de aquarium-planten database

Eska , June 13 2011
E
Eska

Omdat ik naast de passie voor de vissen, ook een enorme passie heb voor aquariumplanten, dacht ik om een database aan te leggen van de in de handel meest voorkomende planten. Ik ga niet alle aquariumplanten bespreken omdat dit er meer dan 400 soorten zijn, maar wel diegene die - zoals gezegd - in de handel het meest voorkomen.

Ik zal die bespreken aan de hand van een aantal criteria :
- Groeisnelheid
- Standplaats
- Lichtbehoefte
- PH/DH
- Temperatuur
- Vermeerdering
- Bijzonderheden

Over de vermeerdering zal ik later nog een extra topic aanmaken.

Ik hoop hierbij de ancien aquarianen en de nieuwkomers van dienst te zijn, zodat men toch op de hoogte is van welke planten het makkelijkst te houden zijn, welke veeleisend zijn etc.
Ik wil zeker benadrukken dat ik geen bioloog ben en ook niet alles weet, maar wil enkel de info delen die ik gedurende jaren info verzamelen en uit eigen ervaring heb samengesprokkeld.
Aanvullingen/opmerkingen/bedenkingen zijn altijd welkom, stuur gerust een PM als je een opmerking hebt, of als je info wil over een plant die niet in de database staat.
Dit alles is dus louter informatief, ik hoop hierbij toch een steentje bij te dragen aan dit schitterende forum :cheesy:

Ik zal de planten alfabetisch beschrijven, volgens de Latijnse naam, omdat niet alle planten een Nederlandse naam hebben.
Als de tijd het toestaat, zal ik de database blijven uitwerken, dus van A tot Z.

mvg,
Stef

Inhoudsopgave Database
[ol][li]Op alfabet[ul]
[li]A[/li]
[li]B[/li]
[li]C-D[/li]
[li]E-F[/li]
[li]G-H-I-J[/li]
[li]L[/li]
[li]M[/li]
[li]N[/li]
[li]O-P[/li]
[li]R[/li]
[li]S-T-U[/li]
[li]V-Z[/li][/ul][/li]
[li]Per zone
[ul][li]Voorgrond[/li]
[li]Middenzone[/li]
[li]Achtergrond[/li]
[li]Drijfplanten[/li]
[li]Solitaire planten[/li][/ul][/li]
[li]Per biotoop
[ul][li]Zuid - Amerika[/li]
[li]Midden - Amerika[/li]
[li]Noord - Amerika[/li]
[li]Azië
Australië[/li]
[li]Afrika[/li][/ul][/li]
[li]Handige links
[ul][li]Handige filmpjes over het voorbereiden en het 'planten'[/li]
[li]De aquariumplanten database :het planten van aquariumplanten[/li]
[li]De aquariumplanten database :vermeerderen van planten[/li]
[li]De aquariumplanten database :voedingstekorten en bemesting[/li]
[li]De aquariumplanten database :foute aquariumplanten[/li][/ul][/li][/ol]

?
Guest

Prachtig initiatief, misschien moet de admin van het forum er een speciale categorie voor maken, voor de zogenaamde 'plantenprofieltjes'. Wat handig is, als je zoiets op een forum doet (per plant een topic), kan iedereen aanvulllen, ervaringen delen en vragen stellen over het plantje.

s
start2aqua

Dankjewel alvast voor deze geweldige bijdrage aan het forum!

A
Aquarioot

Zalig, zal zeker van pas komen (Y)

Kun je er nog iets bijzetten wat betreft het snoeien?

E
Eska

Aquarioot":o5k2sima:

Zalig, zal zeker van pas komen (Y)

Kun je er nog iets bijzetten wat betreft het snoeien?

jazeker, ik ga nog een aparte topic aanmaken over alle vermeerderingen en het snoeien :)
(de planten die echt dienen gesnoeid te worden staat bij ' bijzonderheden')

c
cornelisk

Inderdaad een prachtig initiatief. Ik ga wel even prutsen om het allemaal een beetje overzichtelijk te maken. Dus als ik iets fout doe laat het gerust weten.

E
Eska

cornelisk":2mdxutus:

Inderdaad een prachtig initiatief. Ik ga wel even prutsen om het allemaal een beetje overzichtelijk te maken. Dus als ik iets fout doe laat het gerust weten.

nee, doe gerust!! :wink: ik zal deze week nog wat verder aanvullen

c
cornelisk

Nja kmoet wel zelf even nadenken over hoe we dat gaan aanpakken zonder u te belemmeren in het bewerken en zo.

c
cornelisk

Ik ga even overleggen met de Admin, want mijn bewerkingsrechten zijn niet toereikend om zoiets goed te krijgen.

A
Aquarioot

Eska":3n40dlc9:

cornelisk":3n40dlc9:

Kzit er op te wachten,want zoek een plant waar ik de naam niet van ken (voorlopig nog niet gevonden) (Y)

E
Eska

Aquarioot":22daleyk:

Eska":22daleyk:

cornelisk":22daleyk:

Kzit er op te wachten,want zoek een plant waar ik de naam niet van ken (voorlopig nog niet gevonden) (Y)

dan hoop ik dat die niet met een 'Z' begint :cheesy: :cheesy:

A
Aquarioot

Khoop het ook :mrgreen:

Z
Zhiii

Prachtig! super dat je de info delen en er de moeite wilt voor doen!

E
Eska

De aquariumplanten database zit er op, van A tot Z :)

Mocht er een plant zijn die niet in de database voor komt, maar waar je toch info over wil of vragen over hebt, laat het gerust weten.
Indien er andere info ontbreekt, laat maat weten!
Andere aanvullingen/opmerkingen/etc zijn ook altijd welkom!

Hopelijk hebben jullie hier iets aan!

s
start2aqua

Eska":c7z35uvz:

Hopelijk hebben jullie hier iets aan!

Tzal nog niet zijn! Werkelijk bedankt voor deze geweldige bijdrage aan het forum. (Y)

c
cornelisk

In afwachting v.h. werk v.d. Admin en om de boel toch wat overzichtelijk te houden heb ik een inhoudsopgave gemaakt in Eska's eerste post. Deze zal nog aangevuld worden ofcourse. Kijk ik er zo over of is er geen J en K?

?
Guest

Ziet er goed uit zo, met een inhoudsopgave. Leukst zou misschien wel zijn om er een volledig nieuwe forumcategorie aan te wijden, maar dat moet dan met hulp van de admin natuurlijk :wink:

E
Eska

cornelisk":1wpt89uj:

In afwachting v.h. werk v.d. Admin en om de boel toch wat overzichtelijk te houden heb ik een inhoudsopgave gemaakt in Eska's eerste post. Deze zal nog aangevuld worden afcourse. Kijk ik er zo over of is er geen J en K?

merci Cornelisk, ziet er goed uit zo!! neen, er is geen J en K. Bij de J is er enkel Juncus repens, ik dacht dat ik die bij de G-H-I geplaatst had, maar blijkbaar niet. Zal het nog aanpassen. K-planten zijn er niet :)

c
cornelisk

[quote="Eska":3olwcp93]
Inhoudsopgave Database
[ol][li]Op alfabet[ul]
[li]A[/li]
[li]B[/li]
[li]C-D[/li]
[li]E-F[/li]
[li]G-H-I[/li]
[li]L[/li]
[li]M[/li]
[li]N[/li]
[li]O-P[/li]
[li]R[/li]
[li]S-T-U[/li]
[li]V-Z[/li][/ul][/li]
[li]Per zone
[ul][li]Voorgrond[/li]
[li]Middenone[/li]
[li]Achtergrond[/li]
[li]Drijfplanten[/li][/ul][/li]
[li]Per biotoop
[ul][li]Zuid - Amerika[/li]
[li]Midden - Amerika[/li]
[li]Noord - Amerika[/li]
[li]Azië
Australië[/li]
[li]Afrika[/li][/ul][/li]
[li]Handige links
[ul][li]Handige filmpjes over het voorbereiden en het 'planten'[/li]
[li]De aquariumplanten database :het planten van aquariumplanten[/li]
[li]De aquariumplanten database :vermeerderen van planten[/li][/ul][/li][/ol][/quote]

En af, althans voorlopig toch. Ik wist enkel niet waar ik de rubriek solitaire planten moest plaatsen, komen er nog andere categorieën bij zoals niet solitaire planten ofzo :p

E
Eska

nogmaals bedankt!

de solitaire planten mogen gewoon bij ' per zone'. Er komt geen andere rubriek bij : voorgrond, middenzone, achtergrond, solitair, drijfplanten, dat is het zowat :mrgreen: