artemia

Zhiii , May 09 2011
Z
Zhiii

Is voeren van levende artemia aan te raden?
Ik wou graag even jullie mening / ervaring met artemia weten. Iemand die hier artemia kweekt?

E
Eska

Ik kweek artemia ( enkel de naupliën) om te voeden aan de jongen. Ik gebruik zo'n set van JBL -wel duur voor wat het maar is - en gebruik veel minder eieren dan de aangegeven hoeveelheid : de naupliën zijn het meest voedzaam als die meteen zijn uitgekomen, een dag later is eigenlijk al te laat. Dus moet je die ook meteen voederen als ze uitgekomen zijn. Eens ze in zoet water terechtkomen, zijn ze binnen een paar minuten dood.

Opkweken van naupliën tot volwassen artemia heb ik nog niet gedaan, en het is ook niet zo makkelijk.

Z
Zhiii

Ik heb me voort gemak (voorlopig) diepgevroren artemia gekocht. De vissen reager zoals met de rode muggenlarven, niet over enthousiast. Waarschijnlijk moeten ze weer even wennen aan het andere voer...
Ondertussen is mijn 'kastje' met verschillende soorten voer al behoorlijk uitgebreid...

Z
Zhiii

nu heb ik artemia eitjes gekocht van het merk hobby.
Vroeg me nu af voor zoutwater, mag je gewoon keukenzout gebruiken? Ben nu bezig met een keer te testen, met 6 theelepeltjes keukenzout in 1 liter water. Heb eigenlijk nooit stilgestaan of ik ander zout zou moeten gebruiken.
Zal dit lukken, spannend!?

A
Aquarioot

Normaal moet het jodiumvrij zout zijn,maar lukt wel met gewoon keukenzout(wel zien dat zeezout is)
Het laten opgroeien is me ook nog niet echt gelukt en duurt gewoon te lang
De artemia naspoelen is wel aan te raden, vanwege het zout

Ik denk ook dat een mespuntje al volstaat om genoeg levend voer te hebben (tenzij je nog een bak of 10 hebt staan)

?
Guest

Voor artemia weet ik het niet echt, maar voor brakwater aan te maken voor bv Japonica kweek is wel zeezout nodig :wink:

E
Eska

Ik heb daar speciaal zout voor aangekocht : jbl artemia sal, wel allemaal niet goedkoop hoor!

Z
Zhiii

heb het nu geprobeerd met keukenzout van den aldi, hopelijk lukt het :D
ik laat het u weten!
De bedoeling is niet om ze te laten opgroeien maar voor als ik jongen heb van de borelli!

E
Eska

als er geen jodium in het zout zit, moet het wel lukken!

Z
Zhiii

De eitjes laten uitkomen lukt goed. Maar de artemia uit de fles halen lukt me echt niet. Ik heb voortdurend vuiligheid mee. Kan dat eigenlijk kwaad als die vuiligheid in de aqua geraakt?

?
Guest

Ik heb een heel eenvoudige manier gevonden om dit te doen. Ik zal morgen wat foto's posten hoe ik mijn artemia opkweek.

Z
Zhiii

ik ben benieuwd!

?
Guest

Wat heb je nodig
- 2 stukjes luchtslang van 1 meter elk
- terugslag ventiel
- luchtpomp
- Plastiek fles van 1,5 liter of 2 liter met een schroefdop, bij voorkeur een rechte fles, zonder golven of een bepaalde structuur
- Boormachine

STAP 1
Boor 2 gaatjes in de dop van je fles. Zorg ervoor dat je 2 luchtslangetjes net door de gaatjes passen. Meestal lukt dit met een boor van maat 5, 5.5 of 6, afhankelijk van de dikte van je luchtslang.
https://lh4.googleusercontent.com/-15NVE2dpVkg/ThNOjAAQhvI/AAAAAAAAA0E/obtDCC7bGfA/100_4352.JPG

STAP 2
Trek de 2 slangetjes door de 2 gaatjes:
- De korte slang: komt net onder de dop
- De lange slang: komt tot op de bodem van je fles
https://lh3.googleusercontent.com/-py-dNeDJeaM/ThNOjqfRjSI/AAAAAAAAA0I/Pg8SpnBFqoA/100_4353.JPG

STAP 3
Vul je fles met water en je artemia mengeling en schroef de dop erop. Sluit je luchtpomp met terugslagventiel aan op de lange slang zodat je eitjes in beweging blijven. Zorg ervoor dat de korte slang steeds kan verluchten. Als je deze slang afsluit, kan je fles ontploffen!
https://lh4.googleusercontent.com/-Di9MAg_cEZU/ThNOkVj3joI/AAAAAAAAA0Q/-9NCZyBY8iQ/100_4355.JPG

STAP 4
Als je artemia uitgekomen zijn, kan je ze er gemakkelijk "uitblazen". Ontkoppel je luchtpomp en wacht even tot uitgekomen eitjes naar de oppervlakte gestegen zijn. Sluit dan je luchtpomp aan de korte slang, zodat er extra lucht in de fles geblazen wordt. Doordat de lange slang onderaan de fles in het water ligt en dit de enig uitweg van de fles is, zal je water langs deze slang naar buiten komen. Vang dit water met artemia op met een netje. Nu ka je je artemia spoelen en voederen aan je vissen.
https://lh4.googleusercontent.com/-Ybde7Ig9O8o/ThNOk4ghyTI/AAAAAAAAA0U/ujgP2sIyl6s/100_4356.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-mTbgnO5FD-E/ThNOlp4JMtI/AAAAAAAAA0Y/nvZ78-BLjS0/100_4357.JPG

A
Aquarioot

Heel interessant
En ik vroeger maar flessen in 2snijden en nog staandertjes maken voor de omgekeerde (halve)fles in te zetten
Thx voor de mooi geillustreerde uitleg van hoe het nog simpeler kan (Y)
Groeten

Z
Zhiii

Bedankt voor de uitleg, morgen keer kijken voor een Tweede gat in de dop.

Maar heb je dan niets van vuiligheid in het netje als je het water eruit haalt? ik heb steeds eitjes + uitgekomen artemia in het netje. Ook heb ik niet steeds alle artemia uit het water gehaald, heb niet echt het gevoel dat ik veel artemia eruit haal...

(hoeveel eitjes doen jullie daar ongeveer in?)

?
Guest

Ik heb ook nog niet veel succes gehad met mijn artemia. Ik gebruik die gele zakjes van sera.

Mijn eerste probeersels zijn mislukt. Ik ben nu eens aan het proberen met water uit het aquarium en het geheel langer te laten draaien.

A
Aquarioot

De uitkomst van artemia hangt ook van de kwaliteit, mss moet je ze wat langer beluchten voor meer uitkomstpercentage
Het aantal eitjes hangt af van het aantal kweekbakken/vissen enz je moet voeren natuurlijk.
Voor 1 bak(je) zou ik beginnen met een mespuntje artemia
Voor het oogsten moet je de luchtpomp afkoppelen en alles even laten bezinken,dan gaan de uitgekomen artemia in het midden zitten(kgeloof op cm of 2van de bodem) De schaaltjes/niet uitgekomen eitjes gaan drijven/zinken
Het opgevangen water kun je eventueel nadien terug in de fles gieten,voor het geval je meerdere keren per dag gaat voeren

Kgeloof zelfs dat er mensen zijn die het water van de fles meerdere keren gebruiken,na het filteren van het afval (schaaltjes enz)

Khoop dat het zo'n beetje duidelijk uitgelegd is :mrgreen:

?
Guest

OK, bedankt voor de uitleg, vanavond eens proberen, dan heeft het ongeveer 48u opgestaan

E
Eska

die gele zakjes van sera zijn idd niet zo goed. Er is een enorm verschil in kwaliteit van artemia-eieren

ik gebruik artemia pur en artemia sal van JBL en de uitkomst is heel hoog.

De schaaltjes gaan idd drijven, de niet uitgekomen artemia zinken ( zoals aquarioot aangeeft). ff wachten nadat de luchtpomp is uitgeschakeld en dan eerst de niet uitgekomen artemia er laten uitlopen.
Nadien de wel uitgekomen artemia opvangen in een artemia zeef , ff spoelen onder de kraan en in het aquarium doen.
Zeker niet te veel eitjes gebruiken, want het zijn de pas uitgekomen artemia die het meest voedzaam zijn. Een dag later en ze zijn al 75% minder voedzaam!!
Een mespunt ( cfr aquarioot) is zeker voldoende!

Z
Zhiii

Ik heb eens een spuit geprobeerd. En ik moet zeggen dat het zeer goed meegevallen is! Gewoon kopstukje op het spuitje geplaatst en trekken maar. De artemia kwam er in overvloed en met weining afval in het spuitje!