hoeveel eten geven voor volgende bezetting

yowsaman , July 10 2011
y
yowsaman

Hallo mede aquarianen.

ik heb even volgende vraag ivm mijn bezetting van men aquarium en het eten dat ik geef/ mag geven.

aquarium: cayman 110 (230l water). reeds één jaar in gebruik. waterwaardes goed (eergisteren nog in winkel laten testen. sorry weet ze niet meer vanbuiten)
vissenbestand (oud):
- 3 scalare (één koppel, zijn goed volgroeid al)
- 2 ancistrus
- 4 corydora panda
- 10 gemarmerde bijlzalmen
- 9 zwarte neon

van gisteren extra bestand:
- 2 botia (super klein nog, op advies van de winkel "de kempvis" in westmalle, erbij gezet om men slakkenplaag tegen te gaan)
- 4 otto's
- 8 roodneuszalmpjes (had er 10 gekocht maar spijtig genoeg hebben er blijkbaar 2 het transport en overzet niet overleeft :( )

Nu was mijn vraag wat de ideale hoeveelheid was om voeding te geven voor dit bestand. Ik zou echt niet te veel willen geven maar ook niet te weinig. Probleem is soms dat men scalar als zot op het eten vliegen en meestal met het meeste weg zijn voor een andere vis een kans krijgt. vooral diegene die op de bodem leven. Ben al een paar corydora's kwijt gespeeld door uitputting denk ik. Ook de neons vliegen steeds als gek op het eten en hun buikje begint wat te "rond" te lijken :)

Ik had gedacht om volgend voer schema te geven:
dagelijks vlokken of ander drijvend voer voor de bijlzalmen (niet te veel, maar genoeg dat ze een kans krijgen om iets mee te pikken)
2 diepvriesblokjes met gemengd chiclide voer voor de scalare en de andere vissen (best tesamen geven? of bv om het uur één?)
om de twee of drie dagen een bodemtabled voor de bodembewoners
1 x per week een blokje witte muggenlarven ter vervanging van de vlokken en één van de andere diepvriesblokjes, daar deze blijven drijven en om de bijlzalmen ook eens iets anders te geven.

Wat denken jullie... is dit teveel of te weinig?

Alvast bedankt voor de info.

Ik zal in een ander topic enkele foto's van men bak plaatsen. Deze zijn wel enkel met het oude bestand.

greetz

tim

s
start2aqua

Als je met een slakkenplaag zit, is het een teken dat je teveel voeding in je bak gooit.
Gooi jij diepvriesblokjes meteen in je bak? Dit doe ik eigenlijk nooit. Ik laat dit eerst ontdooien in een glas water, giet het dan in een netje, spoel zorgvuldig met water om overtollig vuil kwijt te spelen en pas dan voeder ik het aan mijn vissen.

Als je tabletten koopt voor je bodemvissen, kan het toch geen probleem zijn om hen te voederen? Hier gaan andere vissen toch niet aan knabbelen?

Nog even dit vermelden ter conclusie : beter te weinig eten dan te veel. Althans, dat is wat ik er van denk. In de natuur vinden de dieren ook niet altijd eten hoor.
Wij in de oudheid ook niet, maar we zijn het zo gewoon geworden dat we de supermarkten hebben, waardoor we 3x/dag kunnen eten en dus denken dat onze dieren dat ook moeten doen. Niets is minder waar.
Hoeveel zwaarlijvige mensen lopen er niet rond? Geef je dieren dus niet te veel eten...die kunnen gerust een tijd zonder. Je slakkenplaag gaat vanzelf weg. Je hoefde hiervoor geen botia's te kopen. Ik twijfel zelfs of je bak wel groot genoeg is voor hen. Het zijn ook groepsdieren volgens mij...

e
eretmodus

heel simpel, eten moet binnen de minuut weg zijn. :wink:

y
yowsaman

start2aqua":3d7grt60:

Als je met een slakkenplaag zit, is het een teken dat je teveel voeding in je bak gooit.
Gooi jij diepvriesblokjes meteen in je bak? Dit doe ik eigenlijk nooit. Ik laat dit eerst ontdooien in een glas water, giet het dan in een netje, spoel zorgvuldig met water om overtollig vuil kwijt te spelen en pas dan voeder ik het aan mijn vissen.

Als je tabletten koopt voor je bodemvissen, kan het toch geen probleem zijn om hen te voederen? Hier gaan andere vissen toch niet aan knabbelen?

Nog even dit vermelden ter conclusie : beter te weinig eten dan te veel. Althans, dat is wat ik er van denk. In de natuur vinden de dieren ook niet altijd eten hoor.
Wij in de oudheid ook niet, maar we zijn het zo gewoon geworden dat we de supermarkten hebben, waardoor we 3x/dag kunnen eten en dus denken dat onze dieren dat ook moeten doen. Niets is minder waar.
Hoeveel zwaarlijvige mensen lopen er niet rond? Geef je dieren dus niet te veel eten...die kunnen gerust een tijd zonder. Je slakkenplaag gaat vanzelf weg. Je hoefde hiervoor geen botia's te kopen. Ik twijfel zelfs of je bak wel groot genoeg is voor hen. Het zijn ook groepsdieren volgens mij...

bedankt voor de info. het diepvriesvoer laat ik ook eerst ontdooien en dan pas in de bak. het zeven doe ik wel niet. miss. iets dat ik ook moet doen dan.
tja het eten dat ik nu geef is altijd binnen de min. volledig op. Het zijn vooral de scalare die met het meeste weg zijn en als gek op het eten vliegen dat er zo weinig naar de bodem valt voor de ancistrussen en de cory's.
De botia's die ik gekocht heb zijn echt super klein. Ik zit al bijna van in he begin met slakken die ik niet kwijt geraak. Heb al eens een tijd minder eten gegeven. Zijn gewoon steeds mee gekomen met de planten.

het schema dat ik voorstel is dan teveel?

bedankt

s
start2aqua

Planten moet je grondig reinigen voor je ze in je aquarium plaatst.
Koop bvb spirulina tabs van sera voor je ancistrus. Deze zakken meteen naar de bodem. Vlokkenvoer is niet echt geschikt voor je bodemvissen.

http://sera.sk/uploadedimages/218_spirulina_Tabs_2010.jpg

Wees niet ongerust, zoals gezegd moet je vissen echt niet veel eten geven.

T
Tim_Martens

Een slakkenplaag kun je tegen gaan door enkele anatome helena slakken te zetten, veel beter dat botia's in mijn ogen, aangezien ze niet zo groot worden :-). Of door ze zelf uit te vangen met schijfje komkommer ofzo. Als je eitjes ziet hangen kan je deze ook verwijderen.

y
yowsaman

Tim_Martens":2xp2myze:

Een slakkenplaag kun je tegen gaan door enkele anatome helena slakken te zetten, veel beter dat botia's in mijn ogen, aangezien ze niet zo groot worden :-). Of door ze zelf uit te vangen met schijfje komkommer ofzo. Als je eitjes ziet hangen kan je deze ook verwijderen.

komkommer en eitjes heb ik beide al geprobeerd zonder veel resultaat (heb wel men eetschema aangepast. kon ook zijn dat ik iets te veel eten gaf, ookal was het op in 5 min. )
. sinds ik de twee botia's heb is het precies al heel wat minder.

weet het dat die groot worden maar ben van plan om een groter aqua te kopen dus eer ze volgroeid zijn zitten ze al in een andere bak. :)

N
Nightelven

Nog een tip; Drop het voer voor je bodemvissen in het aqua nadat de lichten uit zijn.
Ik doe dit ook omdat mijn kempvis anders rond de tabletten gaat hangen. :roll:
En zo krijgen mijn cory's en ancistrussen toch de kans om rustig te eten.