Malawi's combineren met ...

Guest , July 29 2010
?
Guest

Ik heb een juwel Rio 400 (150x60x50) met 17 malawi's gekocht. Ik heb nog andere vissen zitten in mijn oude aquarium : 1 clownbotia, 1
ancistrus, 2 roodkopzalmen, 2 barbus titteya (karperachtigen) en 2 fantoomzalmen.
Kan ik de vissen van in mijn oude aquarium combineren met die van in mijn nieuwe ?
En kan ik er eventueel nog enkele bodemvisjes (corydoras-soorten) bij zetten ? Of enkele ancistrussen ?

Gr Nick

?
Guest

ik heb geen ervaring, maar volgens mij kunnen mawali's allees met soortgenoten gehouden worden.
en roodneuszalmen zijn schoolvissen :wink:
het zelfde als hier boven voor de andere 2 ;)
greetz

?
Guest

Ook niet met wat bodemvisjes ? of ancistrussen ?

c
cornelisk

Chichliden kunnen denk ik samengehouden worden met Ancistrussen, botia's en dergelijke, maar zorg dat je soorten neemt die dan groot genoeg worden. Er zijn dan ook geen garanties als jonge (kleinere) vissen in je aqua steekt.

En dan is er nog het verschil in waterwaardes, cichliden hebben iets zuurder en harder water nodig (ph 7,5-8,5, gh 6-15). Terwijl bv, clownbotia's basischer en zachter water nodig hebben (ph 6, gh4).

Als je bodembewoners op bovenstaande voorwaarden selecteert zal de uitkomst magertjes zijn.

Maar zoals ik al eerder heb vermeld, google is your friend. Ik heb ergens gevonden dat de de synodontis soorten wel kunnen. Onderstaand ook een paar handige linken.

[ul][li]Vissoorten in het Malawi meer.[/li]
[li]De Malawi biotoop.[/li][/ul]

?
Guest

synodontis, ancistrussen en pleco's kunnen meestal wel goed bij malawi's ondanks hun ander waterwaarden-voorkeur. omdat de meeste nakweek toch op leidingwater gekweekt wordt maar helemaal natuurlijk is het niet.
van clownbotia's heb ik ook al gehoord dat het samen kan, maar de andere die je opnoemt zullen worden gebeten en opgejaagd tot de dood.

er zijn ook wel synodontis soorten in het malawi meer maar die worden groter dan de soorten uit het tanganyka meer.

malawi cichliden hebben juist geen zuur water nodig (hoe lager de ph-waarde hoe zuurder, dus Ph 8-8.5 is basisch)

c
cornelisk

peter":1g54lq1q:

(hoe lager de ph-waarde hoe zuurder, dus Ph 8-8.5 is basisch)

Achaja kwas even in de war, maar de cijfers waren al juist he :P (geen grote chemieknobbel). Meer dan 7 is dus basisch, en minder dan 7 is zuur.

?
Guest

Dus de ancistrus en de clownbotia kan ik erbij steken maar de rest laat ik best in mijn oude aquarium zitten.

Bedankt voor de uitleg manne !

D
DenDiscus

clownbotia niet hoor, die kan wel qua grootte, maar die heeft totaal andere waarden nodig. ancistrus en andere pleco's Lnrs enz wel

?
Guest

oké, ik zal er rekening mee houden.

?
Guest

bij mij zitten de clownboti's ook bij de malawi
de gewone zou ik niet doen die worden aangevreten of opgevreten.

e
eretmodus

anja":gin614eb:

bij mij zitten de clownboti's ook bij de malawi
de gewone zou ik niet doen die worden aangevreten of opgevreten.

zoals al eerder vermeld, heeft de botia totaal andere waterwaardes nodig.
dus deze kan je beter niet combineren

r
route81

De soorten gescheiden houden, tenzij je niet om je vissen geeft. De eisen ivm waterwaarden zijn inderdaad heel verschillend om maar te beginnen.
En ten tweede door de aard van de vissen. Vroeg of laat gaat het mis. Een clownbotia zal het wel een tijd uithouden tussen de Malawi's, op voorwaarde dat die zich constant kan verstoppen maar wat heb je daar dan aan?
De vis zal ook constant in stress leven door het levendig karakter van Malawi's maar ook door de watersamenstelling. Je kan het vergelijken alsof wij vanaf vandaag altijd lucht met een rotte eierengeur zouden moeten inademen. Gaan we ervan dood? neen. Zal het stress geven? Absoluut !
Ik begrijp trouwens überhaupt niet waarom je een botia tussen Malawi's wil houden. De verscheidenheid in vorm en kleur van Malawi's is toch niet te vergelijken met een Botia? Pas op, dit is mijn persoonlijke mening. Als jij daar anders over oordeelt, voel je gerust vrij om de doen wat jij het mooist vindt. :cheesy:

e
eretmodus

route81":3udvorde:

De soorten gescheiden houden, tenzij je niet om je vissen geeft. De eisen ivm waterwaarden zijn inderdaad heel verschillend om maar te beginnen.
En ten tweede door de aard van de vissen. Vroeg of laat gaat het mis. Een clownbotia zal het wel een tijd uithouden tussen de Malawi's, op voorwaarde dat die zich constant kan verstoppen maar wat heb je daar dan aan?
De vis zal ook constant in stress leven door het levendig karakter van Malawi's maar ook door de watersamenstelling. Je kan het vergelijken alsof wij vanaf vandaag altijd lucht met een rotte eierengeur zouden moeten inademen. Gaan we ervan dood? neen. Zal het stress geven? Absoluut !
Ik begrijp trouwens überhaupt niet waarom je een botia tussen Malawi's wil houden. De verscheidenheid in vorm en kleur van Malawi's is toch niet te vergelijken met een Botia? Pas op, dit is mijn persoonlijke mening. Als jij daar anders over oordeelt, voel je gerust vrij om de doen wat jij het mooist vindt. :cheesy:

dit vind ik nu eens heel goed uitgelegd :wink: