Zhiii Aquadream 100

Zhiii , April 09 2011
Z
Zhiii

Gisteren voor het eerst rode muggenlarven gevoerd.
Tot mijn verbazing werd het voer niet onmiddellijk opgegeten. Ik heb de helft van zo'n blokje zelfs nog over en aan de kant gehouden. 1/4 werd onmiddelijk opgepuizeld en 1/4 van het blokje bleef achter op de grond. Na een uur was het wel allemaal verdwenen.

Ik heb nu wel nog een helft van zo'n blokje over, dat is uiteraard ontdooid. Ik vroeg me af of ik dit een dag later nog mag geven?

Heb ook fijne korrelvoer gekocht voor de borelli's, voordat ik de rode muggenlarven gegeven heb, heb ik een 3 tal kleine korreltjes in de bak gegooid om te kijken of ze die wel lusten, het duurde nog geen 10 seconden of ze kwamen te voorschijn. :D Vervolgens aten ze dan van die muggenlarven.

Het probleem is een beetje dat ik met kleinere visjes zit, dit komt door mijn vorige bak die zo klein was, ik koos kleine vissen. Zij kunnen het waarschijnlijk niet aan om zo'n groot stuk muggenlarf op te peuzelen.
Misschien moet ik nog eens goed nadenken over mijn vissenbestand.
Even een rijtje maken wat er nu in de bak zit:

10 rasbora maculata
5 neon tetra
3 aplocheilichtys normani

2 acistrus Dolichopterus
2 corydoras pygmaeus
2 + 1 apistogramma borelli

De schuingedrukte zijn scholenvissen, ik heb jammer genoeg in de winkel de verleiding niet kunnen weerstaan om me te beperken tot 1 schooltje...
De neon en normani blijven goed samen, maar de rasboras maculata zwemmen vrij rond in de bak, er is totaal geen scholenvorming. Deze hebben maar een grootte van 2cm max.

Wat ik graag wil doen is een groep 6-9 cory pygmaeus maken, maar de visboer heeft ze telkens niet als ik op bezoek ga. Ik zou me ook graag beperken tot 1 schooltje...

E
Eska

de rode muggenlarven spoel je best eerst in een visnetje in lauw water tot die ontdooit zijn! en dan pas geven, dus niet het blokje in het water gooien!

De kleine rasbora's kunnen die muggenlarven niet eten, zelfs vlokkenvoer is soms te groot, het beste wat je kunt doen is een minitab die je kan kopen van Tetra ( tetra tabiMin, bedoeld voor corydora's en andere grondbewoners) pletten tussen twee lepels en die dan voeren, ze smullen daar meteen van. Als ze te weinig eten, door te grote voeding, zullen ze niet lang meegaan; ze eten ook(gedroogde of verse) artemia-nauplieën en als je diepvriesvoer verkiest, kies dan voor cyclops, dat is ook klein genoeg en smullen ze ook van.

Z
Zhiii

mijn rasboras eten vlokkenvoer en ook gedroogde muggenlarven, heb eigenlijk geen problemen gehad met het voederen. Bij de gedroogde muggenlarven plette ik wat het voer vooraleer het in de bak ging...

Maar mijn vraag, mag ik die muggenlarven die ik nog over heb van gisteren nog voederen?

c
cornelisk

Nooit ingevroren voer in je aquarium gooien ivm schadelijke stoffen die vrijkomen tijdens het ontdooien.

E
Eska

cornelisk":1g51gyzl:

Nooit ingevroren voer in je aquarium gooien ivm schadelijke stoffen die vrijkomen tijdens het ontdooien.

precies, had ik ook al gezegd :D

ik zou ze niet de dag erna geven, de voedingswaarde zal sowieso sterk dalen, best in één keer of stukjes afbreken van het voer als het teveel is.

Z
Zhiii

maar dan heb ik steeds overschot voor de vuilbak? Damn vind ik jammer...
Ik heb geen ingevroren voer in het water gegooid, was steeds op voorhand ontdooid.

Vissen doen het zeer goed :P

c
cornelisk

Gewoon in een netje even onder de kraan houden, smelt als sneeuw voor de zon.

?
Guest

Zhiii":20saolgc:

maar dan heb ik steeds overschot voor de vuilbak?

Wat bedoel je??

E
Eska

Zhiii":1fkqkzr9:

Ik heb geen ingevroren voer in het water gegooid, was steeds op voorhand ontdooid.

Je kan toch de diepgevroren stukken versnijden?

r
rietslang

Eska":3o2o8tb2:

Zhiii":3o2o8tb2:

Je kan toch de diepgevroren stukken versnijden?

heb jij daar een ijskelder misschien? 8)

?
Guest

Gewoon snijden en terug de diepvries in... gaat toch met gemak?

E
Eska

Kelinen":1wjxlb0x:

Gewoon snijden en terug de diepvries in... gaat toch met gemak?

dat bedoelde ik :)

Z
Zhiii

Ok, volgende week eens proberen te snijden, dacht dat het niet zo makkelijk zou zijn om door blokje ijs heen te snijden...
Voederen jullie meerdere keren per week diepvriesvoer (hier zou het om rode muggenlarven gaan...)

Z
Zhiii

Enkele foto's

https://lh4.googleusercontent.com/_z1QSRdwPho8/TbXLudhVd5I/AAAAAAAABnE/s3SnVuUX2mQ/s800/DSCI0256.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/_z1QSRdwPho8/TbXLu9fC_yI/AAAAAAAABnQ/9bEBA7KCYnA/s800/DSCI0263.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/_z1QSRdwPho8/TbXLvpWXlgI/AAAAAAAABng/MZErPTaWDDc/s800/DSCI0277.JPG

https://lh5.googleusercontent.com/_z1QSRdwPho8/TbXLw5YMZmI/AAAAAAAABn0/6SSAX0-OJYw/s800/DSCI0287.JPG

https://lh5.googleusercontent.com/_z1QSRdwPho8/TbXLxkTZdcI/AAAAAAAABoA/PXkBjzKq2pk/s800/DSCI0294.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/_z1QSRdwPho8/TbXMNLUNXkI/AAAAAAAABpc/4TxtKT1KsF4/s800/DSCI0316.JPG

r
rietslang

zeer mooi foto's en totaaltje!
Nu maar hopen dat ook jij niet met die vervelende opstartalg last krijgt..
Zijn dat mosselplantjes die je daar drijven hebt? In mijn 120L wou geen enkele drijfplant het aanpakken en pistia vind ik nu net iets te groot..

PS; diepvriesvoer kan vet zijn met weinig vitamines..
Ik geef 1x per 2weken een zak levende witte muggenlarven, dat volstaat..
In droogvoer zitten veel meer belangrijke voedingsstoffen maar je moet wel variatie brengen..
Ik laat hen ook 1 dag per week vasten..

Z
Zhiii

Ik had last van een heel klein beetje alg in de miniaqua, enkele planten heb ik overgezet naar deze bak, waardoor wat alg mee is in de grote bak.
Ik denk niet dat het zal verergeren, even hout vast houden, want in de mini aqua is het ook niet verergerd en kan het deze gezonde alg houden.

Het is inderdaad mosselplant die daar drijft. Ik hoop dat ze nog blijven meegaan, ze liggen er nu toch wel al een tweetal weken in...
als je goed kijkt naar het midden voor de filter op de foto dan zie je de stengelplant helemaal rood/bruin worden, ik hoop dat dit normaal is want anders sterft deze plant momenteel af...

Het voederen verloopt eigenlijk gestructureerd chaotisch. Ik geef meestal verschillende kleine porties door elkaar, vb. vlok + gedroogde kreeft, de ene dag wat meer of minder, vb vandaag 1 minuut geven en zorgen dat als het voedsel op is. Morgen 2 minuten, overmorgen wat minder, enz.
Af en toe zet ik ze een dag op dieet, meestal , zoals je aangeeft, één dag per week. En normaal gezien zal dat vanaf heden de dag na dat ik de rode muggenlarven heb gevoederd.

Heb al enkele keren mijn vrouwtjes borelli's immens geel zien worden met een zwarte streep boven het oog, telkens wanneer het mannetje in de buurt kwam...
Heb ze nog niet zien "flirten" of dergelijke, maar ik hoop dat ik binnenkort hier getuige van mag zijn :-)
Alhoewel het misschien mogelijk zou kunnen zijn dat de vrouwtjes nog iets te klein zijn, tijd en ervaring zal het me leren...

Z
Zhiii

Had nog een vraag, toen ik enkele foto's bekeek in het dagboek zie ik bij de meeste dat de kokosnoot (als ze er één hebben) half open ligt.
Ik heb mijn kokosnoot zo gemaakt dat her een soort iglo is, met een opening. De opening kan je niet zien, die heb ik het meest naar de planten toe gedraaid.
Is dit juist? Gaan mijn vissen hiervan profiteren of hebben ze liever een halve kokos?

Hier een foto zodag jullie weten wat ik bedoel:
https://lh4.googleusercontent.com/_z1QSRdwPho8/TbXMNqHIDTI/AAAAAAAABpo/yNW-8-GzDW8/s800/DSCI0320.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/_z1QSRdwPho8/TbXMN2_mXCI/AAAAAAAABps/gX9o6GLCzng/s800/DSCI0321.JPG

r
rietslang

is ook beetje te zien voor welke vissen..
ik heb ook een hele kokos en heb deze in het grind gedrukt zodat de gaten ong. de helft open zijn..
Om het men ancistrus en dwergbotia's comfortabel te maken heb ik ook grind in de kokos geplaatst zodat die wat evenredig is met het blote grind..
Komt beetje op hetzelfde neer als een halve kokos

s
sloef182

Ik heb een halve kokos en die diep genoeg in de grind geduwd.
Ik denk dat ik ongeveer 1 à 2 cm opening heb. (in de hoogte)
De kersenbuiken hebben zich hierin genesteld en binnenin een put gegraven en de overschot van de grind voor de ingang gelegd. Nu kunnen de cichliden hier enkel in geraken wanneer ze op hun zij zwemmen. (dus een opening van max. 1cm.

Je mag dus gerust de opening vrij klein hebben. Dat hebben ze het liefste.

Z
Zhiii

Kokosnoot recht of als een iglo, blijkbaar doet het er niet veel toe. Een vrouwtje borelli heeft langs de buitenkant van de kokosnoot, die tussen naaldgras staat, haar eitjes afgezet!! :P

Het doet me een enorm plezier dat dit is gebeurd, want nu weet ik zeker dat het me in de toekomst jongen kan opleveren als ik specifiek eens wil proberen te kweken.
Dit vind ik een zalig gevoel moet ik eerlijk zeggen... Soort beloning op het geleverde werk! oops
Hopelijk overleven de eitjes, maar waarschijnlijk zullen die door medebewoners opgepeuzeld worden, enfin we laten alles gewoon gaan en genieten van het gedrag van de vis en medebewoners!

https://lh4.googleusercontent.com/_z1QSRdwPho8/Tb3Gj-v_64I/AAAAAAAABrY/0vD7Jp9RBis/s800/DSCI0333.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/_z1QSRdwPho8/Tb3GkL8BSyI/AAAAAAAABrc/O4Wq_lrYKMc/s800/DSCI0334.JPG

Even wat minder nieuws, daarnet nog wat rode muggenlarven gegeven, deze keer fijn gesneden zodat de kleinere vissen er ook konden van smullen, een corydorasje pygmaeus nam ook een stukje, heb net gezien dat er een stuk larf uit zijn kieuw steekt. Ik hoop dat dit snel verdwijnt en geen sterfte zal vast stellen, kan het kwaad? iemand idee hoe ik het zou kunnen oplossen? Zouden jullie het visje vangen en het verwijderen of is het risico te groot?

ik zal deze geregeld updaten..