Garnalen verdwenen

60LZL , November 02 2011
6
60LZL

Hallo Allemaa,

Ik heb de zaterdag 5 kleine rode garnalen (+/- 1cm) in mijn aqua gezet. Ze verdwenen snel achter de filter. Om zijn heb ik de filterblok de zondag eens weggenomen en inderdaad zaten ze daar. Natuurlijk veel vuil van achter de filter. Vervolgens water gefilterd en nu is 't water terug proper maar sinds zondag heb ik geen enkele garnaal gezien.
Komt dit iemand bekend voor of moet ik denken dat deze verdwenen (dood) zijn?

Tks

k
knorrieleen

Ik denk dat je topic hier verkeerd staat.

Garnalen moet je altijd met minimum 10 aanschaffen, anders zijn ze te schuw. Je kan een nylonkous over de filter hangen zodat ze er niet meer in kunnen

6
60LZL

Aha,
Kan iemand deze Topic verplaatsen (moderator?)
Dat kan dus een reden zijn.
Een beetjes garnalen bijkopen misschien? 5tal (totaal dan 10).
Ze kruipen niet in maar achter de filterbak. Deze is bevestigd met zuignappen aan 't glas en staat dus een beetje van de wand af.
Misschien nog andere voorstellen?

Alvast bedankt

T
Tim_Martens

Ik vermoed dat je het over vuurgarnalen hebt.

Deze moet je inderdaad met minstens 10 stuks houden. Zitten er vissen bij in deze aquarium? Gebruik je een standaard filter of een sponsfilter die op een luchtpomp aangesloten is? Bij het gebruik van een gewone filter bestaat het risico dat een garnaal in de filter kruipt of opgezogen wordt. Indien de garnaal in de filter kruipt, blijft deze daar normaal een tijdje zitten aangezien ze hier genoeg voedsel vinden, enkel de uitgang vinden, daar hebben ze soms moeite mee.

k
knorrieleen

60LZL":31iml71r:

Aha,
Kan iemand deze Topic verplaatsen (moderator?)
Dat kan dus een reden zijn.
Een beetjes garnalen bijkopen misschien? 5tal (totaal dan 10).
Ze kruipen niet in maar achter de filterbak. Deze is bevestigd met zuignappen aan 't glas en staat dus een beetje van de wand af.
Misschien nog andere voorstellen?

Alvast bedankt

Hoe groot is je aquarium? Ze kruipen overal zo een beetje, maar als je er genoeg hebt zullen ze zich wel laten zien. Staan er genoeg planten in je aquarium? Als je aquarium geen nano aquarium is zou ik toch iets meer dan 10 garnaaltjes in de bak steken. De garnalen zullen dit leuker vinden en jij gaat meer plezier hebben aan je garnalen!

6
60LZL

Ik heb een aquarium van 60L. Matig aantal planten en 3 mos (algen) bollen.
Zeker geen overvloed aan planten. Maar het is de bedoeling dat deze nog uitgebreid worden.
Hoeveel garnalen raad je dan aan. En is 't aan te raden om met 1 soort te blijven.

Tks

k
knorrieleen

Ik zou voor wat extra plantjes zorgen. Wat voor vissen heb je in de aquarium?
Ik zou toch gaan voor een 20-tal garnaaltjes. Ja kan vuurgarnalen nemen, die kweken makkelijk, maar ook white of blue pearls kweken makkelijk. Die kruisen wel dus je kan ze niet allemaal bij elkaar doen. Die garnaaltjes kruisen dan bv wel niet met hommelgarnaaltjes of crystal reds/blacks (die zijn wel iets duurder en ze mogen niet teveel in de minderheid zijn met de vuurtjes).

Hier is een kruisschema waar je het kan nakijken:
http://www.aandeanderekantvanhetglas.nl/Aan_de_andere_kant_van_het_glas/kruis_schema.html

e
eretmodus

welke vissen heb je erbij zitten.

D
Dinnie

weet niet van waar je bent maar bij me kan je garnaaltjes (vuurtjes) verkrijgen en ook plantjes, ik moet deze week toch snoeien.
laat maar iets horen.
grtjes

6
60LZL

Dit zijn de visjes die ik heb:
Ik ken de soortnaam niet allemaal. Graag correcties.
Colisa chuna Gold: 2x
http://www.freeimagehosting.net/t/f33ce.jpg

Tetra Neon: 10x
http://www.freeimagehosting.net/t/08746.jpg

Roodkopzalmpjes: 8x
http://www.freeimagehosting.net/t/98922.jpg

ramenwasser ???: 2x
http://www.freeimagehosting.net/t/8f8e1.jpg

grondfreter ???: 2x
http://www.freeimagehosting.net/t/ee61f.jpg

Mijn 60L aquarium: 1x :cheesy:
http://www.freeimagehosting.net/t/eac54.jpg

En nog 5 onzichtbare garnalen :|
Alle opmerkingen en voorstellen welkom

6
60LZL

Jammer Dinnie maar 't is wat ver voor mij.
'k Woon in Zuid Limburg.
Maar als er anderen in mijn regio garnaaltjes hebben. Zéér graag.

Gr

s
start2aqua

Teveel vissen voor een 60L en te weinig schuilmogelijkheden voor je garnalen. Geen wonder dat ze zich verstoppen...

T
Tim_Martens

Inderdaad, te veel vis voor je aquarium. Hier gaan je garnalen zich nooit goed in voelen. Zelfs niet al zet je er 20 stuks in, ze gaan zich steeds verstoppen.

T
Tim_Martens

Je planten moet je niet in bosjes zetten zoals je gedaan hebt met je vallisneria, maar los van elkaar (1cm tussen elke vallisneria laten)

A
Aquarioot

Die grondfretters(aka corydoras panda), moet je ook met minstens 5stuks houden
Al bij al overbevolkt, reden dat de garnalen zich verstoppen is wel een beetje duidelijk zo

6
60LZL

Wat raden jullie aan,
De groep zalmpjes of neons te verwijderen? :cry:

k
knorrieleen

Zwowieso meer planten zetten, zodat er meer schuilmogelijkheden komen. Wat javamos en de randen beplanten met fijnbladige planten, eventueel kokosnoot of garnalenflat. Als je aquarium goed beplant is gaan garnalen al minder schuw zijn rond vissen. Maar misschien inderdaad eens zien of je visbestand een beetje aan te passen. Als je graag garnaaltjes houdt en toch wat vissen wil zien zwemmen zou ik gaan voor kleine vreedzame visjes.

Roodkopzalmen zijn zelf nogal zenuwachtige beestjes (ik heb zelf een schooltje gehad, en heb er nog 3 over in mijn 60cm bak, ik zou ze ook nog moeten wegdoen) en ze blijven meestal in het onderste en middelste gedeelte, dus ik zou die weghalen, en toch minimum een 2 tal cory's nog bijvoegen want die 2 zullen zich vrij eenzaam voelen. Je tetras zullen zeker van de garnalenjongen snoepen (verbaast mij altijd hoeveel die in hun kleine bek proberen zuigen), maar als je er genoeg hebt geeft dat niet.

A
Aquarioot

60LZL":2lcyf9t9:

Wat raden jullie aan,

Reken het even uit met de viscentimeter-regel (1cm volwassen vis = 1L water,met uitzondering van vissen als discus/maanvis)

k
knorrieleen

Aquarioot":16o8vi2c:

60LZL":16o8vi2c:

Wat raden jullie aan,

Reken het even uit met de viscentimeter-regel (1Lvolwassen vis = 1L water,met uitzondering van vissen als discus/maanvis)

1cm vis dus

dit weekend bij de visboer...voor mij 1 liter vis aub :P

Deze regel beschauw ik zelf meer als een hulpmiddel dan echt een regel. Je moet ook rekening houden met je soort vissen en het effect dat ze op elkaar kunnen hebben.

A
Aquarioot

knorrieleen":1fu38fer:

Aquarioot":1fu38fer:

60LZL":1fu38fer:

Wat raden jullie aan,

Reken het even uit met de viscentimeter-regel (1Lvolwassen vis = 1L water,met uitzondering van vissen als discus/maanvis)

1cm vis dus

dit weekend bij de visboer...voor mij 1 liter vis aub :P

Deze regel beschauw ik zelf meer als een hulpmiddel dan echt een regel. Je moet ook rekening houden met je soort vissen en het effect dat ze op elkaar kunnen hebben.

:cheesy: kheb het even aangepast,bak zou direct over bevolkt zijn met de oude regel (en dan nog beginnen uitzoeken hoeveel liter een vis word :cheesy: )

Ja is idd een richtlijn, dus goed voor beginners (Y)
Het verschilt van vissoort tot vissoort. Als ze dat moeten beginnen uitzoeken hoeveel precies bvb een neon vervuilt etc , dan heb je hele boekhouding nodig tegen dat je weet wat je bezetting max. kan zijn :cheesy: