Aquariumhistoriek start2aqua - Juwel Rio 240

start2aqua , December 05 2010
?
Guest

hehe, goed om weten... :)

E
Eska

die cpo's zijn zeer leuke diertjes, heb er ook gekocht in lokeren, waren idd vrij duur, maar in poisson d'or waren ze nog duurder.
Een zeer mooi aquarium, het donker grind komt zeer mooi uit! (Y)

s
start2aqua

Bedankt. Had voor donker grind gekozen, omdat ik vooral de planten er wou doen uitspringen, want heb ook zwarte achtergrond en zwarte aquarium.
Ben vooral verzot op planten, vissen maken het plaatje compleet :) .
Heb deze week gesnoeid in planten en stenen toegevoegd (vond ze mooi en was maar 1.5€ en je hebt eens een ander zicht).
Zal wat foto's online plaatsen binnenkort.

s
start2aqua

Zo, ondertussen zoals gezegd planten ingekort en foto's hieronder :

VOOR :

http://i1126.photobucket.com/albums/l605/start2aqua/100_1331Small.jpg

NA :

http://i1126.photobucket.com/albums/l605/start2aqua/100_1370Small.jpg

Ondertussen merk ik dat mijn valisnerias goed schieten, maar dus niet groeien in de hoogte. Daarnaast begint mijn crypto bruine bladeren te krijgen, zie foto :

http://i1126.photobucket.com/albums/l605/start2aqua/bruinblad.jpg

Aan wat kan dit liggen? Ik geef wekelijks normale dosis profito en dagelijks easycarbo.

Hieronder nog wat foto's van kreeftjes :

http://i1126.photobucket.com/albums/l605/start2aqua/100_1373Small.jpg

http://i1126.photobucket.com/albums/l605/start2aqua/100_1365Small.jpg

http://i1126.photobucket.com/albums/l605/start2aqua/100_1359Small.jpg

Plant hieronder is van dennerle, maar nummer dat erop stond staat niet in hun database. Weet iemand soms de naam van deze plant?

http://i1126.photobucket.com/albums/l605/start2aqua/100_1347Small.jpg

Alle reacties, opmerkingen welkom.

e
eretmodus

plant waarvan de bladeren bruin worden is geen crypto maar een javavaren.
deze kan je best op hout of steen binden

s
start2aqua

Verdorie, je meent het niet? Dit is echt een hele grote plant die al sterk verworteld zit in het grind. Ik moet al een fameus groot stuk hout halen om deze erop te binden. Of misschien moet ik proberen om op bestaand stuk hout te binden.
Dat verklaart waarom al mijn kreeften en garnalen hier voortdurend inzitten. Die zijn daar toch gek op niet?

Hoe kan ik dit best vastbinden? Zou deze volledig kapot gaan als ik hem in grind laat steken?

J
Joenino

start2aqua":2r7kqg9f:

Verdorie, je meent het niet? Dit is echt een hele grote plant die al sterk verworteld zit in het grind. Ik moet al een fameus groot stuk hout halen om deze erop te binden. Of misschien moet ik proberen om op bestaand stuk hout te binden.
Dat verklaart waarom al mijn kreeften en garnalen hier voortdurend inzitten. Die zijn daar toch gek op niet?

Hoe kan ik dit best vastbinden? Zou deze volledig kapot gaan als ik hem in grind laat steken?

Het is niet verplicht om een java varen op hout ofzo te binden. Je bent alleen net als mij wat vaker bezig om de dooie bladeren eruit te halen.

s
start2aqua

Ah OK, dat is geen probleem. Ben niet vies van een beetje werk. Zolang hij maar niet kapot gaat is het goed, want was een dure plant en geeft vind ik persoonlijk een meerwaarde aan mijn aquarium.

E
Eska

Ik heb ook een moederplant van javavaren, kan je gewoon op een (kleinere) lavasteen binden, zolang de wortels maar niet echt in het grind staan, is het geen probleem;

e
eretmodus

Joenino":3uxb0q17:

Het is niet verplicht om een java varen op hout ofzo te binden. Je bent alleen net als mij wat vaker bezig om de dooie bladeren eruit te halen.

maar na een tijdje krijg je een kale plant

J
Joenino

eretmodus":2u2y4b85:

Joenino":2u2y4b85:

maar na een tijdje krijg je een kale plant

Bij mij groeit ie ook als kool weer aan dus dit is maar tijdelijk.

s
start2aqua

Ongelooflijk! Dat is nu 2 dagen op rij dat ik mijn kreeftjes zie voortplanten. Geweldig om te zien. Ik geloof dat het vrouwtje op de rug ligt en het mannetje haar bij de scharen vasthoudt en er bovenop gaat liggen. Ik wist niet dat die diertjes het deden :) . Enfin, heeft iemand eigenlijk ervaring met voortplanting van CPO's? Wat moet ik doen als er eitjes komen? Ik zou het geweldig vinden als alles goed zou gaan. Ben nl gek op deze diertjes.
Alvast bedankt voor de tips.

E
Eska

Ik heb al beetje nakweek van de cpo 's, jammergenoeg lusten de ouders wel graag een jong, ze zullen zeker niet allen overleven...ze blijven zeer dicht bij mama cpo, maar als er nog andere cpo's rondlopen wordt wel eens één opgegeten

s
start2aqua

Ik heb er nu 4 in mijn 240L. Dus als er eentje of 2 overschieten ben ik al blij.

E
Eska

En zie je al eieren? welke kleur hebben ze?

s
start2aqua

Ja, gisteren kreeft zien lopen die eieren meedraagt in haar staart. Kleur is donkerwit/beige precies.
Ik heb zo'n buizenpiramide liggen. Zou ze hierin haar eieren leggen denk je? Heb wel wa schuilplaatsen, maar hier kunnen mijn vissen ook nog aan.

E
Eska

Als de eitjes bevrucht zijn, zouden ze donker ( donkerbruin) moeten kleuren, dus niet oranje-achtig of bleek.
De cpo-mama zal de eieren nergens leggen, ze houdt ze onder haar en op de duur zie je de oogjes verschijnen in de eitjes. De jongen komen daar uit, blijven nog een tijdje onder mama hangen en dan 'lost' ze ze, en dat is het 'gevaarlijk' moment, waar ze de jongen kan opeten. Maar als er schuilplaatsen zijn, zoals stenen of zoals zo'n buizen zullen er zeker overleven. Daar verbergen ze zich vliegensvlug! Veel succes en laat es weten wanneer het zover is, ben benieuwd!!

s
start2aqua

Ja, je hebt gelijk. Heb gisteren tijdens het voederen de moeder gezien en haar ter plaatse eten gegeven en inderdaad, de eitjes zijn nu veel donkerder geworden. Heb wat stenen bij de buisjes gelegd en wat meer planten gekocht waartussen ze zich kunnen verschuilen. Hopelijk komt alles goed. Een kweekbakje of zo heeft weinig zin denk ik.

s
start2aqua

Mama cpo laat zich de laatste dagen niet meer zien. Ik heb op regelmatige tijdstippen zitten zoeken (ben in verlof, dus kan veel zoeken :) ), maar nergens te bespeuren.
Het mannetje is nu aan het paren met de andere vrouwtjes. Soms gebeurt het zelfs dat het vrouwtje naar het mannetje gaat en hem dwingt tot seks. Grappig.

Naast mijn mama cpo, vind ik ook mijn gastromyzon al enkele weken niet meer terug. Ik vermoed dat deze net als de vorige overleden is. Heb echter nooit iets teruggevonden. Misschien zijn de vissen en/of kreeften met het kadaver gaan lopen?

Mijn garnalen doen het goed. Ik vreesde ervoor dat ze het niet zouden halen, maar ik zie ze steeds meer en meer vooraan lopen tussen de kreeften zonder dat ze door de vissen worden lastig gevallen.
In mljn javavaren heb ik net een garnaal gezien die eitjes draagt, dus er komen er hopelijk meer bij.

Van mijn 10 siamese algeneters heb ik er 6 verkocht afgelopen zaterdag. Ze waren heel moeilijk te vangen, waardoor ik nu enkel overblijf met de kleinsten :( . Ik hoop dat deze 4 nog goed zullen groeien en alles proper kunnen houden.

Vorig vissenbestand :

10 x blauwe keizertetra (Inpaichthys kerri)
10 x siamese algeneter (crossocheilus siamensis)
1 x gastromyzon punctulatus
3 x goudgoerami (Trichogaster trichopterus gold)
1 x ancistrus sp

Huidig vissenbestand :

10 x blauwe keizertetra (Inpaichthys kerri)
4 x siamese algeneter (crossocheilus siamensis)
3 x goudgoerami (Trichogaster trichopterus gold)
1 x ancistrus sp
? x vuurgarnalen
4 x cpo

Dit weekend kreeg ik bezoek van een vriend die vertelde dat mijn gourami's een veel mooier kleur hebben gekregen, dus die moeten het volgens mij ook goed stellen.

Mijn grote anubias telt 3 nieuwe bladeren, ondanks dat ik gestopt ben met easycarbo. Het enige wat ik heb toegevoegd is 10ml florena van sera vorige week.
Misschien kan het ook zijn omdat ik de uitstromer net iets boven wateroppervlak heb gezet (enkel uiteinde) en daardoor meer zuurstof heb in bak? Ik weet het niet, maar die easycarbo...ik begin er mijn twijfels bij te hebben.

Soms merk ik redelijk wat uitwerpselen in mijn bak, hoewel ik de vissen niet overvoer. Wat is jullie ervaring hiermee? Zuigen jullie dit telkens op of wordt dit afgebroken door bacteriën?

Ik denk er nog aan een vrouwelijke ancistrus bij te steken. Wat denken jullie?
Een kameraad heeft misschien rode platty's over, maar ik zie kwekende vissen net iets minder zitten. Een rode kleur zou wel aangenaam zijn.
Tips zijn welkom.

J
Joenino

Ik laat ontlasting meestal liggen want dit is natuurlijk mooie natuurlijke bemesting voor je planten. Krijg ik teveel ontlasting dan zuig ik het op tijdens het water verversen.