zonder kienhout ook ancistrus houden?

driesh1 , April 21 2010
d
driesh1

hey iedereen!

ik heb een aquarium 30 x 30 x 60 en had een vraagje.

Ik wil mn bak inrichten als een weelde van planten. Daarin heb ik een koppeltje ancistrussen zitten. Daarom ligt er een stuk kienhout in mn bak.

Ik vind het zo jammer dat het water bruin wordt en denk eraan om het kienhout weg te doen. Kan ik dan nog ancistrussen houden?

Actieve kool in mn filter helpt niet echt tegen het bruin worden:(

graag jullie mening

p
platyke

Uw ancistrussen zullen zich veel gelukkiger voelen als het kienhout blijft. Zij gebruiken dit niet alleen als schuilplaats, zij snoepen er ook graag eens van.
Als je het wegneemt: :cry:

Als het blijft: :P

d
driesh1

:p lijkt me duidelijk

en stel nu voor dat ik er een rots in plaats?

J
Joenino

driesh1":1mxzurfb:

:p lijkt me duidelijk

en stel nu voor dat ik er een rots in plaats?

Ze gebruiken het kienhout om hun voedsel op te verbranden geloof, dus een rots erin helpt niks.

c
cornelisk

Als je wat geduld hebt zal het kienhout met de tijd ook stoppen met het water te verkleuren. Om het proces wat te versnellen kan je het er natuurlijk even uit halen en koken.

?
Guest

zonder hout gaat perfect.
je kan tabletten met elzenhout en spirulina kopen.
dan heb je een volledige voeding voor je algeneter

?
Guest

Een rots erin zal inderdaad niets helpen :cheesy:

In mijn eerste aquarium had ik geen hout (ook geen houtvervangende tabletten, of het moet zijn dat het in mijn standaardtabletten zat), maar wel ancistrussen. Dit ging goed, maar hoe wijzer ik werd, des te rapper er een stuk kienhout in het aquarium belandde. Ze gebruiken het voor hun vertering en als je eitjes hebt, dan is kienhout al zeker een vereiste!
Ik zeg niet dat het zichtbaar een verbetering was, maar het is gewoon veel beter voor ze.

Trouwens, je aquarium is te klein voor ancistrussen. Ze worden 12-13cm en hebben minimum een aquarium van 80cm nodig. Velen zeggen zelfs groter.

neujensl

ancistrussen vinden ook vooral rijkelijke beplanting en niet te felle verlichting aangenaam...
80 cm zou inderdaad beter zijn ... Maar als je zowel bak als vissen hebt , moet je het er voorlopig maar even mee doen denk ik dan ..
Kienhout en schuilplaatsen ( bijv. ronde plastic buisjes) zijn dan zeker een noodzaak ...Vooral bij een wat actiever mannetje !-)

Het bruin afgeven zou mettertijd zeker moeten verdwijnen ...
Zeker bij een voldoende sterke filtering ...
Wat ook aan te raden is want stroming is iets waar ze ook van houden ...
Ze hebben niet voor niets een zuigmond om zich vast te houden bij zo'n stroming in hun natuurlijk habitat !

Als je toch zou opteren voor toevoegingen met voedertabletten
moet je deze 's avonds geven want dan worden ze actiever ...