Plots 2 anatome helena?

start2aqua , September 30 2011
s
start2aqua

Ik begrijp het even niet...ik had slechts 1 anatome helena slak en nu ineens 2? Moeten die geen partner hebben om te kunnen kweken? :roll:

E
Eska

start2aqua":1f8m7at2:

Ik begrijp het even niet...ik had slechts 1 anatome helena slak en nu ineens 2? Moeten die geen partner hebben om te kunnen kweken? :roll:

Ze zijn niet hermafrodiet, ik zal je waarschijnlijk een zwangere gegeven hebben :) Ze legt normaal 1 ei per tien dagen en plant zich alleen voor als er slakken te eten zijn, en dus niet als ze gewoon voer eten. De kleintjes zijn wel minuscuul hoor, het zal zich goed verstopt hebben...

s
start2aqua

Minuscuul? Die zijn quasi even groot! Kan toch niet dat die zo snel groeien? Enfin, kan geen kwaad hoor...er mocht gerust eentje bijkomen. Vind het mooie slakken.

E
Eska

start2aqua":2a6ymwvn:

Minuscuul? Die zijn quasi even groot! Kan toch niet dat die zo snel groeien? Enfin, kan geen kwaad hoor...er mocht gerust eentje bijkomen. Vind het mooie slakken.

minuscuul bij geboorte hé! Ik heb er hier zien zitten van een dikke speldenkop groot... ze groeien idd wel vlug!

s
start2aqua

Eska":3ohzatex:

start2aqua":3ohzatex:

minuscuul bij geboorte hé! Ik heb er hier zien zitten van een dikke speldenkop groot... ze groeien idd wel vlug!

Ja, weet ik wel, maar ik heb nooit een kleintje zien kruipen. Er was gewoon ineens eentje bij die even groot was als de andere. Maar ale, kzie ze graag kruipen :) .

r
rietslang

Die kan er vanzelf niet ingeraakt zijn hé
het moet zijn zoals eska zegt dat het een zwanger exemplaar was, en die zijn idd miniscuul
moet zijn dat je het diertje voor een tijd over het hoofd gezien hebt..

s
start2aqua

Zijn daar geslachten in eigenlijk? Want als ze met 2 zijn, gaan die uiteraard gaan kweken...

E
Eska

start2aqua":1he60tvc:

Zijn daar geslachten in eigenlijk? Want als ze met 2 zijn, gaan die uiteraard gaan kweken...

ze zijn niet hermafrodiet, dus er zijn idd twee geslachten. Vrouwtjes kan je makkelijk herkennen door het feit dat ze véél meer aan de ruit hangen (om zich te spiegelen) :cheesy:

Z
Zhiii

Eska":ap8fe7uo:

start2aqua":ap8fe7uo:

ze zijn niet hermafrodiet, dus er zijn idd twee geslachten. Vrouwtjes kan je makkelijk herkennen door het feit dat ze véél meer aan de ruit hangen (om zich te spiegelen) :cheesy:

:cheesy: lol

s
start2aqua

Ja, ik wou daar eigenlijk toch nog eens aan toevoegen...sinds ik die anatome heb, heb ik veel meer slakken kruipen dan ooit voorheen...averechts effect bij mij blijkbaar :roll: (li)

E
Eska

start2aqua":9d46zau5:

Ja, ik wou daar eigenlijk toch nog eens aan toevoegen...sinds ik die anatome heb, heb ik veel meer slakken kruipen dan ooit voorheen...averechts effect bij mij blijkbaar :roll: (li)

dat is inderdaad raar, hier nergens geen enkele slak meer. Puntslakken kunnen ze wel niet eten, enkel poelslakken en posthoornslakken.

s
start2aqua

Ik weet eigenlijk niet goed welke slakken het zijn. Ze zijn nogal klein. Het is alleszins geen posthoornslak, een poelslak denk ik ook niet.
Ik dacht eerst dat het allemaal kleine anatome waren, maar op de kop zie ik precies 2 voelsprieten staan, dus dat kan niet.

E
Eska

poelslak :

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTIWb6QUiQZXzNLYuzky13sh8Y0L8glkzj-FZMz4nOhqvrtUvH1

puntslak :

http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/tien_0_51b_puntslak.jpg

hebben beiden voelsprieten :)

s
start2aqua

Ja, ik had al eens op google gekeken naar foto's, maar kan niet thuis brengen welke het nu eigenlijk zijn. Waarschijnlijk dan puntslakken eh, aangezien ze blijven rondkruipen.
Had ik mijn kogelvis nog gehad en geen cpo, dan had ik die wel even overgezet :) .

E
Eska

start2aqua":bah25nd1:

Ja, ik had al eens op google gekeken naar foto's, maar kan niet thuis brengen welke het nu eigenlijk zijn. Waarschijnlijk dan puntslakken eh, aangezien ze blijven rondkruipen.
Had ik mijn kogelvis nog gehad en geen cpo, dan had ik die wel even overgezet :) .

en zeggen dat die kogelvis nu net geen puntslakken eet :) :) Die zijn te hard en blijven tussen hun tanden zitten. Ze hebben namelijk een operculum ( zo'n ding waarmee ze de schulp afsluiten) en de kogels kunnen ze niet 'kraken'.

s
start2aqua

Dus enige oplossing tegen puntslakken is manueel uithalen?

A
Aquarioot

start2aqua":2lo7p481:

Vraag ik mij ook af, want ben van plan wat helena's in te zetten.

E
Eska

Aquarioot":3fvdo2bz:

start2aqua":3fvdo2bz:

Vraag ik mij ook af, want ben van plan wat helena's in te zetten.

puntslakken haal je idd best manueel uit, maar die zitten normaal in de bodem, dus er mogen er zeker een aantal blijven zitten, omdat die goed de bodem doorwoelen.
Ze komen meestal boven eens het licht uit is, en dan kan je ze makkelijk vangen...

A
Aquarioot

Bij mij zijn het er zodanig veel, dat zelfs al naar boven komen enkele uren voor het licht uitgaat
Dat ze de bodem omwoelen is goed, maar denk dat ze bij toch redelijk snel kweken ,omdat ik mijn discussen nog steeds veel voer .

Maar zouden anatoma's die niet kunnen verdelgen of eventueel beperkt houden in hun aantal ?

E
Eska

Als ze boven komen en hun kop uitsteken ( als ze op de ruiten kruipen) kunnen ze ze wel pakken ( als ze rap zijn :wink: ), zolang ze in het grind zitten of zichzelf sluiten niet natuurlijk. Ze boren namelijk met hun snuit in de slak zelf en dus mag er geen dekseltje in de weg zitten. Ik weet wel dat ze bij mij ooit een volledige appelslak hebben verorberd en die heeft ook een operculum. Dus als ze al boren terwijl de slak kruipt is het prijs denk ik.
Ik zie hier nu en dan eens een lege torenslak liggen, maar echt veel zijn het er niet;