Aquatan en nitrivec sera

Gioke002 , April 08 2011
G
Gioke002

Nu vroeg ik me eens af wie er ervaring heeft met aquatan en nitrivec van het merk sera.
Alle reacties zijn dus welkom.

Moest het zijn dat dit topic niet op de juiste plaats staat mag u het verplaatsen als dit kan.
want bij geteste producten ging dit niet.

MVG Gioke002

G
Gioke002

Niemand die hier ervaring mee heeft?
Zoekfunctie heb ik ook al geraadpleegd , maar geen enkel onderwerp die daar verband mee had.

MVG Gioke002

?
Guest

Ik gebruik Easylife vloeibaar filtermedium, maar ik ben ervan overtuigd dat dat ook goede producten zijn hoor :wink:

G
Gioke002

@ Kelinen

Bedankt voor uw reactie.
Ik zal het dan gebruiken , want dit zat bij mijn tweedehands aquarium en ze zijn nog goed tot 2012 dus slecht kunnen ze nog niet zijn.

MVG Gioke002

e
eretmodus

sera producten zijn goed.
maar easylife is net iets beter.

aquatan heeft bv. 5 werkingen terwijl easy life er 30 heeft.
nitrivec is heel goed

E
Eska

ik zweer bij de easy-life producten :cheesy:
maar geen kwaad woord over nitrivec

J
Joostvl

Yes, mijn allereerste post hier ooit. En direct een vraag !

Heb deze week, na jaren stilgelegen te hebben, een gloednieuwe bak opgestart. Een juwel 240.

Nu zei een verkoper in een winkel tegen mij om in mijn opstartwater wat bio nitrivec te mengen. Vreemd genoeg zei hij dat ik dat wel pas mag doen, als ik er de dag er na vissen in steek. 'Anders werkt het niet'. Wat is hier (buiten zijn stijgende verkoopscijfers) nuttig aan?
Ik zei hem dat ik mijn bak liever drie weken laat inwerken, maar toen vertelde hij mij dat dit 'not done' meer is.

A
Aquarioot

Das een verkoper he, als je me snapt :D
Draai maar 3weken, en doe ook maar nitrivec in hoor

X
Xoffus

Ja de eigenaar van de winkel waar ik mijn aqua gehaald heb zei me dat ook: "Met die HS Bacto kan je op een week al uw vissen erin zetten!"
'K dacht bij mezelf: "ja da zal wel pippo"
Ik kom daar vanzelfsprekend nooit meer :shock:

Nee zoals, Aquarioot zegt, 3 weken laten indraaien, en tussentijds uw waarden meten.
Ik ben zelf ook aan het opstarten (2weken nu) en heb de eerst week een bacteriekuur gedaan (elke dag 10ml/100l HS Bacto).
In het begin van de 2e week heb ik een dosering EasyLife vloeibare filter gedaan en dat ga ik begin 3e week ook nog eens doen. En mijn waarden
zijn er de goede kant op aan het gaan.

S
SpecialDelivery

ik gebruik die 2 producten --> Aquatan en nitrivec sera en ben er content van, me vissen lijken er geen last van te hebben :) maar zowiezo 3 weken laten indraaien en testen doen, want je krijgt zowiezo een nitriet piek ....

O
Oranda

Effe een aantal vraagjes over de producten Aquatan, Nitrivec en Toxivec van Sera:

- Mag je Nitrivec en Toxivec rechtstreeks in je aquarium doen terwijl je vissen er nog in zitten? Misschien een domme vraag, maar Nitrivec geeft wat een melkachtige waas en ik twijfel of dit wel goed is voor de vissen?
- Moet je Aquatan in je aquarium doen na gedeeltelijke verversing? Of reeds in de emmer die ik twee dagen voordien reeds klaarzet om het water wat te laten 'ontharden'?

Dank je voor de tips!!!

A
Aquashoponline

Xoffus":942o25um:

Ja de eigenaar van de winkel waar ik mijn aqua gehaald heb zei me dat ook: "Met die HS Bacto kan je op een week al uw vissen erin zetten!"

Nee zoals, Aquarioot zegt, 3 weken laten indraaien, en tussentijds uw waarden meten.
Ik ben zelf ook aan het opstarten (2weken nu) en heb de eerst week een bacteriekuur gedaan (elke dag 10ml/100l HS Bacto).
In het begin van de 2e week heb ik een dosering EasyLife vloeibare filter gedaan en dat ga ik begin 3e week ook nog eens doen. En mijn waarden

Hoe kan je een bacteriecultuur op gang laten komen zonder dat je er vissen in zet? Je kan een bak wel 10 weken laten indraaien, maar als er geen vissen in zitten die voor voedsel voor de bacteriën zorgen dan helpt het niks. Visbestand heel geleidelijk aan opbouwen raad ik hier ook aan. Indraaien heeft bijna geen nut als er geen dieren inzitten.

Wij doen bij elke verversing hier ook nitrivec bij het water. Ook VFM van easy life wordt wel eens gebruikt.

E
Eska

Aquashoponline":gz5sk98j:

Xoffus":gz5sk98j:

Hoe kan je een bacteriecultuur op gang laten komen zonder dat je er vissen in zet? Je kan een bak wel 10 weken laten indraaien, maar als er geen vissen in zitten die voor voedsel voor de bacteriën zorgen dan helpt het niks. Visbestand heel geleidelijk aan opbouwen raad ik hier ook aan. Indraaien heeft bijna geen nut als er geen dieren inzitten.

Wij doen bij elke verversing hier ook nitrivec bij het water. Ook VFM van easy life wordt wel eens gebruikt.

je hoeft geen vissen te zetten, als je opstartbacteriën gebruikt!

A
Aquashoponline

En hoe gaan die bacteriën zich vermenigvuldigen? Want er zijn er absoluut niet genoeg als jij je potje opstartbacteriën in je aquarium doet om je waterwaarden op peil te houden.

E
Eska

Ja, natuurlijk zijn er niet genoeg!!..het vermenigvuldigen is toch de bedoeling? En het vormen van Nitrosomas en Nitrobacter. Omdat er net niet genoeg zijn om je waterwaarden op peil te houden, en omdat ze zich niet meteen hechten, plaats je toch geen vissen? Logisch toch?

Wat hebben ze nodig om zich te vermenigvuldigen? -> NH3 ; een deel van die opstartbacteriën hebben een NH4-basis en die zorgt dus voor de vermenigvuldiging, dus de start van de stikstofcyclus. Vandaar ook de drie weken.
Wat doet eten en vissen erin brengen de eerste dagen? toch ook voor ammoniak zorgen? en dat is er - nogmaals -nodig voor NO2 en vervolgens NO3.
Het voordeel van opstartbacteriën is dat je geen vissen hebt die een nitriet-piek moeten ondergaan.

Tijdens de opstart vissen plaatsen en eten geven raad ik absoluut niet aan, maar iedereen doet daarmee wat hij of zij wil..

Daarna kan je geleidelijk vissen plaatsen...

:arrow: En om op de vraag van oranda te antwoorden :

Je mag zeker nitrivec toevoegen als er vissen inzitten, de waas trekt wel weg, ondervinden ze geen hinder van.
Aquatan voeg je bij het deel water wat je ververst, het is een verbeteraar van leidingwater en haalt er oa Chloor en metalen uit.

O
Oranda

@ Eska: dankjewel voor de verduidelijking (Y)