voeding dwergklauwkikker

Anneke , July 30 2011
A
Anneke

hey toen ik vorige week mn 2 kikkertjes kocht, gaf de man van de winkel me droogvoer mee voor deze beestjes... ze eten hiervan maar ik eet ook niet graag elke dag hetzelfde! ik heb ook helemaal geen idee wat deze beestjes zoal eten...

ik heb van diepvriesvoer, spinazie en rode muggenlarven voor mn sluier en telescoopje en geef ze dit afwisselend een maal per week, af en toe ook een stukje komkommer en dan heb ik tabletjes en wafels voor mn algeneter (waar de goudvissen ook van eten)

nu wil ik mijn kikkertjes ook graag eens wat afwisseling geven in hun eten, dus alle tips zijn welkom :)

met al dat eten heb ik vrijdags een vastendag voor mn vissen! geldt dit ook voor kikkers?

E
Eska

Het zijn carnivoren, dus : witte, rode, zwarte muggenlarven, watervlooien, artemia, maar ook vlokvoer van de vissen..er zwemmen er drie in mijn barbelenaqua en die zie ik toch happen naar het vlokvoer.

A
Anneke

Eska":3gefpku6:

Het zijn carnivoren, dus : witte, rode, zwarte muggenlarven, watervlooien, artemia, maar ook vlokvoer van de vissen..er zwemmen er drie in mijn barbelenaqua en die zie ik toch happen naar het vlokvoer.

ze eten dus ook het diepvriesvoer :)

ik zie ze niet eten, niet zwemmen... zal m'n aqua terug moeten herschikken vrees ik... ze verstoppen zich achter de planten die ik voor de filter heb geplaatst en de ruimte onder de filter...ze bewegen wel en zwemmen af en toe naar boven maar voor de rest moet ik ze zoeken tussen de planten! :(

L
Leslie

Hoi,

Belangrijk is te weten dat het grondeters zijn: dit wil zeggen dat ze hun voedsel op de bodem van het aquarium zullen moeten vinden. Het zijn nieuwsgierige beestjes en je kan ze "temmen" om zich te laten voederen. Echter je zou ze niet mogen aanraken heb ik ergens gelezen. Hun lievelingskost bij mij is echter de regenworm. Jaja een echte levende verse :-[ Die vinden ze héérlijk. Je kan die makkelijk vinden in elke tuin onder een steen of even een spa in de grond steken of zelf kweken. Je dient ze wel op grootte te sorteren maar je zal verbaast zijn hoeveel pier zo'n kikkertje in een keer kan verorberen. Tis een beetje wreed om te zien maar de kikkertjes vinden het fantastisch om zo'n worm te vangen. Zelf zorg ik ervoor dat de pier in de buurt van een kikker belandt zodat deze zich niet kan wegsteken en nooit gevonden wordt door de kikkertjes en zo een langzame verdrinkingsdood tegemoet gaat. Het duurt mss heel even tegen ze het "jagen" onder de knie hebben. Ze gebruiken hiervoor vooral hun reukorgaan. Soms kan je beter de filter uitzetten tijdens het voeren zodat ze niet door stroming afgeleid worden. Echt een aanrader !! Al moet je het even gewoon worden zo'n glibberig levend wezentje te vinden en als voer in de aquarium te laten zinken. Je kikkertjes zullen je in elk geval dankbaar zijn. (^)

L
Leslie

Oh ja, ook oppassen voor de filter dat deze geen aanzuigplaat heeft waar de kikkertjes worden tegen aangezogen en soms niet meer van losgeraken en kunnen sterven.
Hier zie je hoe je kan je kikkertjes voeden met bloedwormen : http://www.youtube.com/watch?v=bxSvbVMIQaw
en http://www.youtube.com/watch?v=tEWjYvj9gu4. Ik doe hetzelfde doch ontdooi niet echt de ingevroren bloedwormen op voorhand, omdat ze voldoende vlug smelten in het warme water en ze anders te vlug uiteenvallen en de vissen hun buikjes te vlug rond eten terwijl de kikkers verhongeren.
(*) Veel plezier met het leren voeden van je nieuwe vriendjes :D