL easyTest 5 in 1 test strips.

En inderdaad een drijfplantje moet er nog in. Geen enkel gezien in de aquarium winkel. Zal eens kijken in een tuincenter dan.
en ik moet mijn uitstroom opening dan zien te verlagen. Nu stroomt het gefilterde water uit ter hoogte van de oppervlakte.

r
rietslang

was ook wel benieuwd naar de waardes vd vijver..

en meet eens met een nauwkeurige druppeltester aub in plaats van die 5 in 1 toestanden.. :-[

?
Guest

Ja sorry ik beschik niet over een druppel tester. Morgen ga ik mijn water laten testen in de winkel.