Juwel Rekord 600 van Skoebidoe

Skoebidoe , August 22 2011
S
Skoebidoe

Zoomart in Melle bezocht: ik wou er Hygrophila corymbosa en Lobelia cardinalis aanschaffen. Geen van beide hadden ze binnen :|
Ben uiteindelijk met een reflector en een decoratiesteen naar huis gereden. :cheesy:
Ter plaatse met een ander aquariaan (of hoe noem je dergelijke mensen :wink: ) gesproken. Een heel vriendelijke man.
Hij vertelde me dat Zoomart in Melle een heel betrouwbaar adres is zowel voor de planten als voor vis.
Aan vis ben ik bijlange nog niet toe maar is toch interessant om weten....
@ Eska: ik geloof dat de verkoper in Zoomart me dezelfde raad gegeven heeft ivm de achtergrond. Hij raadde me Vallisneria aan. Ik moest het heel erg ondiep planten.
Ik heb het niet durven meenemen. Ik ga het eerst nog eens nalezen in de plantendatabase

Z
Zhiii

ik heb zelf ook vallisneria en ben er zeer tevreden over. Het groeit goed, is een sterke plant. Het enige wat je moet in het oog houden zijn de uitlopers: De plant zoekt onder de grond een weggetje om daar dan een nieuwe stek te laten groeien... als die op de verkeerde plaats kiemt dan snij je die los en verplant je ze naar de plaats die wenst...

E
Eska

Ik ben daar ook tevreden over de vissen, nog nooit een zieke vis gehad die van daar kwam. De verantwoordelijke voor de vissen ( lange man, ietwat kaal en baard) is iemand met kennis van zaken. De meisjes weten er weinig tot niets van :)
De vallisneria moet je gewoon wat dieper planten en dan omhoog trekken, zodat de wortels in de grond zitten, maar niet de basis van de plant, anders gaat die rotten..
Hij is niet zo moeilijk te planten hoor.
Zie wel dat je de spiralis of asiatica variant koopt ( smalle bladeren) en niet de V. gigantea ( australis) of Americana, die kan je herkennen aan de veel bredere bladeren.
Deze laatste wordt veel te groot voor jouw aqua ( bladeren tot 1m). De laatste keer dat ik in Melle was hadden ze enkel de grote V. gigantea, vandaar.... In Lierde hebben ze de gewone.

de gewone kan je hier zien in mijn aqua ( rond minuut 1 :D )

[youtube:r6pslu2f]H42Fym-IYKs[/youtube:r6pslu2f]

S
Skoebidoe

Ik heb eergisteren in mijn aqaurium een decosteen geplaatst. Het is kunststof. Echte stenen konden de samenstelling van het water wijzigen (vooral als ze kalkhoudend zijn).
Tevens een reflector aan de lamp gehangen.
Dit is het resultaat:
http://i51.tinypic.com/23hq3go.jpg

E
Eska

Skoebidoe":346kyc9d:

Ik heb eergisteren in mijn aqaurium een decosteen geplaatst. Het is kunststof. Echte stenen konden de samenstelling van het water wijzigen (vooral als ze kalkhoudend zijn).
Tevens een reflector aan de lamp gehangen.
Dit is het resultaat:
http://i51.tinypic.com/23hq3go.jpg

ziet er zeer goed uit. kalkhoudende stenen maken het water idd harder. Lavasteen is niet kalkhoudend, doch dit volledig ter zijde :wink:

s
start2aqua

Ziet er idd al goed uit! Nu nog wat hoge planten rond de filter en rond de steen ook nog wat decoratie/planten, want vind hem persoonlijk nu wat te hard uitkomen.

S
Skoebidoe

start2aqua":3h5e27ih:

Ziet er idd al goed uit! Nu nog wat hoge planten rond de filter en rond de steen ook nog wat decoratie/planten, want vind hem persoonlijk nu wat te hard uitkomen.

Ik vind hem persoonlijk ook een beetje hard uitkomen. Zou dit niet een beetje verbeteren met in het water te liggen? Zou dat niet een klein beetje donkerder worden?

E
Eska

Skoebidoe":2nqmhk3e:

start2aqua":2nqmhk3e:

Ik vind hem persoonlijk ook een beetje hard uitkomen. Zou dit niet een beetje verbeteren met in het water te liggen? Zou dat niet een klein beetje donkerder worden?

donkerder zal hij niet worden als het geen echte steen is. Wel wat algen op met tijd. Je kan er altijd wat Javamos over spannen, zal al meteen een ander effect geven

l
lecleir

Veel plezier met je nieuwe hobby :)

Ben ook een 1 jaar geleden begonnen, en heb ook mijn aqua's gekocht in mega-vijvercenter. Een van de beste winkels qua raad en tips vind ik toch. Tom en matthias zullen nooit verkopen om te verkopen. Heb inmiddels al verschillende winkels bezocht, en megavijvercenter en diesters aquarium zijn de enige 2 waar ik het gevoel heb waar ze genoeg weten over de vissen en ook eerlijk zijn in hun advies. Zoomart ben ik wel nog niet geweest.

En bereid je maar voor op een serieuse verslaving :) ik heb vorig jaar in september een rio 240 gekocht, en heb inmiddels een 70l en een 60 l er naast staan ook :shock: :cheesy: . En als ik nog plaats zou kunnen vrijmaken, zouden er nog bijkomen (Y)

S
Skoebidoe

Het aqua is nu 14 dagen aan het indraaien en daar verschijnen de eerste algen al... :x
Ik voorzie nog een tweetal weken indraaien zonder vissen en dan zal ik er stilletjes aan beginnen aan denken om het water eens te laten testen...
Heb op raad van een ander forumlid enkele druppels ammoniak toegevoegd aan het aquarium...

Een echt biologisch evenwicht, waarbij de planten groeien van de stikstofhoudende afvalproducten van de vissen, is in huis niet mogelijk. De vissen produceren namelijk stikstofhoudende afvalstoffen in de vorm van het voor vissen erg giftige ammoniak, dat door bacteriën in een gerijpt aquarium of biofilter wordt omgezet in het iets minder giftige nitriet, wat weer door andere bacteriën wordt omgezet in het zeer weinig giftige nitraat. Deze omzettingen moeten in een nieuw opgezet aquarium langzaam op gang komen (enige weken), oorzaak van veel vissterfte bij beginners die hun nieuwe aquarium te snel overbevolken. Om dit te voorkomen kan één week voor het bevolken een hoeveelheid ammoniak in de vorm van vloeibare ammonia of als salmiak aan het water worden toegevoegd, zodat de nitrificerende bacteriën dan al een flinke populatie hebben opgebouwd. Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aquarium#B ... _evenwicht

E
Eska

Skoebidoe":33j0ib3j:

Heb op raad van een ander forumlid enkele druppels ammoniak toegevoegd aan het aquarium...

:shock:
Ik zou daar toch mee oppassen hoor!!!! Is het de bedoeling dat de nitrificerende bacteriën daardoor vlugger zullen vermenigvuldigen?
Hoe ga je dit meten?? je hebt dan een NH3 test nodig!
Als je dit doet zal de populatie aan Nitrosomonas bacteriën toenemen, omdat zij rechtstreeks ammonia consumeren. Je zal dan pas na een tijd zien dat jouw ammonium/ammonia gehalte zal dalen, dus je moet dit opvolgen!! Het nitrietgehalte zal toenemen als de Nitrosomonas bacteriën zich vermenigvuldigen ( die zetten NH3 om in NO2). Dus opnieuw meten. Als er dan voldoende nitriet is gaat de Nitrobacter populatie zich gaan vermenigvuldigen. Die moet dan nog voldoende ontwikkelen om het nitriet om te zetten tot nitraat.

Gapak gebruikt daarna blijkbaar een zuurstofsteen voor enkele weken :!: ( vooraleer hij er vissen in plaatst) om de aanwezige ammonia uit het water te krijgen??? Die bruissteen is dan weer niet goed voor de planten, gezien het alle CO2 uit het water verwijderd!

Het lijkt me dus geen goed idee, waarom niet gewoon de tijd laten om alles te laten rijpen? Je kan het ook een weekje extra laten rijpen als de waarden niet goed zijn om vis in te plaatsen. Meten is weten!

En dat toevoegen van die ammonia zal niks aan de algen veranderen!

Is het de ludwigia die vooral algen vertoont? ben je zeker dan het algen zijn? het zijn geen bruine/groene vlekjes op het blad? zie je bv. ook algen op de ruiten of niet?

S
Skoebidoe

Aan bepaalde planten heb ik witte draden. Die draden zijn enkele centimeters lang. Ze vormen op de planten een laagje "wol"
Op andere planten verschijnen allemaal bruine bolletjes. Het lijkt een beetje op neerslag van mijn bodem (Manado JBL).
Aan mijn ruiten hangen er voorlopig geen algen.
Oeps, ik heb gisteren 6 druppeltjes ammoniak toegevoegd. Het waren echt maar 6 druppeltjes... :|
Ik laat de boel voorlopig rusten... Je hebt gelijk; ik ben waarschijnlijk te ongeduldig. Moet alles een beetje de tijd geven.
Wederom bedankt voor de goede raad!

E
Eska

Skoebidoe":tnvdxe00:

Aan bepaalde planten heb ik witte draden. Die draden zijn enkele centimeters lang. Ze vormen op de planten een laagje "wol"
Op andere planten verschijnen allemaal bruine bolletjes. Het lijkt een beetje op neerslag van mijn bodem (Manado JBL).
Aan mijn ruiten hangen er voorlopig geen algen.
Oeps, ik heb gisteren 6 druppeltjes ammoniak toegevoegd. Het waren echt maar 6 druppeltjes... :|
Ik laat de boel voorlopig rusten... Je hebt gelijk; ik ben waarschijnlijk te ongeduldig. Moet alles een beetje de tijd geven.
Wederom bedankt voor de goede raad!

die draden doen me meer denken aan schimmel, wat je bv. ook ziet op hout dat in een nieuw aqua wordt geplaatst, denk dat dit gewoon de reactie is van de bacteriën die zich aan het ontwikkelen zijn. kan in principe geen kwaad, dat verdwijnt wel. Kan je dit niet onder water wat aftrekken?

Die bruine bolletjes zullen penseelalg zijn, ziet het er zo uit (deze plant heeft er wel zeer veel last van) :

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSXqYfUfy5Qt_tR4WrkZ-bxRDqmkyoZUGI5jsetRVEZ-a3dh5G2

CO2 toevoegen kan hier helpen, door middel van easycarbo van easylife, als je geen vallisneria staan hebt is dat een goed product.

Voor de rest is het echt afwachten wat de waterwaarden zijn, dan zullen we stukken meer weten...

S
Skoebidoe

Het ziet er inderdaad uit zoals op de foto hierboven. Alleen is het lichter van kleur!
De witte draden zijn ondertussen groen aan het worden.
Ik heb het aqua geïnstalleerd op 24 augustus. In principe ben ik tegen 21 september een maand verder en zou ik mogen beginnen denken aan het plaatsen van vissen (nadat de waterwaarden getest zijn).
Wacht ik tot 21 september om het water te laten testen of raden jullie me aan om het water tussendoor al eens te testen?
Bij gelegenheid ga ik Easy carbo in het aqua doen. Ik zal dit echter maar tijdelijkkunnen doen want ik ben van plan er toch ook enkele garnaaltjes in te stoppen.
Ik las hier op het forum dat het dan geen goed idee is om easy carbo toe te voegen.

y
yowsaman

easycarbo slecht voor garnalen heb ik totaal geen weet van. Gebruikte het in mijn oude aqua dagelijk en zaten/zitten ook garnalen in.

baardalg wegkrijgen op de anubia gaat heel lastig zijn. Zelfs easycarbo gaat dit niet wegkrijgen volgens mij. ik heb hier ook last van, maar zolang het niet TE erg wordt laat ik het zo maar. Ik denk dat een aqua helemaal zonder algen quasi niet bestaat.
Water kan je altijd testen op elke moment. Zeker in het begin. Goed om te weten wanneer je nitrietpiek er is en je water moet verversen.

S
Skoebidoe

yowsaman":30060jef:

Water kan je altijd testen op elke moment. Zeker in het begin. Goed om te weten wanneer je nitrietpiek er is en je water moet verversen.

OK, welke testkit raad je me aan?

E
Eska

zoals yowsaman zegt zou ik het ook eerder testen! zeker nu je ammonia hebt toegevoegd, zou je een te hoge concentratie aan nitriet kunnen hebben ( indien de Nitrosomonas bacteriën daardoor sterker zouden aanwezig zijn) en zeker ook het nitraat testen!( om dezelfde reden).

Easycarbo en garnalen (gingen) bij mij ook samen ( heb nu een CO2 apparaat, dus geen easycarbo meer nodig).

Je koopt best volgende tests ( sera) :
- PH
- NO2
- KH
-GH

de tests van red sea zouden betrouwbaarder zijn voor ( ik gebruik voorlopig nog die van sera, maar dan schakel ik over):
- NO3
- PO4

kan je vinden op http://www.aquaplantsonline.nl

zo'n sera aqua test box komt eigenlijk goedkoper uit dat ze allemaal apart te kopen :

http://www.aquaplantsonline.nl/images/sera_04002.jpg

edit : bij zooplus.nl is hij zelfs nog stukken goedkoper dan aquaplantsonline zie ik net ( 42,99 euro / aquaplantsonline : 59,95 euro)

S
Skoebidoe

Heb gauw even een foto genomen van één van de planten. Een beeld zegt immers meer dan 1000 woorden, nietwaar :wink:
http://i52.tinypic.com/axy59x.jpg

E
Eska

vreemd soort alg, lijkt mij een soort puntalg ; de anubias staat rechtstreeks in het licht? Het is een plant die in de schaduw moet staan.
Wat je best doet : je vult een emmer met aquariumwater, haal de anubias uit het aquarium, en plaats die in de emmer en die zet je op een donkere plaats voor een paar dagen.
De algen zullen zo naar alle waarschijnlijkheid verdwijnen door gebrek aan licht. daarna spoel je de resterende ( dode) alg wat af. Als je die opnieuw plaatst, zorg dan dat hij niet rechtstreeks onder het licht staat ( door bv. drijfplanten er boven te plaatsen of in een donkerder hoek als die er is).

Weet je welke lamp er in zit? Kleurenspectrum? is er veel rood aanwezig? ( staat op de doos waar de lamp in zit)

S
Skoebidoe

Eska":2ksekpl8:

Weet je welke lamp er in zit? Kleurenspectrum? is er veel rood aanwezig? ( staat op de doos waar de lamp in zit)

Het is een Day-lite lamp van 15 Watt.