voeding voor 1 ruitenkuiser

biebelientje , April 12 2011
b
biebelientje

Hallo,

Ik heb sinds een goeie week mijn eerste visjes in huis gehaald. :cheesy:
Zijn 6 platy's en 1 ruitenkuiser geworden in een bakje van 40L.
Voor de voeding van de platy's geen probleem, maar wat moet ik de ruitenkuiser geven?
Voorlopig zwemt hij nog heel levendig rond en voedt hij zich met algen denk ik.
Maar dit visje moet toch ook iets van extra voeding krijgen?
Alleen, is zo een hele tablet niet veel te veel voor 1 visje?

Alvast bedankt!

s
start2aqua

Wat versta jij onder ruitenkuiser? Plecostomus of ancistrus of ...

Deze visjes kan je wafers geven, speciaal voor bodemdieren (tabletten die snel naar bodem zinken).
Daarnaast eten ze ook graag komkommer, spruiten, ...

b
biebelientje

Tja, in de winkel (Aquarium Neon - Lokeren) stonden deze visjes als "ruitenkuiser" gedefinieerd,
heb totaal geen idee welke soort. Het is een rank en slank grijs visje :cheesy:

Heb eens een stukje tomaat in het aquarium gehangen zonder succes, platy's kwamen eens kijken maar hadden blijkbaar geen zin om ervan te proeven. Ruitenkuiser vertoonde totaal geen interesse.

Dus Tetra WaferMix voertabletten is ok voor de ruitenkuiser? Gaan de platy's daar ook van eten? Of verkiezen ze hun eigen crisps vlokkenvoer?
Kan ik best zowel de Crisps (voor platy's) als de wafers (voor ruitenkuiser) tegelijk geven?

Alvast bedankt voor je reactie!

s
start2aqua

Nochtans, ik ga ook dikwijls naar de neon in Lokeren en daar staat meestal wel de naam op etiket vermeld.
Rank en slank grijs visje...ofwel een ottocinclus ofwel een siamese algeneter.
Kijk anders eens in mijn aquariumdagboek. Ik heb siamese zitten en daarin staan foto's, kan je meteen zien of het deze visjes zijn.
Hierbij de link : http://www.aquariumgids.be/phpBB3/viewtopic.php?p=23604#p23604

Ik geef ook tetra wafermix aan mijn ancistrus, siamese, garnalen en kreeften. Ik geef dit na mijn vlokken - of diepvriesvoer.
Dus geen probleem om gelijktijdig te voederen. Misschien zelfs best, anders voelen ze zich vergeten :)

c
cornelisk

start2aqua":1ehrzbse:

Nochtans, ik ga ook dikwijls naar de neon in Lokeren en daar staat meestal wel de naam op etiket vermeld.

Correctie in aque neon in lokeren staat het er altijd bij. Bovenaan staat de common name, maar daaronder staat altijd een wetenschappelijke benaming. Post eens een foto, daar zijn we wat meer mee. Maar zoals al eerder vermeld is er voeding die voor alle ancistrussen goed is.

b
biebelientje

Een foto zal niet lukken,
heb voorlopig enkel mijn gsm daarvoor, en kwaliteit is alles behalve.

Maar als ik de foto van start2aqua bekijk lijkt mijne ruitenkuiser daar wel goed op,
dus het zal waarschijnlijk een siamese algeneter zijn.

En ik zal niet goed gekeken hebben bij Neon. Had eigenlijk liever een andere algeneter gehad (borneo algeneter...?), maar die was minder sterk hebben ze me gezegd.

Ivm het stukje komkommer in het aquarium, kieper je dat er rauw in of moet het toch beetje geblancheerd worden?
Geeft je dat dan als extraatje?

s
start2aqua

Zo'n borneo is idd moeilijk te houden. Heb ik ook gehad.
Ik geef een komkommer idd als extra, maar heel af en toe. Gewoon rauw doormidden snijden, op een lepeltje of zo spietsen en dan in het grind duwen. Anders gaat het drijven.
Siamese algeneters zijn niet echt ruitenkuisers. Zitten meer planten af te zoeken naar algen. Dus best dat je planten voorziet in je aquarium.

Nog eens een duidelijkere foto :

http://www.aquaplaats.be/index.php/files/siamese_algae_eater_161.jpg

b
biebelientje

Ik probeer dit weekend een fototoestel van mijn buren te lenen,
maar denk toch dat mijn visje op die op de foto lijkt,
zal vanavond nog eens goed kijken als ik thuis kom.

Heb gisteren stukje tomaat (alleen vruchtvlees) in aquarium gehangen,
en eigenlijk hebben alleen mijn platy's er interesse voor,
ze proberen er echt stukjes uit te trekken, tof om te zien,
ruitenkuiser kwam even piepen maar toonde niet veel interesse.
Ofwel houdt hij niet van de drukte die de platy's maken...?