Juwel Rekord 600 van Skoebidoe

Skoebidoe , August 22 2011
S
Skoebidoe

Na heel wat denkwerk en twijfel ben ik er uit. Ik ga starten met een klein tropisch aquarium. Het starten vraagt toch wat denkwerk. Het mag geen bevlieging zijn.
Ik heb nog 2 kleine kinderen (2,5 en 4 jaar oud) en ben overtuigd dat ook zij er veel plezier aan zullen beleven! Niet onbelangrijk: mijn vrouw is ook akkoord :cheesy:
Qua type aquarium ben ik er al uit. Het wordt de Juwel Rekord 600.
Waarom kies ik deze? Omdat ik een aanrecht heb met een soort toog. Ik zou het aquarium op die toog willen installeren. De toog zelf is maar 36 cm breed. Ik moet dus voor een klein type aquarium gaan.
Ik ben er me terdege van bewust dat ik er geen massa vis zal kunnen in huisvesten... Dat is ook niet echt een noodzaak. Het mag bevolkt zijn maar ook niet overbevolkt.
Ik heb een stopcontact in de buurt en er komt daar ook geen rechtstreeks zonlicht. Lijkt me dus een ideale plaats.
Ik ben van plan om hier af en toe mijn ervaringen te posten.
Wat staat er vandaag nog op het programma?
Ik ga naar een dierenspeciaalzaak eens gaan rondneuzen... Eventueel schaf ik de bak, de achtergrond en het grind aan.
Of ik al planten mag kopen en welke weet ik niet (misschien kan er mij hier iemand raad geven iv.m. planten?)
Alé, ik hoop hier nog veel terug te komen en toffe mensen te leren kennen.

E
Eska

nogmaals welkom! :D

Ivm de planten, dat is een beetje mijn stokpaardje, ik heb een aquariumplantendatabase gemaakt. Het is ondertussen door de moderator Cornelisk in een overzichtelijker kleedje gegoten. Hier kan je es rondneuzen welke planten je mooi vindt, er is ook een onderverdeling naar standplaats en dergelijke, enfin, je ziet zelf wel.

Als je bepaalde vragen hebt over planten : shoot! :)

plantendatabase :

<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.aquariumgids.be/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=2614">viewtopic.php?f=6&t=2614<!-- l -->

S
Skoebidoe

Deze morgen naar het vijvercentrum in Lierde gereden. Daar een heel vriendelijke en behulpzame verkoper ontmoet.
Hij was naar mijn bescheiden mening correct in zijn uitleg.
Ben met de Juwel 600 in mijn koffer naar huis gereden. 8)
Voedingsbodem werd me afgeraden.
Heb 15 kg JBL manado grind. Twee stukken kienhout.
Verder zat er nog het volgende in mijn koffer:
* een aparte thermometer
* een slang om te hevelen
* filter en thermostaat (was bij het aquarium)
* Easy life vloeibaar filter medium
* Sera bio nitrivec
* Sera Florenette A (voedingstabletten voor mijn planten)
* een 8-tal planten
* een mag clean mini magneet

Filter + thermomter is geïnstalleerd. Aquarium uitgewassen met water met een scheutje azijn in.
Staat vandaag nog op het programma:
* Grind spoelen en installeren
* Kienhout afkoken en daarna nog enkele uren in een emmer met water zetten
* Aquarium half vullen
* Planten uitplanten
* Verder vullen
* Tabletten bij de planten steken
* Alle apparatuur verder aanschakelen

Ga nog een tijdschakelaar aanschaffen voor de verlichting.
Volgens de winkelier mag ik mijn verlichting 8-9 uur laten branden. Algengroei in het oog houden en verlichtingstijd aanpassen indien nodig
Een achterwand heb ik niet aangeschaft. De aquarium staat op een toog en kan langs beide kanten bekeken worden. Om die reden werd een achterwand mij afgeraden.

Goed bezig of niet?

E
Eska

heel goed bezig! (Y)
de manado wel grondig spoelen, het is een serieus werkje :)

s
start2aqua

Goed bezig, proficiat met de aankoop! Was het Tom of Matthias? :)
Ik zou ook geen achterwand genomen hebben.

E
Eska

start2aqua":xv88kg84:

ik gok op Mathias, is toch meer bezig met de aquaria :)
en neen, een achterwand is niet nodig als hij op een toog staat hé, een doorkijk kan ook zeer mooi zijn

S
Skoebidoe

Eska":2no0of8a:

heel goed bezig! (Y)

Ik heb de Manado in een heel fijne sauszeef gedaan en telkens onder stromend water gespoeld.
Heb er 10 liter in gedaan....
Ik heb nu overal ongeveer 5 cm liggen. Achteraan links een klein beetje meer.

S
Skoebidoe

start2aqua":29ojbcjo:

Heb zijn naam gevraagd om het te kunnen melden op het forum...
Het was Matthias...

S
Skoebidoe

Kienhout is ondertussen ook afgekookt. Ligt nu nog in koud water en ga het daar laten liggen tot morgen.
Zal een paar keer het water verversen waar het nog in ligt...
Geeft op het eerste zicht niet veel kleur meer af...

E
Eska

Skoebidoe":18cqr9g3:

Eska":18cqr9g3:

heel goed bezig! (Y)

Ik heb de Manado in een heel fijne sauszeef gedaan en telkens onder stromend water gespoeld.
Heb er 10 liter in gedaan....
Ik heb nu overal ongeveer 5 cm liggen. Achteraan links een klein beetje meer.

das goed, welke planten heb je? diepwortelende planten zullen meer dan 5 cm nodig hebben. Planten in manado zal je merken is niet zo eenvoudig. Het is een zeer goed grind voor de planten, maar door de zeer fijnkorrelige structuur is het niet makkelijk. De kunst is de plant een beetje scheefhouden, diep in het grind steken en dan voorzichtig wat omhoog trekken.

E
Eska

Skoebidoe":lyo9omyo:

start2aqua":lyo9omyo:

Heb zijn naam gevraagd om het te kunnen melden op het forum...
Het was Matthias...

heb ik juist gegokt :D het is inderdaad een zeer deskundige verkoper,zal ook nooit vissen verkopen die niet in een zelfde aqua horen..

S
Skoebidoe

Van plantjes had ik niet zo veel keus. Er zou vandaag een nieuwe lading binnen komen.
Bepaalde plantjes wou hij mij nu niet meegeven omdat ze niet schoon waren (lees: misschien te zwak)
Voor achteraan heb ik Ludwigia peruviana
Voor het midden heb ik:
cryptocoryne undalatus green
alternanthera rosaefolia mini

Heb je nog een tip voor makkelijke plantjes om vooraan te plaatsen?

E
Eska

Skoebidoe":aaumipxg:

Van plantjes had ik niet zo veel keus. Er zou vandaag een nieuwe lading binnen komen.
Bepaalde plantjes wou hij mij nu niet meegeven omdat ze niet schoon waren (lees: misschien te zwak)
Voor achteraan heb ik Ludwigia peruviana
Voor het midden heb ik:
cryptocoryne undalatus green
alternanthera rosaefolia mini

Goede keuzes, de peruviana wordt zo'n 40 cm.. de alternathera heeft veel licht nodig, dus onder de lamp plaatsen, bij te weinig licht zal je merken dat de onderste bladeren afvallen. C. Undulatus is een probleemloze plant, maar zoals bij alle crypto's : eens ze geplaatst is, niet meer verplaatsen..

S
Skoebidoe

Klopt het dat je je aqua best half vult vooraleer tot planten over te gaan?
Zou ik nu eerst nog grind toevoegen of volstaat het? Er ligt overal minimaal 5 cm en achteraan links 7-8 cm
Vullen gebeurt via de filter of doen jullie dat op een schoteltje?

E
Eska

Skoebidoe":3t1bpe6i:

Klopt het dat je je aqua best half vult vooraleer tot planten over te gaan?
Zou ik nu eerst nog grind toevoegen of volstaat het? Er ligt overal minimaal 5 cm en achteraan links 7-8 cm
Vullen gebeurt via de filter of doen jullie dat op een schoteltje?

ja, ik zou het bijna volledig vullen, anders is de kans groot dat door de watertoevoeging de planten weer loskomen ( zeker bij manado :wink: )
Via de filter vullen is ok, ik doe dit ook, of met een schoteltje, maakt eigenlijk niet zoveel uit.

S
Skoebidoe

Aqua is gevuld en de plantjes staan erin.
Aangezien het kienhout geen kleur meer af stootte, heb ik het er ook al in geplaatst.
Nu nog de meststof, startervloeistof erin en we kunnen stilletjes aan denken aan het laten draaien!
Ik heb afgesproken met het vijvercentrum dat ik pas na 3 weken lang kom voor een wateranalyse.

E
Eska

Skoebidoe":31repn7p:

Aqua is gevuld en de plantjes staan erin.
Aangezien het kienhout geen kleur meer af stootte, heb ik het er ook al in geplaatst.
Nu nog de meststof, startervloeistof erin en we kunnen stilletjes aan denken aan het laten draaien!
Ik heb afgesproken met het vijvercentrum dat ik pas na 3 weken lang kom voor een wateranalyse.

dat vraagt om een foto!! :cheesy: ben zeer benieuwd

S
Skoebidoe

Eska":21rdl73n:

Hihihihihi, ik heb er net het substraat aan toegevoegd en het ziet allemaal nog heel erg troebel.
Ik zou er liefst vandaag nog enkele plantjes voor de voorste zone willen bij plaatsen.
Als het water wat opgeklaard is, voeg ik zeker een foto toe!

i
ifor

Skoebidoe":iaachfsw:

Eska":iaachfsw:

Hihihihihi, ik heb er net het substraat aan toegevoegd en het ziet allemaal nog heel erg troebel.
Ik zou er liefst vandaag nog enkele plantjes voor de voorste zone willen bij plaatsen.

Normaal dat het water nog troebel is, JBL manado blijft vuil afgeven ! Tegen morgen of vanavond ziet je bak er al stukken helder uit (als de filter al draait)

E
Eska

ifor":2mmrv4s6:

Skoebidoe":2mmrv4s6:

Eska":2mmrv4s6:

Normaal dat het water nog troebel is, JBL manado blijft vuil afgeven ! Tegen morgen of vanavond ziet je bak er al stukken helder uit (als de filter al draait)

het zal wel troebel zijn door het easy-life filtermedium of door de nitrivec, de manado heeft bij mij nooit vuil afgegeven of troebelheid veroorzaakt!