Aquariumhistoriek start2aqua - Juwel Rio 240

start2aqua , December 05 2010
s
start2aqua

Hallo aquariumliefhebbers!

Als nieuw lid, wil ik me graag eerst voorstellen :

Kevin is de naam, 28 en aalstenaar.
Ik heb altijd met fonkeloogjes naar aquaria gekeken, maar had op het appartement niet de plaats en te veel lichtinval om er een aan te schaffen.
Deze zomer ben ik verhuisd en was de tijd rijp om ermee te beginnen.

Na veel opzoekwerk en bezinning, heb ik goeie raad opgevolgd en voor prijs/kwaliteit gekozen en een rio 240 zwart gekocht met bijpassend meubel.
Dit alles startte op 15/10/2010.

Ik wou er niet als een kip zonder kop aan beginnen en ben bewust begonnen met planten uitkiezen en te wachten met vissen.
Gelukkig maar, want na 1.5 week, zat ik met een zwaar algenprobleem. Gelukkig is dit door regelmatig waterverversing en manueel verwijderen netjes weggetrokken.
Ik heb er nog hier en daar enkele op mijn hout, maar hey, dat is de natuur...algen zijn er nu eenmaal onderdeel van.

Maar goed, mijn opzet was vooral een plantenbak en momenteel anderhalve maand later, licht de woonkamer mooi groen op als de lampen branden.

Ondertussen zitten er al enkele vissen in :
6 x blauwe keizertetra (waarvan ik denk nog 4 bij te kopen)
10 x siamese algeneter (crossocheilus siamensis) waarvan ik later als ze gegroeid zijn wel enkele zal uithalen denk ik
2 x gastromyzon punctulatus (althans, dat denk ik toch)

ik heb nog geen idee wat ik er nog zou bijsteken. Misschien een grotere vis die wat meer opvalt (goerami, ancistrus?).

Momenteel loopt alles vrij goed. Ik geef mijn vissen variatie in voeding : droogvoer, wafermix, tubifex, daphnia en andere wormpjes.
Echter ondervind ik nu dat er een helebloel kleine slakjes komen in te zitten, hoewel ik mijn planten steeds goed heb afgewassen alvorens ze erin te plaatsen.
Dus hierbij mijn eerste vraag : wat kan ik hieraan doen? Ik denk er niet aan botia's te zetten, gezien ze vrij groot worden en in groep moeten leven.
Daarnaast lees ik dat een kogelvis te agressief is tov andere bewoners. Toch heb je ook zo dwergkogelvisjes. Iemand ervaring mee?

Planten momenteel in bak :
3 x waterpest
1 x cryptocoryne
2 x anubias nana
1 x anubias barteri
2 x hoge grasjes, ken ik naam niet
Andere planten waarvan ik in vergetelheid ook de naam niet van heb genoteerd :( .

De interne filter van juwel heb ik eruit gesneden en een eheim ecco pro 2036 geplaatst.
Er zit een juwel nature en juwel colour lamp in. Deze doe ik van 16u tot 23u branden.

Onderstaande fotos zijn getrokken op dag 1. Kelkje had ik van vriend gekregen om aquarium wat op te vullen :) .

http://i1126.photobucket.com/albums/l605/start2aqua/foto1.jpg

http://i1126.photobucket.com/albums/l605/start2aqua/foto2.jpg

Momenteel ziet hij er zo uit :

http://i1126.photobucket.com/albums/l605/start2aqua/foto3.jpg

Ik plaats nog recentere foto's. Deze is al meer dan week oud.

Als achterwand heb ik gewoon zwarte folie gehangen. Ik wou geen plaats inboeten in aquarium.

Opmerkingen, reacties, tips zijn zeer zeker welkom.
Vragen stel je gerust.

Groetjes
Kevin

?
Guest

Welkom!

In het begin is een opkomst van algen normaal hoor! Dus die algenpiek is alvast al voorbij!
En voor je slakjes: geef niet te veel eten, dan zullen ze niet te vlug voortplanten en meestal houden ze je aquarium proper. En als het echt een plaag wordt: Anatoma Helena, ofwel de killerslak/slaketende slak.
Eens deze alle slakjes heeft opgegeven, gaat hij zich ook niet meer voortplanten en heb je dus geen slakkenplaag meer :)

s
start2aqua

He Kelinen,

bedankt voor de tip. Hoeveel slakken heb je nodig denk je voor 240L?

Momenteel valt het nog mee. Ik geef mijn vissen niet veel eten, ik denk zelfs te weinig.
Als ik mijn vissen voeder, denk ik altijd aan die mensen met kinderen die maar kappen en kappen, verschrikkelijk beeld dat mij altijd voor ogen komt :shock: :? .

Ik geef nu mijn anubias en cryptocoryne voedingstabletten en voor de rest vloeibare plantenvoeding.
Hoe dikwijls doen jullie dit?

?
Guest

Slakken heb je niet nodig hoor. Maar zolang ze geen plaag vinden en zolang je ze niet vervelend zijn, moeten ze er zeker niet uit. Dat bedoel ik ;)

s
start2aqua

Zo,

Vissenbestand nog beetje uitgebreid.
Momenteel in bak :

10 x blauwe keizertetra (Inpaichthys kerri)
10 x siamese algeneter (crossocheilus siamensis)
2 x gastromyzon punctulatus
2 x goudgoerami (Trichogaster trichopterus)

De keizertetra's zijn blij met hun nieuwe maatjes.
De goerami's echter zijn niet echt tevreden met elkaar. Eentje is felgekleurd, de andere donkerder met nogal wat zwarte strepen.
De felgekleurde geeft de andere geen moment van rust. Deze moet zich dikwijls verbergen tussen de planten.
Ik hoop dat dit beter wordt met de tijd.

Voor de rest aan het experimenteren met voeding.
Blijkbaar hebben ze liever gevriesdroogde rode muggenlarven uit een potje dan diepvriesvoer. Raar.
Wat me ook opvalt is dat de eerste 6 keizertetra's minder gekleurd zijn dan de 4 nieuwe. Vraag mij af hoe dit komt.

Bij het voederen valt me ook op dat de goerami's steeds de laatsten zijn en dus minder eten dan de tetra's.
Deze haasten zich steeds om al het eten voor zich te winnen, ookal hebben ze volgens mij niet al te veel honger meer.

De enige vis die ik er nu nog zou bijsteken is een ancistrus omdat ik een nogal vrij groot stuk hout heb zitten.
Ik ga hiervoor denk ik nog rustig wat tijd nemen om te zoeken welke ik precies wil.
Voor voorstellen sta ik altijd open :cheesy: .

Greetz

l
lecleir

dat heb ik met mijn neontetra's ook, zijn echte slokoppen die snel eten en dus voor de andere vissen weinig overlaten. dit stoort me enorm :evil:

Wou vroeger altijd neons, maar mijn gedacht erover is nu wel veranderrd :mrgreen:

Mooie bak in elk geval (Y)

s
start2aqua

Bedankt voor het compliment,

ik ben er best wel tevreden mee als beginnend aquariaan :) .
Ja het stoort mij ook wel, maar ik reken op het instinct van de goerami's dat ze na verloop van tijd wel zullen gaan inzien dat ze ook hun plaats moeten innemen tijdens het voederen.
Tenslotte zijn zij de grootste in het aquarium.

Vandaag heb ik de goedgourami's al wat in het oog gehouden en ze laten mekaar al iets meer met rust. De onderdanige komt al wat meer tevoorschijn.
Gelukkig maar, want ik heb soms minuten lang zitten zoeken waar hij zat en begon al ongerust te worden :( .

Mijn anubias bladeren beginnen bruin te kleuren. Weet iemand soms hoe dit komt en wat ik eraan kan doen? Zou dit door de slakken komen die erop zitten? Zie foto hieronder.

Nog een belangrijke vraag : moet de uitstroom van je filter boven het wateroppervlak uitkomen, zodat je stroming hebt en zuurstofopname, of moet deze best in het water zitten?
Want heb hier ergens gelezen dat dit niet goed zou zijn voor de planten en/of algenvorming.
Bedankt voor jullie reactie!

Foto linkerkant aquarium

http://i1126.photobucket.com/albums/l605/start2aqua/foto4.jpg

Siamese algeneter

http://i1126.photobucket.com/albums/l605/start2aqua/foto5.jpg

Goudgoerami

http://i1126.photobucket.com/albums/l605/start2aqua/foto6.jpg

Bruin op blad anubias

http://i1126.photobucket.com/albums/l605/start2aqua/foto7.jpg

Rechterkant aquarium

http://i1126.photobucket.com/albums/l605/start2aqua/foto8.jpg

e
eretmodus

die plant met de grote rode bladeren en de lage plant rechts ervan zijn geen aquarium planten.
ik zie ook dat je je snelgroeiers in een bussel hebt staan, deze moet je stengel per stengel planten.
anubia's zijn schaduw planten en verdragen dus geen fel licht.

s
start2aqua

Je bedoelt die grasjes?
Hoe kan je dat zien dat dit geen aquariumplanten zijn?
Hoe kan ik die grote anubias verstoppen voor het licht? :?
OK, ik ga mijn snelgroeiers uit elkaar halen.
Bedankt voor de tip!

e
eretmodus

start2aqua":yknc6alc:

Je bedoelt die grasjes? ja en die plant met de grote rode bladeren
Hoe kan je dat zien dat dit geen aquariumplanten zijn? ik zie dit omdat ik verantwoordelijke ben van de plantenafdeling in een aquariumspeciaalzaak :wink:
Hoe kan ik die grote anubias verstoppen voor het licht? :? anubias worden meestal gebruikt in cichliden aquariums omdat deze minder licht geven.
je moet eens in je aqua kijken of je een donkerder plekje hebt, dan kan je ze daar zetten.
easy carbo (grote dosis 2ml/50liter) help ook goed tegen algen op anubias.

OK, ik ga mijn snelgroeiers uit elkaar halen.
Bedankt voor de tip!

i
irisbloem

eventueel zien dat er een drijfplant boven je anubias komt te liggen

?
Guest

Is het niet zo dat echte aquariumplanten slap hangen eens ze uit het water gehaald worden? dus planten die rechtop blijven staan zijn geen echte? Of heeft dit met die emerse kweek te maken?

l
lecleir

Echt mooie foto's :)

hoeveel megapixle heeft die camera waarmee je ze trekt?

heb hier ook een fototopic lopen, maar heb geen foto's gepost wegens niet scherp genoeg. Moet eerst een fototoestel kopen denk ik :lol:

Heb net hetzelfde aqua als jou. Dacht eerst dat die te groot ging zijn, maar vind hem nu te klein. :mrgreen:

s
start2aqua

Dankjewel lecleir.

Ik vind het vrij moeilijk goede foto's te trekken met mijn camera.
Is een goedkope kodak met 6 megapixel denk ik. Geen professioneel ding, ik trek nl bijna nooit foto's.

Wel, ik heb lang getwijfeld om 1m bak te kopen, budgettair gezien dan. Maar ik ben blij dat ik die extra investering heb gedaan voor een 1.20m aquarium.
Eens er heel wat planten instaan, lijkt die inderdaad kleiner.
Misschien dat ik me ooit nog een 1.50m bak koop, maar op een muur die nog geen 2m is, zou die wel wat te groot uitkomen denk ik.

Ondertussen slecht nieuws :

Bij de aankoop van mijn 2 gastromyzon punctulatus, merkte ik meteen op dat ze heel schuw waren.
Eentje kwam na enkele dagen tevoorschijn, maar de andere zag ik bijna nooit.
Ik had al een vermoeden dat deze ziek zou zijn en eergisteren vond ik hem dood terug.
Al bij al een geluk dat ik hem vond, want hij lag naast de grote anubias achter het hout.

Ik vraag me ook af hoe deze diertjes eten, als ze nooit tevoorschijn komen. Zou het van honger zijn, dat hij is gestorven ik weet het niet...wat kan ik geven dat ze zeker lusten en waar de anderen afblijven?
Iemand een idee?

J
Joenino

start2aqua":2tc39x1x:

Dankjewel lecleir.

Ik vind het vrij moeilijk goede foto's te trekken met mijn camera.
Is een goedkope kodak met 6 megapixel denk ik. Geen professioneel ding, ik trek nl bijna nooit foto's.

Wel, ik heb lang getwijfeld om 1m bak te kopen, budgettair gezien dan. Maar ik ben blij dat ik die extra investering heb gedaan voor een 1.20m aquarium.
Eens er heel wat planten instaan, lijkt die inderdaad kleiner.
Misschien dat ik me ooit nog een 1.50m bak koop, maar op een muur die nog geen 2m is, zou die wel wat te groot uitkomen denk ik.

Ondertussen slecht nieuws :

Bij de aankoop van mijn 2 gastromyzon punctulatus, merkte ik meteen op dat ze heel schuw waren.
Eentje kwam na enkele dagen tevoorschijn, maar de andere zag ik bijna nooit.
Ik had al een vermoeden dat deze ziek zou zijn en eergisteren vond ik hem dood terug.
Al bij al een geluk dat ik hem vond, want hij lag naast de grote anubias achter het hout.

Ik vraag me ook af hoe deze diertjes eten, als ze nooit tevoorschijn komen. Zou het van honger zijn, dat hij is gestorven ik weet het niet...wat kan ik geven dat ze zeker lusten en waar de anderen afblijven?
Iemand een idee?

Vissen zijn meestal een beetje schuw zodra je ze net in je bak zet. Het is namelijk geen vertrouwde omgeving voor ze. En reken er maar op dat als het donker is en jij ligt te slapen dat ze wel eten hoor. Heb het vermoede dat de vis al ziek was en door de stress overleden is.

s
start2aqua

Daar mijn ene goudgoerami steeds keihard vecht met de andere van zodra deze te voorschijn komt vanachter de planten, ben ik gisteren nog eens langs aquaria antwerp geweest in Aartselaar.
Deze mensen hebben kennis van zaken en wou nog eens langsgaan om te kijken welke vissen ze in stock hadden.

We kwamen tot de conclusie dat het mannetje misschien wou paren met het vrouwtje, laatsgenoemde daar geen zin in heeft en daardoor het mannetje agressief wordt.
Ik heb me dus nog een vrouwelijke goudgoerami aangeschaft.
Toen ik de zak in de aquarium plaatste waren ze beiden reeds heel geïnteresseerd. De nieuwe vis bleef vrij rustig.
Bij het vrijlaten merkte ik op dat het mannetje nogal vrij rustig kennis maakte. Alles leek goed te gaan.
Naar de avond toe werd hij echter opnieuw onrustig en viel om beurten beide goerami's lastig.
Vandaag lijkt het opnieuw beter te gaan.

In de winkel ben ik de naam van mijn ruitenplakker nog eens gaan opzoeken (waarvan er dus 1 gestorven is) en het is niet een gastromyzon punctulatus maar een gastromyzon borneensis.

http://www.jansen1.com/Bilder/Akvarie/Gastromyzon%20borneensis.jpg

Op het internet zie ik dan foto's waar zij zich maar al te graag tonen, maar die van mij zie ik quasi nooit :cry: .

Als laatste vis wou ik uiteraard nog een meerval. Ik ben gek op de hypostomus plecostomus, maar deze worden zo groot, dat ik toch maar wijselijk besloten heb om een ancistrus sp te kopen.
Een mannetje (met voelsprieten), zoals op foto hieronder.

http://paulobernarde.sites.uol.com.br/Ancistrus1.JPG

Sinds het introduceren in mijn aquarium heb ik deze nu nog niet gezien. Hij stopt zich volgens mij weg achter mijn hout en anubias.
Ik hoop hem de komende dagen toch eens te zien, zodat ik weet dat hij het goed stelt. Dan kan ik ook foto trekken en op dit forum plaatsen :D .

Heb een spruit in de aquarium gelegd, dus ik hoop dat hij hier tijdens de nacht toch zijn maagje mee zal vullen.

J
Joenino

Mijn ancistrus zie je eigenlijk ook alleen maar s'avonds en ook niet altijd. Aangezien het nachtdieren zijn die bij schemering pas gaan eten. Wat je dus zou kunnen doen is d.m.v. planten een schemering na te bootsen. Dit zodat hij ook overdag zichzelf laat zien.

s
start2aqua

Gisteren kwam ik thuis van werk en had hij maar al te veel plezier om zich te tonen, dus heb ik maar een foto getrokken :D .

http://i1126.photobucket.com/albums/l605/start2aqua/foto9.jpg

Wat een leuk beestje zeg! Ik ben er helemaal blij mee (Y) .

s
start2aqua

Mijn wederhelft is daarnet in de winkel een komkommer gaan halen, de eerste in mijn aquarium! Dit wou ik toch met jullie delen :D .

http://i1126.photobucket.com/albums/l605/start2aqua/foto10.jpg

http://i1126.photobucket.com/albums/l605/start2aqua/foto11.jpg

Achter de ancistrus zie je op hout algen. Ik moet deze steeds manueel verwijderen.
Ik heb reeds de lampen vervangen, snelgroeiers geplaatst, maar weet nu niet meteen hoe ik dit kan voorkomen. Iemand idee?
Wou een betere foto trekken, maar batterijen plat :s.
Ik lees hier over easy carbo en profito of zoiets. Is dit een noodzaak? Ik maak liever niet van mijn aquarium een chemische bak.
Ik heb geen probleem met algen, maar het mag geen overwoekering worden.

?
Guest

Easy Carbo zorgt voor CO2 voor de planten. Ze gebruiken dit als koolstofbron voor de opbouw van al hun plantendelen. ProFito is plantenvoeding en zorgt voor de meest noodzakelijke nutri├źnten die de planten nodig hebben om te groeien :cheesy:

Het is niet noodzakelijk, maar het zorgt beiden voor een betere plantengroei en hoe beter de planten groeien, hoe meer ze concurreren met de algen, en hoe moeilijker de algen het dus gaan krijgen :wink: