Water koken om het te verzachten

cornelisk , June 11 2010
c
cornelisk

In ware "mythbuster" stijl zal ik hier de mythe testen of water koken al dan niet het water verzacht.

The myth
Er wordt wel eens gezegd dat de hardheid van water verlaagt nadat dit gekookt wordt.

The test
Voor en na het koken test ik de Gh en Kh van het water.
Ik gebruik telkens 2L water die ik op dezelfde manier opwarm (met het vuur op volle kracht).
Met koken bedoel ik als het wateroppervlak in beweging is.

Ik zal testen met volgende variabelen:
[ul][li]1 minuut laten koken[/li]
[li]15 minuten laten koken[/li][/ul]

The results
De waardes voor het koken zijn: KH/GH: 7/13 °Dh

[ul][li] Water 1min laten koken.
[ul][li]KH/GH na: 8/13 °Dh[/li]
[li]KH/GH verschil:Als we een afwijking in meetresultaten in acht nemen kunnen we stellen dat er geen verschil is[/li][/ul][/li]
[li]Water 15min laten koken.
[ul][li]KH/GH na: 0/6[/li]
[li]KH/GH verschil: Kh is zo goed als niet meer testbaar, Gh is met meer dan de helft vermindert [/li][/ul][/li][/ul]

The conclusion
Myth Confirmed. Na 15 minuten koken is de Kh niet meer waarneembaar en Gh met de helft vermindert. Je ziet de kalkaanslag in de kookpot.

Het is en blijft wel een omslachtige methode die veel energie vergt. Stel je voor dat je elke week 30 liter water moet verversen op deze manier.

c
cornelisk

Laat die commentaar maar komen.

?
Guest

Dat is wel wat anders als mij is wijsgemaakt :cheesy: Maar natuurlijk wel zeer omslachtig... Ik ben wel ook benieuwd naar het effect van de 4 liter (dat was het toch he?) op je volledige aquarium, dat zal wel redelijk miniem zijn vrees ik.

c
cornelisk

En daarbij, de kalk op de wanden van de kookpot komt even vers los als je het water eruit giet. Het werkt wel, maar is bijna niet in de praktijk te brengen.

j
juan07

het is toch gelukt maarja ik zie het nu niet echt zitten om 40 keer naar boven te lopen met een 1L pot kookend heet water (die je nog morst waardoor je je kan verbranden)

en kmoet al bijna nen dag vakantie van het werk nemen om dit te kunne doen :cheesy:

i
irisbloem

juan07":163k80wg:

het is toch gelukt maarja ik zie het nu niet echt zitten om 40 keer naar boven te lopen met een 1L pot kookend heet water (die je nog morst waardoor je je kan verbranden)

en kmoet al bijna nen dag vakantie van het werk nemen om dit te kunne doen :cheesy:

kzou nu ook geen kokend water in men bak doen ze. je kan het ook laten afkoelen voor je naar boven loopt...

maar zoals gezegd, heel omslachtig werkje

j
juan07

irisbloem":3lg3zxc2:

juan07":3lg3zxc2:

kzou nu ook geen kokend water in men bak doen ze. je kan het ook laten afkoelen voor je naar boven loopt...

maar zoals gezegd, heel omslachtig werkje

tot ik boven ben is het weer koud xD

c
cornelisk

Je kan natuurlijk altijd Kh/Ph Minus gebruiken. Met het gevaar dat je je Ph ook doet dalen natuurlijk. En van die chemische producten beschouw ik echt wel als de "Last resort",

?
Guest

Of je neemt een emmer regenwater, waar de KH meestal ook 0 is.
En je giet er 1L kokend water bij om deze optewarmen(voor in de koude dagen dan)

dat is mijn methode..

T
Turbokeu

In de jaren '80 van vorige eeuw :wink: kookte ik wekelijks een paar 20 liter (hard) leidingwater in een 20 liter kookketel gedurende een half uur.
Na afkoeling gebruikte ik de bovenste 9/10 van het (minder kalkrijke) water voor mijn zoetwaterbak, de overblijvende 1/10 (met de witte kalkdrab op de bodem) ging in mijn zeewaterbak om de PH-buffer op peil te houden.

Actueel heb ik geen zeewaterbak meer, voor mijn zoetwaterbak gebruik ik nu osmosewater, al dan niet gemengd met leidingwater, van bij de LFS (wekelijks/tweewekelijks 40-80 liter).
Het water uit mijn regenput weiger ik te gebruiken voor mijn aquarium: Naast het feit dat het nogal gelig oogt en vol ongedierte zit (muggenlarven en andere minder gewenste beestjes) komt het van een dak dat heel waarschijnlijk onder het roet (van schoorstenen en auto's) en vogelpoep zit.

Wat betreft het gebruik van (Sera) PH minus/(Tetra) PH/KH minus: Eénmaal maar nòòit meer!
Vòòr ik osmosewater gebruikte om mijn KH op peil (van ca. 8-9 naar ca. 4-5) te houden heb ik eens het (slechte) idee gehad om bovenstaande producten te gebruiken.
Niettegenstaande het feit dat ik slechts de helft van de voorgeschreven dosis toepaste viel mijn PH van 6.9-7.0 naar ca. 6.0 in een paar 10-tallen seconden! (ik gebruik ook CO²-toevoeging voor de planten via een PH-controllergestuurde installatie).
Ik moest zelfs compleet de CO²-toevoeging stoppen omdat anders mijn PH-waarde onder de 6 dook.
Als je weet dat deze producten in feite zwavelzuur (=vitriool!), één van de sterkste zuren, bevatten (Sera PH minus bevat 5.1% zwavelzuur) lijkt het achteraf ook maar logisch.
Het heeft mij vele 60-80% waterwissels gekost om deze 'vuiligheid' uit mijn bak te krijgen.

De flessen PH minus en PH/KH minus heb ik achteraf dan maar gebruikt om mijn WC-pot te ontkalken (aan ca. 9-10€/stuk een dure ontkalker...).

g
gapak

@cornelisk: dat kwartier koken was dat met of zonder deksel op de pot?

En heb je het water laten afkoelen en/of overgegoten in een andere pot en zoja in welke volgorde voor je de waterwaarden had gemeten?

Wat betreft de waterwaarden: deze zijn logisch: de carbonaathardheid is waarschijnlijk neergeslagen en de permanente hardheid is achtergebleven, het is dus logisch dat de gH na een kwartier koken 6 is, aangezien de kH 0 is geworden (gH - kH = 13 - 7 = 6).

Ben in ieder geval benieuwd naar de andere omstandigheden (deksel, afkoelen, etc...)

A
Anneke

cornelisk":qxv9f5ep:

En daarbij, de kalk op de wanden van de kookpot komt even vers los als je het water eruit giet. Het werkt wel, maar is bijna niet in de praktijk te brengen.

Om het helemaal onslachtig te maken, kan je het water overkappen in een andere pot via een keukenhanddoek of een koffiefilter, zo wordt de kalk eruit "gezeefd" :cheesy:

Wel een goede test! Zou hier ni opkomen dit te testen :mrgreen:

c
cornelisk

gapak":1yeqzzyb:

@cornelisk: dat kwartier koken was dat met of zonder deksel op de pot?

En heb je het water laten afkoelen en/of overgegoten in een andere pot en zoja in welke volgorde voor je de waterwaarden had gemeten?

Wat betreft de waterwaarden: deze zijn logisch: de carbonaathardheid is waarschijnlijk neergeslagen en de permanente hardheid is achtergebleven, het is dus logisch dat de gH na een kwartier koken 6 is, aangezien de kH 0 is geworden (gH - kH = 13 - 7 = 6).

Ben in ieder geval benieuwd naar de andere omstandigheden (deksel, afkoelen, etc...)

Als ik me goed herinner, de test ligt niet zo vers meer in het geheugen. Heb ik gekookt met een deksel. Anders verdampte er te veel water. En er werd niet overgegoten gewoon water laten afkoelen in dezelfde pot en daaruit een monster genomen.

g
gapak

Ik heb de methode van water koken destijds eens geprobeerd. Maar hoe langer ik er over na denk hoe meer ik het een slecht idee vind om van deze methode gebruik te maken.

Tenslotte gaat het niet alleen om de hardheid maar om de CE van het water waar de hardheid toe bijdraagt. Door de indikking van het koken verhoogt die CE ook maar. Dus je kan water wel zachter krijgen door te koken, maar of je vissen daar gelukkiger van worden? Ik denk dat ze dan liever in harder water zitten met een lagere CE. Of het moest zijn dat deze toch lager is met alle calciumcarbonaten eruit ondanks een beetje ingedikt te zijn?

Beste lijkt mij toch nog mengen met regen- of OO-water.

A
Aquarioot

De CE ? :huh: