Waterplanten planten

Guest , April 13 2010
?
Guest

Hallo iedereen,
sinds kort heb ik mijn eerste aquarium ingericht, met twee goudvissen. Nu had ik ook een aquariumplant gekocht. Als ik op internet rondkijk zie ik dat ik dat glaswol en dat ijzertje er moet afdoen, en de planten moet "planten" in het grind. Nu dat lukt dus niet, die schieten telkens los en drijven dan op het wateroppervlak (wellicht iets dom?). Ook vroeg ik me af wat ik het best kan toevoegen van voedingsstoffen voor die plant? Een voedingsbodem? maar krijg ik dan geen last van algen en vuil water? Of toevoegen onder vloeibare vorm
info van mijn aquarium : 70x30x40, heb er op dit moment een filter instaan
Ik wou dit hier op het forum plaatsen omdat dit wellicht een beginnersfout is,

Groetjes

Lars

c
cornelisk

Goudvissen en planten is geen goed idee, je goudvissen knabbelen aan je planten, die daarom waarschijnlijk niet blijven zitten. Je kan beter een luchtpompje zetten om voor wat zuurstof te zorgen.

r
rietslang

uw planten die zich niet willen vestigen in het grind zijn hoogstwaarschijnlijk een anubias soort
deze hoor je op te binden op kienhout en/of keien

ze kunnen geen kwaad voor uw goudvissen daar deze een harde plant is en ze er geen stukken zullen uit bijten

Tip; plaats deze in halfschaduw zone van uw bak aangezien deze een schaduwplant is en ze zeer slecht nieuwe blaadjes vormen in vol licht

een zuurstofpompje kan hier geen kwaad aangezien deze toch vrijwel geen Co² opnemen

Greets

c
cornelisk

Als het geen hardbladige plant is daarentegen is het gewoon eten voor de goudvissen.

?
Guest

bedankt voor de reacties.
Ik had nog een paar vragen
zo'n zuurstofpompje, wat is de kostprijs daar ongeveer van? en vind ik dat in bv de tom en co? ben niet zo'n fan van die winkel maar ben niet zo thuis in aquariumwinkels ( van regio gent)
en stel dat ik er af en toe een plantje inzet, puur als voer voor de goudvissen, kan dat kwaad? Is het ongezond of eerder een leuke afwisseling voor hen?

c
cornelisk

In tom en co hebben ze dat inderdaad, daar heb ik er eentje gehaald, ik denk dat je wel een hebt voor €50. Planten als voeding voor de goudvissen zetten lijkt me zonde van de planten. Of dat dat gezond is weet ik niet, iemand anders raad hierover?

r
rietslang

buiten waterpest en een paar andere soorten heb je niet veel keus denk ik in koud water

p
platyke

Hoewel het doodzonde is om plantjes weg te werpen tijdens het onderhoud van het aquarium, gebeurt dit toch veelvuldig. :evil:

Toch is er niet altijd een liefhebber te vinden die op dat moment juist iets nodig heeft. In zulke gevallen geef ik soms wat watervorkje (Riccia fluitans) uit mijn gezelschapsbak aan mijn Severums in mijn Zuid-Amerikaanse bak. Die vinden dat prachtig en ze belonen je met hun schitterende kleuren als het zonlicht over de voorruit van het aquarium valt. :D

Mogelijks een tip voor uw goudvissen? :idea:

r
rietslang

platyke":2mlxq0on:

Hoewel het doodzonde is om plantjes weg te werpen tijdens het onderhoud van het aquarium, gebeurt dit toch veelvuldig. :evil:

Toch is er niet altijd een liefhebber te vinden die op dat moment juist iets nodig heeft. In zulke gevallen geef ik soms wat watervorkje (Riccia fluitans) uit mijn gezelschapsbak aan mijn Severums in mijn Zuid-Amerikaanse bak. Die vinden dat prachtig en ze belonen je met hun schitterende kleuren als het zonlicht over de voorruit van het aquarium valt. :D

wat heb je nog zitten bij uw severums en hoe groot is je bak?

p
platyke

Bakje van 1.50 x 40 x 50
In het begin (weet niet precies meer wanneer, maar ik heb ze wel nog in "harde Franken" betaald, voor 2000 dus) 5 jonge visjes à 250 frank/stuk en een paar jonge vuurkeelcichliden. Geen al te best idee zoals later zou blijken. :evil:

Volgens de literatuur toen: matig plantvriendelijk. OK, dus (ik kan nu niet direct op de correcte naam komen),een week of vier vooraf een aantal "ajuinen" geplant en wat anubia tussen het kienhout gepropt. Wat de "ajuinen" betreft klopte dit advies min of meer, de wortels lieten ze met rust. De Anubiaplanten werden in stukken getrokken. Ook geen te best idee dus. :evil:

de Severums groeiden als kool en waren al spoedig veel groter dan de vuurkelen. Voorlopig geen probleem dus. Tot er uit die 5 severums 2 koppeltjes ontstonden. Vanaf dan begonnen de problemen. Zodra ik water durfde te verversen begonnen ze iedere keer te baltsen met iedere keer eitjes als gevolg.

Al spoedig was het vijfde wiel aan de wagen vermoord, en de vuurkelen gingen iets later één voor één naar de eeuwige jachtvelden.

Nu heb ik nog 1 koppeltje flink uit de kluiten gewassen Severums over, die het na ruim 10 jaar nog altijd goed doen. (Y)

r
rietslang

platyke":eo6cde9p:

ey als je stekken over hebt mag je ze me altijd opsturen
kan wisselen met sterrenkruid en een andere 'onbekende' plant stekjes (Y)