noordzeeaquarium kamertemperatuur??

Guest , May 08 2010
?
Guest

hallo ik ben een noordzee visser en wil graag een noordzeeaquarium beginnen met hollandse garnalen en wat kleine jonge visjes die ik zelf gevangen heb
en die wil ik graag op kamer temperauur houden
nu is mijn vraag of dat kan en zo niet welke soorten kunnen wel op kamer temperatuur???

r
rietslang

welke soort zijn die 'kleine jonge visjes'?
voor zover ik weet worden onze noordzee dieren redelijk groot en heb je toch een kleine tank nodig..
(ene die uitgerust is voor zeewater uiteraard, daar komt meer bij kijken dan een doorsnee zoetwater)

en door de stress van het vangen gaan ze het (volgens mij) niet lang uithouden..
zie maar eens naar forellen die men vangt en derna in het net werpen, tegen dat men alles opkraamt en naar huis gaat zijn de helft vd dieren al bezweken

misschien zijn zeedieren sterker, kweet niet
is wel een leuk idee

nu, voor verdere raad en temp. moet je maar es info vragen aan onze moderator (Y)

c
cornelisk

Why me, ik weet helemaal niks over noordzee aquaria, wel lijkt het me aangewezen om het water te koelen want dat zou in de zomer wel eens nefast kunnen zijn voor de inwoners. De noordzee komt volgens mij zelfs in de bovenste lagen zelden boven de 20°C,.

Wat ik wel kan vertellen over zeeaquaria is dat je zout moet toevoegen, gewoon water van de zee zou ik niet in mijn aqua kieperen. Je moet naast een filter ook over een eiwitafschuimer beschikken.
voor de rest is het enige verschil met tropische zeeaquaria dat er geen koraal inzit en je dus geen aangepaste verlichting moet voorzien.

r
rietslang

cornelisk":32n74c9r:

Why me, ik weet helemaal niks over noordzee aquaria, wel lijkt het me aangewezen om het water te koelen want dat zou in de zomer wel eens nefast kunnen zijn voor de inwoners. De noordzee komt volgens mij zelfs in de bovenste lagen zelden boven de 20°C,.

Wat ik wel kan vertellen over zeeaquaria is dat je zout moet toevoegen, gewoon water in de zee zou ik niet in mijn aqua kieperen. Je moet naast een filter ook over een eiwitafschuimer beschikken.
voor de rest is het enige verschil met tropische zeeaquaria dat er geen koraal inzit en je dus geen aangepaste verlichting moet voorzien.

who else?
ikzelf vind dit een zeer interresant topic, iemand moet deze pers. toch kunnen helpen?

neujensl

Tovenaar weet hier nogal wat van .. ik zie hem jammer genoeg nog maar weinig op het forum ...
Ik zal hem es proberen contacteren ...

Ik heb wel es een uiteenzetting bij sealife center meegemaakt
( ze hebben daar een edutainment afdeling voor noordzee)
en voor zo ver ik me herinner kon het wel op een hogere temperatuur maar leefden ze dan korter ...
Alles hangt af hoe hoog je kamertemperatuur is natuurlijk ...
Ik zoek verder info voor je want het is zeker een leuk idee ...
Er is wel al iets over gepost op het forum geloof ik hele tijd geleden ...

?
Guest

rietslangetje":22wjffvz:

welke soort zijn die 'kleine jonge visjes'?
voor zover ik weet worden onze noordzee dieren redelijk groot en heb je toch een kleine tank nodig..
(ene die uitgerust is voor zeewater uiteraard, daar komt meer bij kijken dan een doorsnee zoetwater)

en door de stress van het vangen gaan ze het (volgens mij) niet lang uithouden..
volgensmij wel hoor: ik heb zelf in m'n koudwater aquarium zelf m'n vissen gevangen rotjes en zonnebaarsjes die het heel goed deden (Y)
zie maar eens naar forellen die men vangt en derna in het net werpen, tegen dat men alles opkraamt en naar huis gaat zijn de helft vd dieren al bezweken

misschien zijn zeedieren sterker, kweet niet
is wel een leuk idee

nu, voor verdere raad en temp. moet je maar es info vragen aan onze moderator (Y)

http://home.hccnet.nl/v.d.horn/meteopag ... ratuur.htm
misschien ben je hier iets mee?
veel succes verder!

?
Guest

anders moet je eens naar sealife in blanckenbergen gaan voor meer info.
die gaan er alles van weten :wink:

r
rietslang

SivSirk":3i48srih:

anders moet je eens naar sealife in blanckenbergen gaan voor meer info.
die gaan er alles van weten :wink:

idd, en ook de moeite waard voor de visliefhebber, men heeft er een prachtig amazone jungle gedeelte

?
Guest

hallo bedankt voor jullie reactie,
het was mijn bedoeling om behalve hollandse garnaaltjes er ook wat kleine platvisjes van een 5 cm ofzo in te doen zoals tong schol tarbotjes ofzo
garnalen kunnen ook in warm water maar kunnen kleine platvisjes dat ook? het wordt hier in de zomer niet warmer dan 24 graden in huiskamer.
maar ik kan het natuurlijk ook koelen maar ik dacht misschien is het niet nodig...
en het was mijn bedoeling om gewoon iedere 2 weken vers zeewater er in te doen, misschien moet ik het gewoon maar proberen?
ik ga morgen weer naar zee dus lees vrijdag jullie reacties weer ben benieuwd alvast bedankt!!

r
rietslang

hoe komt het dat noordzeevisser niet geregistreerd staat?

en tongfilet is mijn favoriet :cheesy: :wink:

succes ermee en vang er wat voor mij ook (Y)

?
Guest

rietslangetje":2zefxzpg:

hoe komt het dat noordzeevisser niet geregistreerd staat?

ja, ik kan zijn naam niet aanklikken

?
Guest

Je moet niet geregistreerd zijn om topics te plaatsen en te reageren, dus hij heeft zich nog niet geregistreerd :wink:

c
cornelisk

noordzeevisser":3b4k6cjl:

hallo bedankt voor jullie reactie,
het was mijn bedoeling om behalve hollandse garnaaltjes er ook wat kleine platvisjes van een 5 cm ofzo in te doen zoals tong schol tarbotjes ofzo
garnalen kunnen ook in warm water maar kunnen kleine platvisjes dat ook? het wordt hier in de zomer niet warmer dan 24 graden in huiskamer.
maar ik kan het natuurlijk ook koelen maar ik dacht misschien is het niet nodig...
en het was mijn bedoeling om gewoon iedere 2 weken vers zeewater er in te doen, misschien moet ik het gewoon maar proberen?
ik ga morgen weer naar zee dus lees vrijdag jullie reacties weer ben benieuwd alvast bedankt!!

Uiteindelijk haal je de vissen uit de zee om ze dan in water van de zee te zetten. Er zit wel behoorlijk wat schadelijke stoffen in de noordzee he. Ik zou zeker hier eens gaan informeren.

r
rietslang

Kelinen":saot3t5f:

Je moet niet geregistreerd zijn om topics te plaatsen en te reageren, dus hij heeft zich nog niet geregistreerd :wink:

wat is dat nu, bij het minste wat je antwoord of doet moet je uzelf toch registreren?
Of is da hier nie het geval?

Ma swat, cary on :arrow:

neujensl

ik snap het ook niet goed .. maar vind ook geen account met die naam terug...
Maar als hij antwoord wil , zal hij toch moeten e-mail of pm sturen ... en dus registreren
Ik heb nl. pdf uit tijdschrift gekregen van medewerker van de Zoo van Antwerpen ...
Maar ik weet niet of ik het zomaar mag plaatsen ( copyrights you see )

Het toeval wil dat er net in 'De Grote Rede; Nieuws over onze kust en zee', het tijdschrift van het Vlaams Instituut voor de Zee een artikel is gepubliceerd over het inrichten van een Noordzeeaquarium (De Grote Rede, nummer 26, maart 2010).

Het komt er wel op neer dat noordzeedieren niet boven de 18° kunnen overleven .. Dus koeling noodzakelijk ...

?
Guest

Voor even nog te antwoorden op de onduidelijkheid over het account: ik heb even geprobeerd, en in dit forum (Forumoverzicht ‹ Zee aquaria ‹ noordzee aquarium) kan je als gast topics openen en berichten plaatsen. Ik weet niet in welke forums dat nog het geval is.

?
Guest

ik heb het ook geprobeert en bij mij lukt dit niet

neujensl

SivSirk":3o0hkpmr:

ik heb het ook geprobeert en bij mij lukt dit niet

Misschien heb ik wel snel de autoriteiten voor gasten aangepast hè !-)

De hoofdfora stonden zonder rol toegedeeld en dan kan je dus als gast wel posten ..;

Zo net aangepast !

Bedankt voor de tip en tests !

?
Guest

Hallo noordzeevisser

Ik ben kerstin spang en heb een paar jaar al een noordzeeaqarium.heb sinds kort een koeler voor mijn aqarium gekocht en dit gaat goed. Want mijn vissen en anemonen kun niet zo goed tegen 20 graden.