Aquariumhistoriek start2aqua - Juwel Rio 240

start2aqua , December 05 2010
E
Eska

Ik denk dat mama cpo zich teruggetrokken heeft, de jongen zullen misschien al uitgekomen zijn?

s
start2aqua

Ik denk het ook. Van de 4 cpo's vind ik er maar 2 meer terug, dus zit met 2 mama's vermoed ik.

s
start2aqua

Gisteren aquariumwater ververst en planten gesnoeid. Hier en daar wat steentjes verlegd en plots kwam mama cpo tevoorschijn. Opgeschrikt door mijn woelen denk ik :) . Toen zag ik plots op mijn zwart grind iets minuscuul hektisch verspringen. Volgens mij een mini kreeftje. Ongelooflijk, bijna niet te zien met het blote oog! Deze morgen voor het vertrekken naar het werk, zag ik ze opnieuw tegen rand van glas zitten. Even zaklamp genomen en ja, het zijn precies geen eieren meer onder haar staart. Kon niet precies opmaken wat het precies was. Ik zag wederom iets heel minuscuul (wel 1mm) ernaast kruipen. Zou het een babykreeftje geweest zijn en of klein garnaaltje...wie zal het zeggen? De tijd zal het uitwijzen.

s
start2aqua

Op aanraden van eretmodus om de javavaren uit het grind te halen, heb ik gisteren de handen uit de mouwen gestoken. Deze werd nl heel bruin en kreeg gaten in bladeren, zie foto's.
Heb mijn groot stuk hout wat vertrokken, zodat ik de javavaren uit het grind kon trekken. Zat heel stevig vast!
Vervolgens heb ik de javavaren op mijn stuk hout gezet, is een V-vorm nl (zie foto's) en het hout wat opgeschoven.
Gevolg was dat er heel wat vuil naar boven kwam en ik dus wel wat heb moeten opzuigen.
Heel wat gewrevel in de bak dus, wat voor stress zorgde bij de vissen.

Het was opletten geblazen bij het verplaatsen van het hout, want zit met redelijk wat garnalen (ook zwangere) en 4 cpo (waarvan ook 2 zwanger) dus deze mochten zeker niet onder het hout terecht komen.
Nu gisteren had ik mijn ancistrus niet meer gezien. Logisch gevolg van de stress dacht ik. Vandaag ook nog niet gezien, dus vriendin begon al te panikeren dat we hem hadden geplet.
Om de rust in het huis te laten terug keren, heb ik dus mijn stuk hout beetje getilt en met zaklamp eronder geschenen. Ik zag mijn ancistrus geplakt aan de onderkant, dus zeker niet overleden.
Wat me wel opviel, is dat hij niet meer de egaal zwarte kleur had, maar nogal veel bruine vlekken vertoonde. Hij zag er bovendien ook zwakjes uit.

Ik heb hem maar laten zitten in de hoop dat hij niet gekneld zat. Zou hij ziek zijn of komen die plekken van de stress? Iemand ervaring in dergelijke situaties met ancistrus? Zou het jammer vinden als hij zou sterven. Is nl volwassen vis.

@ eretmodus : is het echt noodzakelijk de javavaren vast te binden? Hij drijft nl niet. Hij is zwaar genoeg om te rusten op het hout. Ik vermoed dus dat de wortels zich zullen hechten?

Heb nog foto gemaakt van anubias op steen. In grind groeide die niet goed, mijn grote wel. Zou deze goed groeien op deze steen?

Bedankt voor jullie raad.

http://i1126.photobucket.com/albums/l605/start2aqua/100_1511.jpg

http://i1126.photobucket.com/albums/l605/start2aqua/100_1510.jpg

http://i1126.photobucket.com/albums/l605/start2aqua/100_1509.jpg

http://i1126.photobucket.com/albums/l605/start2aqua/100_1508.jpg

http://i1126.photobucket.com/albums/l605/start2aqua/100_1501.jpg

E
Eska

Het is idd het beste de javavaren vast te binden zodat de wortels zich kunnen hechten ( met visdraad, of gewoon zelfs met naaigaren :D )
Met de kleine anubis heb ik ook veel mooiere planten als die op een steen of een stuk hout worden gebonden, ipv in het grind te stoppen.
Ik zou de bruine bladeren van de javavaren verwijderen, je zal zien, nu hij niet meer in het grind staat, hij vlug zal schieten en zijscheuten met wortelen zal geven.
Die kan je dan ook weer stekken.

De vlekken van de ancistrus is door de stress, gebeurt wel vaker bij een ancistrus. Bij vervoer kan je dan ook soms hebben, verdwijnt weer zodra hij weer op zijn gemak is.

Hoe zit het met de kleine cpo's?

s
start2aqua

Bedankt voor de reactie. Javavaren vastbinden wordt moeilijk. Dan moet ik heel mijn stuk hout eruit halen en dat zal mijn ancistrus zeker niet ten goede komen.
Ik ga het een beetje afwachten, hopelijk is hij zwaar genoeg om te hechten op het hout. Enfin, ik hoop dat.

Ok, ga er werk van maken bruine bladeren te verwijderen. Helemaal onderaan afpitsen vermoed ik? Veel zal er dan wel niet meer overblijven :cry: .

De kreeften stellen het goed. Heb er nu 2 die zwanger zijn. Bij de ene zijn de eieren echt bijna zwart, de andere nog bleekjes.
Met mijn hout te verschuiven hebben ze nu wel meer kiertjes waartussen ze kunnen kruipen, dus ze zien er wel tevreden uit.
Die dracht duurt precies wel nog vrij lang. Ik kijk ernaar uit om de kleine kreeftjes te zien opgroeien.
Naast mijn ancistrus kijk ik nog het meest naar hen.
In de toekomst ga ik denk ik van gewone vissen afstappen en enkel nog meervallen, kreeften en garnalen nemen.

Ik benieuwd hoe de anubias het zal stellen. Ik ga regelmatig foto's nemen om de vooruitgang te kunnen opvolgen.
Heb ook nog een knolplant staan die wat was beginnen rotten. Heb de kapotte wortels en bruine bladeren (allemaal dus) verwijderd en opnieuw geplant.
Hopelijk komt deze er dan ook door. Misschien best een tablet (sera florenate) bijsteken om de groei te bevorderen?

Het worden dus spannende tijden voor de ancistrus en de planten. Wat is dit toch een fijne hobby die een mens toch ongelooflijk kan bezighouden en boeien. Zalig :D

E
Eska

heb je geen klein stukje hout meer? De javavaren heeft niet echt een groot stuk nodig. Mijn moederplant groeit zelfs op een klein lavasteentje, wat eigenlijk een ideaal steentje is om een javavaren op te laten groeien. Ik heb hier wel nog een stuk kienhout liggen dat ik niet meer gebruik.

s
start2aqua

Ok, bedankt voor de tip. Ik ga het even afwachten. Als ik opnieuw ga veranderen, ga ik weer stress teweeg brengen bij mijn vissen en ik moet nu echt mijn ancistrus eerst op positieven laten komen.

s
start2aqua

Mijn ancistrus zit nog steeds helemaal bovenaan achter mijn verwarmingselement, filterbuis en thermometer. Gisteren zag ik hem heel even helemaal rondzwemmen, maar hij keerde al snel terug. Is dus blijkbaar nog steeds gestresseerd en we zijn al meer dan een week verder.

Ik zag plots 3 kreeften lopen en wist dat er 2 van de 4 eitjes hadden, dus even van dichtbij opgevolgd. Bij eentje zag ik 2 minikreeftjes in de staart hangen. Echter, de cpo liep zo gehaast rond dat ik ze dikwijls uit het oog verloor. Ineens terug in zicht en zag maar 1 babykreeftje meer hangen. Volgens mij was ze ze aan het afschudden? Ervaring mee @ Eska?
De andere mama cpo blijft al 2 weken braaf in een buis zitten en ik voeder ze dan ook steeds vlak voor de buis. Hopelijk houd ik toch enkele cpo over.

Mijn javavaren komt er nog steeds niet door nu ik hem op mijn hout heb gebonden. Ik vermoed dat dit nog langer zal duren dan 1 week?

Mijn valisneria's willen nog altijd niet groeien en bovendien beginnen mijn anubiassen volgens mij zwarte alg te vertonen, zie foto's hieronder. Ik ga dit nauwlettend in het oog moeten houden denk ik.
Iemand een idee wat het is? Ze groeien nl nog steeds goed. Zijn de enige planten in mijn bak die het eigenlijk voortreffelijk doen.
Ik gebruik zowel easycarbo als profito als ferro.

http://i1126.photobucket.com/albums/l605/start2aqua/100_1516Small.jpg

http://i1126.photobucket.com/albums/l605/start2aqua/100_1517Small.jpg

?
Guest

1/ Ik zou even stoppen met het toevoegen van ferro. Een teveel aan ijzer (Fe) zorgt vaak voor algen.

2/ Schakel over naar een dagelijkse dosis profito, ipv wekelijks (wel de juiste verhouding). Als je bijv. 23ml per week moet toevoegen, voeg dan dagelijks 3ml toe.

3/ Voeg je CO2 toe? Zoek anders eens naar de gistmethode (goedkope manier om CO2 toe te voegen aan je aquarium).

4/ Hoe lang voeg je al easycarbo toe? Als je iedere dag easycarbo toevoegt, gaan je algen hier aan wennen en heeft het toevoegen geen nut meer. Dat kan trouwens één van de redenen zijn waarom je ancistrus zo gestresseerd is.

s
start2aqua

XiNiX":12fagxl0:

1/ Ik zou even stoppen met het toevoegen van ferro. Een teveel aan ijzer (Fe) zorgt vaak voor algen.
Ik was daar eigenlijk nog maar net mee begonnen omdat ik dacht dat mijn javavaren dat nodig had, doordat die zwart wordt en gaten krijgt in bladeren.

2/ Schakel over naar een dagelijkse dosis profito, ipv wekelijks (wel de juiste verhouding). Als je bijv. 23ml per week moet toevoegen, voeg dan dagelijks 3ml toe.
Ok, zal ik eens proberen.

3/ Voeg je CO2 toe? Zoek anders eens naar de gistmethode (goedkope manier om CO2 toe te voegen aan je aquarium).
Nee, ik voeg geen CO2 toe, omdat ik merk dat meeste mensen dit niet gebruiken en ook niet nodig hebben. Bovendien is dit naar mijn mening redelijk duur of vergis ik me?

4/ Hoe lang voeg je al easycarbo toe? Als je iedere dag easycarbo toevoegt, gaan je algen hier aan wennen en heeft het toevoegen geen nut meer. Dat kan trouwens één van de redenen zijn waarom je ancistrus zo gestresseerd is.
Ik denk dat ik dit toch al een goeie 3 maand doe. Heb eens een week of 3 gestopt met easycarbo toe te voegen, maar zag weinig verschil. Of mijn ancistrus hier op reageert weet ik niet en betwijfel ik. Ik zal vanaf heden dus enkel nog dagelijks profito gebruiken en zien wat er gebeurt.

?
Guest

CO2 kan je om te beginnen erg goedkoop zelf maken. Meer info vind je hier:

http://www.aquaclopedie.nl/informatie/co2.html#gist

s
start2aqua

Mijn mannetjes cpo is gisteren verveld. Hij ziet er wel heel bleekjes uit en precies kleiner. Zou dit door een tekort aan calcium gelegen zijn?

Ben deze avond bezig geweest met alle kapotte bladeren van mijn javavaren weg te knippen. Er schiet nog weinig over :( . Ik hoop dat hij zich snel herpakt. Wil deze mooie plant nl niet helemaal kapot zien gaan.

De ancistrus zit nog steeds op dezelfde plek.

Bedankt voor de tip XINIX. Moet ik misschien eens proberen. Hoe kan je eigenlijk meten of je voldoende CO2 in water hebt?

?
Guest

Als je je KH en je PH weet, kan je je CO2 berekenen:

http://www.aquaclopedie.nl/informatie/co2.html#c

s
start2aqua

Gisteren mijn water getest met nieuwe test box van sera : <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.aquariumgids.be/phpBB3/viewtopic.php?f=5&t=2460">viewtopic.php?f=5&t=2460<!-- l -->

Ik merkte op mijn javavaren dat mijn nieuwe bladeren ook bruin worden en gaten krijgen. Ik vermoed dat hij teveel licht krijgt.
Daarom heb ik mijn reflector van TL omgedraaid naar onder, zodat licht dus meer naar boven schijnt en mijn javavaren dus meer in het donker staat.
Hopelijk is dit de oplossing.

E
Eska

Groeien er kleinere stekjes op de bladeren met gaten? soms stoot de plant de bladeren af om de kleine stekjes te voeden.

Wat de anubias betreft : is het de kleine soort? Hierbij moet je ook oppassen bij het inplanten, de wortelstok mag zeker niet onder het grind, de wortels wel.
Ik steek die gewoon in gaten en zo groeit hij prima, maar hij kan geplant worden, maar dus NIET de wortelstok.

s
start2aqua

Er is idd een blad of 2 die stekjes krijgt, maar zeker niet allemaal. Dus daar ligt het niet aan. Ik denk dat ik nu opnieuw moet afwachten met het veranderen van het licht. Het zou ook kunnen zijn dat de PH te hoog ligt voor de javavaren?

Gisteren 4 kreeften zien rondlopen, dus alle eitjes zullen uitgekomen zijn. Ben benieuwd of de babykreeftjes het hebben overleefd.

Gisteren water ververst. Tot nu merk ik dat de goerami's heel onrustig zijn en zich wegsteken achter mijn grote anubias. Ik vraag mij af wat hen opschrikt...
Straks eens naar tropicana hier in Aalst gaan. Raad vragen over gedrag goerami's, de PH waarde en eens ideeën opdoen voor nieuwe bewoners. Ik loop met het idee als er meer vis inzit ik ook meer CO2 zal hebben en planten dus beter zullen groeien.

Kleine anubias (nana denk ik) zitten idd met de wortelstok boven het grind.

E
Eska

Die stekjes kan je dus verwijderen en opnieuw planten, ttz vastmaken :cheesy: , na een tijdje krijg je weer een mooie volwaardige plant.
Misschien een idee voor als de grotere plant vroeg of laat volledig de geest geeft... :wink:

s
start2aqua

idd, goeie tip Eska. Alleen zijn mijn planten plots gestopt met groeien. Geen idee waarom? Misschien omdat mijn PH op 8 staat. Ben van plan te filteren over turf.

Naar goede gewoonte sta ik als ik een telefoon krijg naar mijn aquarium te kijken. Gisteren een kreeft zien vervellen, prachtig om te zien en vandaag een eerste babykreeftje gezien.
Heel toevallig zag ik iets schietig verspringen en ja hoor, echt wel mini, moeilijk te zien. Hopelijk vinden ze genoeg voeding en overleven er enkele...

?
Guest

Een te hoge pH staat zo goed als zeker in verband met een tekort aan CO2 (tenzij je KH extreem hoog zou moeten zijn), dus dat kan zeker een verklaring zijn waarom je planten niet goed meer groeien :wink:

http://members.multimania.nl/brieneoord/aqua/gallery/phkhco2tabel.gif