Zhiii Aquadream 100

Zhiii , April 09 2011
Z
Zhiii

Mijn nieuwe bak en de oude naast elkaar...
100 x 30 x 40
https://lh5.googleusercontent.com/_z1QSRdwPho8/TaAoPiNKDbI/AAAAAAAABiM/QYWM7yqAY2E/s640/DSCI0170.JPG

nu zonder de doos...
Ik was enorm aan het twijfelen om een 3d achterwand te plakken, maar doordat de diepte 30 cm is heb ik toch besloten om een donkere poster te nemen.
https://lh4.googleusercontent.com/_z1QSRdwPho8/TaAoQKLXGwI/AAAAAAAABiQ/9zlxgRacrVg/s640/DSCI0171.JPG

een foto tijdens het vullen, een zwarte grind van 1-3 mm en wit zand voor de corydoras... (xinix heeft me geinspireerd, bedankt :-) )
https://lh4.googleusercontent.com/_z1QSRdwPho8/TaAoRiDhevI/AAAAAAAABig/sCejt1adDxg/s640/DSCI0175.JPG

Enkele planten gekocht, hoogstwaarschijlijk worden ze nog wat verplaatst, er komen nog enkele planten bij van de 'mini' aqua, vooral de linkerkant zal worden herbekeken.
https://lh4.googleusercontent.com/_z1QSRdwPho8/TaAoR4xsprI/AAAAAAAABik/ja5SHOk6Bhc/s640/DSCI0176.JPG

een foto als het volledig donker is... Er ligt nog een steen op het hout, dit is omdat het hout telkens het oppervlak opzoekt.
https://lh4.googleusercontent.com/_z1QSRdwPho8/TaAoSk2FfQI/AAAAAAAABis/iBP0qjYZpRM/s640/DSCI0178.JPG

Ik heb een vraag over de rode lotus, heb ik die juist geplant? Ik ben van plan om ze later wat meer naar voor te schuiven en erachter een snelgroeier te plaatsen, misschien wat cambomba verplaatsen naar links?

r
rietslang

mooie bak, zelfde merk als de mijne..
De lotus kun je altijd verplaatsen, mits je een kleiballetje onder de wortels aanbrengd omdat dit één vd mindere plantensoorten zijn die hun voeding uit de wortels haalt en ev. wat ijzer toevoegd voor goede groei en kleur..

je hebt er goed aangedaan om voor een zwarte poster te kiezen, 30cm is zoiezo al niet diep zoals je zegt..
Ik zie dat je uw filteruitlaat niet met een elleboog uitgerust is.. Het water zal dus hardop vooruit draaien waardoor de vissen die ervoor zullen gaan zwemmen tegen het venster gekwakt gaan worden.. Ik zou dus een kleine elleboog eraan bevestigen waardoor je uw uitlaat id breedte kunt laten stromen..
Zo kunnen de dieren op hun gemak door de bak zwemmen en zal het veel aangenamer zijn voor u en je dieren.. (op deze manier kun je de uitlaat wt naar boven richten voor extra zuurstof)

De bakjes die bij de filter geleverd zijn dien je open te breken als de sponzen vuil zijn, uitknijpen in aqua water en hergebruikn. Je moet de daarvoor voorziene bakjes niet kopen want dan ben je telkens je ganse bacteriekolonie van dit stuk filtermedia kwijt.. (ikzelf heb er nog keramische pijpjes aan toegevoegd in een nylonkous) waardoor mijn filter bestaat uit als eerste, watten, fijne spons, grove spons, keramische pijpjes en kleiballetjes)

Enkel het bakje met kleiballetjes houd ik heel en stop ik vanonderen. Moest deze toch vuil raken schud ik deze es uit, ook in aqua water uiteraard..
Voor de rest bij iedere verversing, (liefst wekelijks) witte watten vervangen.. Deze bevatten weinig tot geen bacteriën en de doorstroom is zienderogend yterug beter..

Zijn er nog vragen, stel ze gerust

?
Guest

Ziet er al leuk uit :)

Tof dat ik je geïnspireerd heb :D

Z
Zhiii

rietslang":2qwglt2l:

Eerst en vooral bedankt voor de zeer bruikbare tips!
Ik had nog een vraag over de verlichting, er zit een soort aluminium strook bij... Maar ik weet echt niet goed waarvoor die dient en hoe ik die goed bevestig?!
thx

c
cornelisk

Zhiii":1pocjusd:

rietslang":1pocjusd:

Ik had nog een vraag over de verlichting, er zit een soort aluminium strook bij... Maar ik weet echt niet goed waarvoor die dient en hoe ik die goed bevestig?!
thx

:P Das de reflector, ik weet niet of er klemmetjes bijzitten, dan kan je die gewoon op je lamp klikken. Ik weet dat er bij mij geen klemmetjes bijzaten, mss moet je die nog ergens apart kopen. Ik heb hier nog wel wat t8 klemmetjes liggen anders, maar deze zijn wel van Juwel, ik weet niet of die compatibel zijn met jouw reflector.

r
rietslang

cornelisk":zua3bwa8:

Zhiii":zua3bwa8:

rietslang":zua3bwa8:

thx

:P Das de reflector, ik weet niet of er klemmetjes bijzitten, dan kan je die gewoon op je lamp klikken. Ik weet dat er bij mij geen klemmetjes bijzaten, mss moet je die nog ergens apart kopen. Ik heb hier nog wel wat t8 klemmetjes liggen anders, maar deze zijn wel van Juwel, ik weet niet of die compatibel zijn met jouw reflector.

Die clipjes van dat merk die er bijgeleverd zijn breken vrij vlug.. Maar je kan hem gewoon op je lamp laten rusten..
Ik doe het ook zo.. Wel eerst de doorzichtige folie verwijderen hé :wink:

Z
Zhiii

De klemmetjes zaten er inderdaad bij, ik heb het met de klemmetjes vastgeklikt op de lamp zelf.
Ik begrijp niet zo goed waarom dit eigenlijk moet...
Heb een extra stukje aan de uitloop van de filter gehangen waardoor het water nu naar de zijkant stroomt.

Ik voeg om de twee dagen easycarbo bij (2ml), en dan ook wekelijks easy ferro en profito.
Op de verpakking staat wel elke dag easycarbo toevoegen, iemand ervaring met het minder dan dagelijks te doen?
Heb nog niet echt het gevoel dat de planten gegroeid zijn, wel hebben ze een mooie kleur.
De waterwaardes heb ik nog steeds niet gemeten, dat ga ik morgen eerst doen...

Ik ben nog volop op zoek naar een koppel die ik graag in de bak zou hebben. Ik dacht een een koppel honinggoeramis, iemand ervaring mee?

?
Guest

Hoe ik deze producten gebruik:

1/ Profito: geef ik dagelijks 3ml voor 230 liter water
Profito is plantenvoeding die vele voedingstoffen, ook ijzer, bevatten die de planten dagelijks nodig hebben.

2/ Ferro: geef ik 2-3 x per maand 5ml voor 230 liter water
Ferro is een extra toevoeging ijzer. Aangezien ik dagelijks profito geef, wat ook ijzer bevat, hoef ik niet dagelijks Ferro toe te voegen. Als je echt veel planten, of overwegend rode planten hebt, kan je overwegen om dagelijks of wekelijks ferro toe te voegen.

3/ Easycarbo: geef ik 1x per maand 6ml voor 230 liter water
Easycarbo werkt voornamelijk algenbestrijdend. Ik gebruik bio-CO2 om mijn planten te voorzien van C02.

?
Guest

De Ferro dosis die jij toepast zal denk ik niet veel helpen, want ik heb me eens laten vertellen dat het ijzer dat daarin zit slechts een beperkte tijd (lees: een aantal dagen max) in het water opgelost blijft, dus regelmatig een kleine dosis is aan te raden. Ik ga even zoeken waar ik dat ooit gelezen heb.

Z
Zhiii

Op de verpakking staat wekelijks ferro toevoegen, ik denk wel dat ik die wekelijks zal toevoegen, hetzelfde als die profito. Maar steeds in een iets kleinere hoeveelheid als de verpakking het zegt.
Dus je raadt aan om toch de carbo iedere dag toe te voegen?

Heb vandaag javavaren, riccia fluitans en mosselplant opgestuurd gekregen van forumlid.
Ik had een vraag over die mosselplant, ik schrok ervan hoeveel oppervlak die innemen bovenaan, is dit wel goed voor mijn bak? Ik bedoel kan het geen kwaad voor het licht dat onderstaande planten nodig hebben?

Bij riccia hangt er geen wortel of dergelijke aan, ik veronderstel dat deze dus met een soort gaas over een steen of stuk hout moet worden getrokken? (hetzelfde als met javamos?
Ik heb in mijn kleine bak iets geprobeerd met een heel klein draadje javamos, ik hangde wat visdraad rond het kienhout en daartussen het javamosdraadje, momenteel is het draadje zeker verdubbeld zowel in de breedte als in lengte.
Dit zal ook zo zijn met het riccia zeker?

Als ik zo kijk naar andere bakken hier op het forum tijdens de opstart dan zie ik dat iedereen start met kleine planten en dat de bak overwegend minder beplant is. Als ik nu kijk naar mijn bak dan is die al redelijk beplant, kan dit kwaad?
Het moeilijkste vind ik toch nog steeds de planten, zeker omdat er zo weining info rond bestaat hoe je ze het best verzorgd, snoeit... Ik heb een boek uit de bib gaan halen over aquaplanten, er staat info in over stengelplanten en planten met een wortel, die denk ik nu juist te kunnen verzorgen, alleen is er zo weinig info te vinden over de mossen...

?
Guest

EasyCarbo inderdaad best dagelijks toevoegen, wel goed op de dosering letten, die is echt wel belangrijk, overdoseren kan schadelijk zijn.
Je moet er voor zorgen dat je mosselplantje niet te veel licht wegneemt voor de aquariumplanten die eronder groeien, je zal dat zelf wat moeten inschatten. Je kan je riccia zoals je zegt met visdraad ergens opbinden. Zeker geen te dikke laag riccia of javamos of dergelijke aanleggen, zodat er geen delen van de plant weggestoken zitten en beginnen rotten. Als de omstandigheden goed zijn, zullen ze zelf wel dik uitgroeien.
Je bak mag onmiddellijk al goed beplant zijn, maar ik heb wel de indruk dat bij jou rechts in de hoek het te dicht op elkaar staat. Genoeg plaats laten tussen de stengels van stengelplanten. Ook hier weer zullen ze zelf wel een dichtere bos gaan vormen als ze goed aan het groeien zijn. :cheesy:

r
rietslang

Als je vloeibare voeding gebruikt (wat meestal onontbeerlijk is) moet je eerst en vooral de zwarte koolspons verwijderen anders is het nutteloos en zijn uw producten na 24h uit het water verwijderd..
Je kan in de plaats ervan extra filtermateriaal steken (Y) (heb ik ook gedaan)

Wat de dosis betrefd; ik doe wekelijks na de verversbeurt telkens de helft dosis profito in. Dit volstaat wel, planten doen het heel goed..
Easycarbo IEDERE dag de JUISTE dosis toevoegen, zeker niet teveel anders hangen uw vissen aan de oppervlakte..
De reden dat dit dagelijks moet toegediend worden is omdat het uw water wat zuurder maakt en zo kun je de ph waarde stabiel houden..
Je moet enkel een extra dosis ferro (ijzer) toedienen als je roodkleurige planten hebt zoals bvb de rode lotus en drijfplanten zijn ook echte ijzervreters..
Je kan het ook es toedienen om uw planten (stengelplanten oa) een groeiboost te geven

Drijfplanten zijn heel goed en zijn echte nitraat opslorpers.. maar als ze te groot worden en de helft van uw bak verduisteren kun je ze beter weglaten..

Wat de riccia betrefd: http://www.aquablog.nl/38-riccia-als-bodembedekker/
Men kan deze ook als drijfplant gebruiken..

Honinggoerami's zijn prima (zeker met een gesloten deksel daar deze lucht happen en de temp. ong. hetzelfde hoort te zijn)
Deze houden wel niet van een te drukke bak..

Succes

?
Guest

Ik denk niet dat vloeibare CO2 (dus EasyCarbo) invloed heeft op de pH hoor...

r
rietslang

Kelinen":2hel13gn:

Toch wel hoor Kelinen maat, het maakt je water zuurder

c
cornelisk

Kelinen":31wa89qh:

Hoe dacht je anders dat een Ph-controller werkt :P .

r
rietslang

cornelisk":fp2l2trm:

Kelinen":fp2l2trm:

Hoe dacht je anders dat een Ph-controller werkt :P .

idd

?
Guest

Met gasvormige CO2 :wink:

Even vlug een ander topic daarover opgezocht: klik.

Z
Zhiii

Goed, dan haal ik de zwarte spons er nog uit.
Ik ben goed aan het zoeken naar een koppeltje, is er een bepaald koppel dwergcicliden die in een plantenbak zouden passen?
Ben aan het opzoeken in boeken naar een geschikte vis, weliswaar ga ik dan enkele stenen in de bak plaatsen zodat er schuilholen zijn zoals het boek het beschrijft over cicliden.
Maar sommigen zijn planteneters niet? Of zouden alle cicliden planten oppuizelen?

Alvast bedankt voor de ruime reacties! Ik heb er enorm veel aan!

E
Eska

Ja kan ramirezi's kiezen als dwergchichliden. Deze laten de planten volledig met rust en eigenlijk de andere vissen ook (behalve de kersenbuikchichliden die wat agressief kunnen zijn als ze paren ( zijn ook geen ramirezi)) Zolang je geen malawi- of tanganyika-chichliden koopt zit je safe, deze hebben echt een apart biotoop nodig. De gewone ramirezi of de ramirezi gold kan ik aanbevelen, de ramirezi blue electric niet, heel tere visjes; maar er zijn tal van soorten om uit te kiezen.

r
rietslang

Kelinen":3qyzouqy:

Met gasvormige CO2 :wink:

Even vlug een ander topic daarover opgezocht: klik.

met vloeibare is dat nogal moeilijk hé :wink: