Diepvriesvoer

Guest , December 29 2010
?
Guest

Hallo.

Vandaag in de winkel het volgende diepvriesvoer "aangesmeerd" gekregen: rodemuggelarve en artemia. Normaal gebruik ik altijd gewoon droogvoer (vlokken) en af en toe eens een tabletje voor mijn ancistrus. Verder het visbestand:
1 ancistrus
5 barbus schuberti
10 rasbora hengeli
koppel antennebaarsjes

Hoe vaak zal ik dit diepvriesvoer geven? Gewoon zelf als afwisseling gebruiken? Moet ik het ook tegelijk gebruiken of juist niet?

s
start2aqua

Ik gebruik diepvriesvoer als afwisseling.
Hangt er een beetje vanaf hoeveel je je vissen voert, maar ik doe het om de andere dag (tubifex, artemia, daphnia, rode muggenlarven afwisselend).
Zorg er wel voor dat je dit eerst laat ontdooien, misschien in lauw water en dit dan door een netje giet, dus niet het voer met water in jouw aquarium.
Ik heb ook al mensen geweten die het bevroren blokje voeder gewoon in de bak kieperen (N) .
Ik stel mij dan de vraag of die mensen hun eten ook diepgevroren opeten :? .

?
Guest

start2aqua":3knffz3k:

Ik gebruik diepvriesvoer als afwisseling.
Hangt er een beetje vanaf hoeveel je je vissen voert, maar ik doe het om de andere dag (tubifex, artemia, daphnia, rode muggenlarven afwisselend).
Zorg er wel voor dat je dit eerst laat ontdooien, misschien in lauw water en dit dan door een netje giet, dus niet het voer met water in jouw aquarium.
Ik heb ook al mensen geweten die het bevroren blokje voeder gewoon in de bak kieperen (N) .
Ik stel mij dan de vraag of die mensen hun eten ook diepgevroren opeten :? .

Dat je dit eerst moest ontdooien heb ik nooit bij stil gestaan en hoor ik nu voor het eerst! Bedankt voor de tip en ik zal om de dag eens diepvriesvoer (wat ontdooit is ;) ) voeren. Kijken of ze het op prijs zullen stellen!

?
Guest

Diepvriesvoer is heel goed als afwisseling, maar er zit ook heel wat 'vuiligheid' in, dus alle voorzorgen die je kan nemen om het zo proper mogelijk te houden, doe je best :wink:

Ze zullen het zeker op prijs stellen!

s
start2aqua

Kijk, daar hou ik nu van. Iemand die zijn werkwijze in vraag stelt, raad vraagt, er eerlijk voor uitkomt en dan vastberaden het goed doet.
Dat doet een mens plezier, te weten dat je plezier hebt in je hobby, iets bijleert en je vissen er wel bij varen.
Doe zo voort (Y) !
Succes!

?
Guest

Ik heb ze vanmiddag net de eerste portie gegeven. Dacht dat het een heel gedoe zou zijn om het voer eerst te ontdooien maar het stelt niks voor en is erg simpel om te doen! Bedankt voor deze supertip!!!
Enig nadeel is dat de vissen er op af vlogen alleen dat het ook direct naar de bodem zonk. Nu ligt er nog voer op de bodem en vraag mij af of dit nog wordt opgegeten. Misschien moet ik de volgende keer iets minder doen of in 2 keer ofzo.

s
start2aqua

Je moet inderdaad een beetje aftasten hoeveel je vissen precies nodig hebben.
Ik heb in begin toen ik maar 6 vissen had 1/3 van zon blokje genomen en was voldoende.
Nu ik meer dan 20 vissen heb, geef ik een volledig blokje.

Maar - en nu komt het :) - ik geef het volledige aantal wel in stukken.
Ik wacht tot ze alles op hebben, dan terug een beetje, dan weer wachten, enz...
Als ik zie dat ze niet meer haastig zijn, hebben ze genoeg en geef ik de rest niet meer. Overvoeden kan niet goed zijn.
Op deze manier zinkt ook niet alles op de bodem.

Wat je ook kan doen, is je in water ondooit voer uitgieten in fijn visnet en dit in je aquarium op wateroppervlak hangen.
Je vissen zullen dan door het net happen naar het voer en op deze manier kan het voedsel ook niet naar de bodem zakken, doen ze een beetje meer moeite en blijft hun natuurlijke drang naar eten en jagen naar voedsel beetje aangewakkert. Klinkt allemaal nogal spetterend en zo, maar weet niet hoe ik het anders moet uitleggen :) .

Hoop dat dit helpt.

?
Guest

start2aqua":2tq0hicy:

Je moet inderdaad een beetje aftasten hoeveel je vissen precies nodig hebben.
Ik heb in begin toen ik maar 6 vissen had 1/3 van zon blokje genomen en was voldoende.
Nu ik meer dan 20 vissen heb, geef ik een volledig blokje.

Maar - en nu komt het :) - ik geef het volledige aantal wel in stukken.
Ik wacht tot ze alles op hebben, dan terug een beetje, dan weer wachten, enz...
Als ik zie dat ze niet meer haastig zijn, hebben ze genoeg en geef ik de rest niet meer. Overvoeden kan niet goed zijn.
Op deze manier zinkt ook niet alles op de bodem.

Wat je ook kan doen, is je in water ondooit voer uitgieten in fijn visnet en dit in je aquarium op wateroppervlak hangen.
Je vissen zullen dan door het net happen naar het voer en op deze manier kan het voedsel ook niet naar de bodem zakken, doen ze een beetje meer moeite en blijft hun natuurlijke drang naar eten en jagen naar voedsel beetje aangewakkert. Klinkt allemaal nogal spetterend en zo, maar weet niet hoe ik het anders moet uitleggen :) .
Hoop dat dit helpt.

Weer goede tips, dankjewel! Super zeg! Ik vraag mij alleen af of mijn visnetje niet zo fijn is dat ze er niks doorheen krijgen. Tenminste als ik het afgiet, door het netje heen (na het ontdooien) gaat het er niet door heen dus mijn boerenlogica zegt dan dat de vissen het er ook niet doorheen krijgen. Maar goed, ik kan het altijd even proberen!

s
start2aqua

Horizontaal misschien niet, maar verticaal wel :D . Hangt af van je vissoort, maar die diertjes vinden wel een manier denk ik om een stukje vast te bijten en erdoor te trekken.
Je kan het eens proberen...ik heb het nog niet geprobeerd.

?
Guest

start2aqua":25lqbcky:

Horizontaal misschien niet, maar verticaal wel :D . Hangt af van je vissoort, maar die diertjes vinden wel een manier denk ik om een stukje vast te bijten en erdoor te trekken.
Je kan het eens proberen...ik heb het nog niet geprobeerd.

Zonet geprobeerd om het voedsel in het netje te laten zitten en de vissen er het zelf uit te laten pakken! Wat een fantastisch schouwspel!!!! Werkelijk waar schitterend om te zien! Zodra het netje in de bak ging vlogen ze er meteen op af! Sommige vissen hadden heel snel door (rasbora hengeli) dat ze maar aan 1 kant naar binnen konden en daardoor bij het voer konden komen. De andere vissen hadden dit niet door (koppel antennebaarsje en barbus schuberti). Het mannetje (antennebaarsje) raakte wat gefrustreerd, nam het netje als het ware in zijn mond en ging er keihard aan trekken! Veel voer vloog er toen uit en toen storten alle vissen zich op het voer! Echt leuk om te zien! Dit ga ik vaker doen...

Dus nogmaals bedankt voor je tip!

s
start2aqua

Blij dat je er plezier aan beleeft! :D

s
sloef182

Klinkt leuk...
Dat ga ik ook eens testen.

We moeten het ons visjes ook niet altijd té makkelijk maken, he... :cheesy:

s
sloef182

Getest...
Die worden zot... wel een mooi schouwspel.

M'n nieuw stuk kienhout is trouwens gisteren toegekomen. Prachtig. Besteld op zooplus.nl, met gratis verzending naar Belgie, Bornem.
Geen klagen over.
Maar dit ter zijde.

Ik ga nog wat meer experimenteren met eten geven, zodat de vissen inderdaad toch wat meer moeite moeten doen om aan hun dagelijkse kost te geraken.
Iemand leuke ideetjes??