Aquatic Nature Evolution 1

Arista , March 31 2011
A
Arista

Hey hey allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum dus stel ik me graag even voor. Ik ben Nick en woon in de Kempen en ben 28j. Ik heb al een lange tijd een bakje en lees al even het forum maar actief was ik nooit.
Al een tijdje ben ik gebeten door aquariums. Ik heb een klein bakje maar toen dit weekend de lamp daarvan stuk was en ik naar de winkel moest voor een andere zag ik daar de Evoultion 1 staan van Aquatic Nature. Ik was er gewoon gek van. Het ontwerp de filter de verlichting etc. , maar omdat ik al een bakje heb hield ik het toen toch maar bij de lamp voor men oude bakje. Tot mijn vrouw als cadeau deze bak voor me was gaan halen. :cheesy:
http://www.heems.nl/aqua/evolution.jpg

Het is de witte versie er van en ik heb er echt zin in. Dit weekend begin ik aan de inrichting en ga ik hem opstarten. Zodat hij een weekje a 3 kan draaien en alles lekker in orde komt.
Het is een 37l bakje dus niet zo groot maar de filter die er bij ingewerkt zit vind ik best wel indrukwekkend voor dit type/kleine bakje.
http://www.tk-aquaristik-shop.de/images/product_images/popup_images/backside_evolution.jpg

De verlichting bestaat uit 2 PL Evolux 11W 6500K° lampen en 2 blauwe maan/nacht led verlichting.
Hier twijfel ik nog om 1 te vervangen door een Pl Red-White 8000-6500K° lamp zodat de kleuren beter uitkomen.

De Biobalen en het zakje Bioringen ligt momenteel al bij in de filter van een goed draaiende aquarium. Dit helpt misschien om mijn bakje wat vlotter in orde te brengen op bacteriaal vlak dan.

:?: Zou het proces sneller lopen als ik het water gebruik van mijn oude goed draaiende aquarium voor mijn nieuwe :?:

Dit weekend begin ik normaal met de opstart er van en de inrichting.
Zaterdag nog even langs de winkel voor een achterwand, voedingsbodem , grind, plantjes , etc etc
Ik ga proberen wat foto's te posten hoe het gegaan is.
Moesten jullie eventueel opmerkingne hebben of plots zien van WOW nu doet hij iets niet goed tik me dan maar even op de vingers ! Ik kan tenslotte nog veel bijleren.

Groeten Nick

Dit is een bakje dat ik vond op het internet. Ook een Evolution 1 en ik ga proberen de achterwand net zoals bij deze gedaan is mooi uit te werken. Er staan genoeg foto's bij hoe hij het juist gedaan heeft ivm filter in- en uitlaat dus het moet wel luken normaal De inrichting zelf weet ik nog niet.
https://lh4.googleusercontent.com/_capN4ju3fvc/SvPVFnNyOlI/AAAAAAAABVg/-ckvehEwWdU/s640/IMG_3953s.jpg

A
Arista

De aquarim is gevuld. :D

Voedingsbodem van sera is geplaatst, zwarte kiezel er bovem op en wat beplanting (ingeknipt en gestekt). Vooraan in de bak komt nog een bodembedekker (was uitverkocht is besteld).
In de filter heb ik de EVO mat combi er uit gehaald en vervangen door 1l sera siporax 15 mm (op aanraden van de winkel) bovenop de inlaat filter heb ik een witte wat gelegd zodat deze snel en makkelijk te verwijderen is als deze echt heel vuil is. Om de siporax af te dekken is er gewoon groffe filter gelegd zodat alles mooi op zijn plaats blijft. In het 3e deel van de filter liggen de bioballen in combinatie met mini ciporax weeral afgedekt met groffe filterdoek. De witte lamp is vervangen door 1 Rode van 11w 8000K. Nu zit er dus 1 witte 11w 6500K en 1 rode 11w 8000K in, dit geeft een mooiere kleur. Voor de verawarming is er 75W gekozen en deze zit in het laatste stuk van de filter naast de pomp omdat ik daar de beste stroming heb en hem uit het zicht heb.
De thermometer hangt voorlopig nog even vooraan om mooi op te kunnen volgen.
Elke dag 1Ml easycarbo voor de groei van de plantjes te stimuleren en de algjes weg te houden.

En nu afwachten tot volgende week voor de bodembedekker en binnen 3 weken ......

https://lh4.googleusercontent.com/_sJwo8RnOqJ8/TZhWRc6q6ZI/AAAAAAAAAmU/K8s_va1AnZg/s512/DSC02479.JPG

T
Tim_Martens

Wat ga je hier houden?

A
Arista

De gedachten gaan naar een garnalenbakje.

F
Fenix

Je kan er ook endlers in houden.

s
start2aqua

Ziet er mooi uit hoor. Goed van je hoe je de filter hebt aangepakt (Y) .

Persoonlijk denk ik er ook aan nog een nano aan te schaffen om garnalen te houden. Hoewel dwergkreeftjes ook wel fantastische beestjes zijn. Misschien het overwegen waard...

A
Arista

Ik zou de temp graag naar 24°c krijgen maar om 1 of andere reden lukt het me niet. Ik heb ondertussen het verwarmingselement al uit de filter gehaald en naar voor in de bak gehangen om alles op te kunnen volgen maar ik snap het niet goed het blijft altijd 25°c. Op zich kan dit geen kwaad maar het gaat om het princiepe.
Ook lijkt mij het verschil tussen op en af springen redelijk groot bij deze thermostaat, maar dit kan ook een gedacht zijn.
Dit is toch van een 'bekend' merk en ik vond niet echt iets van problemen na het zoeken op het internet.
Ik heb nu nog wel een kleine 3 weken om het goed te krijgen maar het is wel raar.
Er is ook geprobeerd de kap open te zetten zodat de warmte van de lampen kan ontsnappen maar hier was ook geen verschil merkbaar.

Iemand ervaring met een Sera 75W verwarmingselement ?

Ook geeft de pomp (500L/u) een nogal redelijk sterke stroming in het water (merkbaar aan de planten).
Is dit goed of slecht ?

T
Tim_Martens

Als je garnalen gaat houden is kamer temperatuur meestal al voldoende. Ideaal is rond 20-22 graden dan.

A
Arista

Ik ga proberen de temp naar de 23 te krijgen. Ik heb hier in de opstartfase dus nog wel wat tijd voor.

Ik was hier net wat aan het lezen over waterfiltering etc. En als ik alles zo zie, zitten er in soms veeeeel grotere bakken filters die de helft zijn van deze. Is deze mss wat te groot of .....beter te groot dan te klein.
En de stroming in mijn bakje is nogal aan de grote kant wrs door het debiet van het pompje. Kan dit kwaad ?
Groeten en alvast bedankt
Nick

(Iemand ervaring met een Sera 75W verwarmingselement ?)

J
Joenino

Arista":f4mlb7h2:

Ik ga proberen de temp naar de 23 te krijgen. Ik heb hier in de opstartfase dus nog wel wat tijd voor.

Ik was hier net wat aan het lezen over waterfiltering etc. En als ik alles zo zie, zitten er in soms veeeeel grotere bakken filters die de helft zijn van deze. Is deze mss wat te groot of .....beter te groot dan te klein.
En de stroming in mijn bakje is nogal aan de grote kant wrs door het debiet van het pompje. Kan dit kwaad ?
Groeten en alvast bedankt
Nick

(Iemand ervaring met een Sera 75W verwarmingselement ?)

Stroming vindt niet elke vis fijn maar garnalen zitten toch vaak op de bodem, dus als je zorgt dat je stroming zovele mogelijk op de opervlakte blijft moet dit wel goed gaan lijkt me

A
Arista

Vandaag het pompje er uit gehaald en je kan dat dingetje wat regelen het stond volledig op de +. Nu staat het tussen + en -.
Het is er 1tje van 500L/uur staat er op.
Ook heb ik de temp kunnen laten zakken naar 23.5°c.

Hopelijk is het snel vrijdag zodat ik mijn bodembedekker kan gaan halen en planten.

3weken is echt wel heel lang :|

?
Guest

En toch zal je 3 weken minimum moeten wachten :D En ook eens de waterwaarden controleren eens het zo ver is.

500 liter per uur is VEEL te veel voor zo een bakje. Als je zo'n 100 liter per uur filtert, zit je goed.

A
Arista

Mja ik weet het daarom heb ik het halfweg gezet. Maar het zat wel bij in de set van het de bakje bij. Dus zou je toch denken dat het er wat bij hoort , toch ?

http://www.pepika.ro/img/produse/6712/pompa-de-apa-aquatic-nature-evo-pump-500-lh_medie.jpg
http://www.aquatic-nature.be/2evolution.html

Groeten Nick

?
Guest

Ja, dat is maar vreemd :? Maar voor een normaal bakje is het best dat de filter een capaciteit heeft van 2.5 à 3 keer de inhoud.

A
Arista

Hey,

Vandaag mijn plantjes die vooraan moeten komen gaan halen namelijk 'Hemianthus callitrichoides' . Toen ik er thuis mee kwam zag ik het even niet zitten hoe die dingen te planten. Na imens veel tijd later de wat er afgehaald te hebben met een pinset en een tandenstokertje bleek er zo goed als geen wortel aan die dingen te zitten. Dus ik het internet opgevlogen en even opgezocht en ik kwam als eerste dit tegen:
Veel aquarianen beginnen niet aan de Hemianthus c., omdat het planten van deze leuke plant te veel werk kost

:shock: Dat gaf me veel moed zeg JEEEJ :(
Er toch maar aan begonnen en veel gevloekt maar de plukjes zitten er in. Hopelijk groeit alles nu mooi toe zodat er vooraan een mooi groen matje ligt.

Achteraan Links:vallisneria nana
Achteraan Rechts:eustralis stellata
Vooraan:Hemianthus callitrichoides
Midden:Cryptocoryne wendtii / bruin

https://lh5.googleusercontent.com/_sJwo8RnOqJ8/TZ9ThSDQPCI/AAAAAAAAAm0/O3aEfE8CdNU/s720/DSC02480.JPG
Als het donker is neem ik wel eens een betere foto zonder reflectie en overbelichting.

Groeten Nick

c
cornelisk

Heb ook net nog eens om poging gedaan om Hemianthus te planten. Als het deze keer niet lukt probeer ik het de volgend keer eens met muggengaas.

Het licht gewoon vooral aan het feit dat het een plant is die emmers gekweekt is en zich eerst nog moet aanpassen naar zijn submerse vorm in het aquaria. Daardoor sterft de plant quasi volledig af en groeit opnieuw vanuit de achtergebleven wortels.

A
Arista

Hoe heb jij ze geplant dan ?
Ik heb kuiltje gemaakt en dan het propje plant er ingedrukt en wat dieper omlaag geduuwd. Daarna langs de zijkanten het grind naar binnen toe geduuwd zodat het plantje omhoog komt en soms blijft zitten.

Ik wist niet dat deze plant eerst afsterft en dan weer groeit om zich aan te passen onder water. Bedankt voor de info.
Wel lees ik overal dat VEEL licht echt een must is (normaal geen probleem met bij dit bakje). CO2 zou ook beter zijn maar dat is wrs niets nieuws.

Iemand ervaring hier met kleine nano Aqua met CO2? En ho elang doe je nu met zo een flesje ?

Geroeten Nick

c
cornelisk

Ik heb van 3 HC plantjes ongeveer 9 kleiner bosjes gemaakt en die met het pincet de grond in geduwd. De kleine restjes die ervan overbleven heb ik stek per stek in het grind geduwd. HC heeft idd heel veel licht nodig. Ik heb onlangs nieuwe verlichting geplaatst, heel veel licht. En nu probeer ik nog eens HC

A
Arista

Hey,

@ cornelisk
Ik zag in je aquarium dagboek dat je de steenwol aan de plantjes aangelaten hebt en ingekort hebt tot 1 cm en zo gepland ?

Ik heb al de steenwol er af gehaald :|
Kan dit kwaad ?
Zoals in dit filmpje :
[video width=425 height=344 type=youtube]2n9m1wp0nYI[/video]

Groeten Nick

c
cornelisk

Ik heb er deze keer ook alle steenwol afgehaald, kan zeker geen kwaad, is eigenlijk zelf beter voor de groei. De reden waarom ze er nog een stukje aan laten is omdat dat gemakkelijker in de grond blijft zitten.