welk testsetje is het beste?

helspie , November 19 2011
h
helspie

ik heb in de handel al 10-tallen setjes gezien, aan allerhande prijzen.

welke gebruiken jullie en welke zaken moet ik zeker kunnen meten???

E
Eska

Ik gebruik de sera testen. Het schijnt dat voor PO4 en NO3 die van Red Sea de beste zijn ( zeker voor PO4)

Wat meet je :

GH
KH
PH
NO2
NO3
Fe
PO4
eventueel CO2

s
start2aqua

Ik gebruik ook testbox van sera. Heb ook wel mijn twijfels over de PO4 test. Deze geeft bij mij steeds 0 aan, zelfs als ik met de helft gedestilleerd water test.

H
Hartenheer

Ik gebruik altijd die test strips Eesy test 6 in 1 van JBL.
voor strips zijn ze redelijk goed betrouwbaar

A
Anneke

ik gebruik ook de testbox van sera, ben hier content van!

heb vroeger ook strips gebruikt, door onwetendheid, de meesten hier op het forum raden druppeltests aan!

de druppeltests zijn toch nauwkeuriger dan de strips!

H
Hartenheer

Anneke":169uqa91:

de druppeltests zijn toch nauwkeuriger dan de strips!

Klopt helemaal. maar ik ben van mening dat de hobby steeds pietluttiger wordt.
In de natuur is ook niet altijd alles precies van goede waarden en kwaliteit.

Dat is het zelfde als die digitale aquariumverwarmers,
Die zijn op 0.1 graad nauwkeurig, het water is dus altijd dezelfde temperatuur.
Dat is in de natuur ook niet.

Zal je een geheim vertellen, mijn verwarming staat gelijk geschakeld met het licht omdat dit veel natuurlijker is.

In de 45 jaar dat een ik aquarium bezit is er veel veranderd, maar niet elke verandering is een verbetering.
Men gaat zich vaak drukker maken dan nodig is, omdat men te veel {denkt te} we{e}t{en}

Zeker de gene die beginnen worden er helemaal dol van

A
Aquarioot

Als je alle opgesomde testen zou kopen kan het mss voordeliger zijn van meteen een testkit te kopen (bvb de serakit)

h
helspie

Ik gebruik nu de 5 in 1 strips van JBL.

Maar ga toch eens bekijken of ik zo'n box kan aankopen.
Heb inderdaad al vernomen dat die druppeltesten nauwkeuriger zijn.

A
Anneke

helspie":1uqabjgf:

Ik gebruik nu de 5 in 1 strips van JBL.

Maar ga toch eens bekijken of ik zo'n box kan aankopen.
Heb inderdaad al vernomen dat die druppeltesten nauwkeuriger zijn.

heb mijn sera box toen besteld via internet : zooplus.nl (zeer snelle levering en schappelijk van prijs! vanaf 20€ ook geen verzendingskosten :mrgreen: )

op aquaplantsonline kan je ze ook bestellen geloof ik, heb hier wel geen ervaring mee, maar andere forumleden hebben hier goede ervaringen mee!

s
start2aqua

Dat is een heel mooie prijs! Ik heb geloof ik rond de 50€ betaald.

A
Anneke

Daxx":gmde1dko:

Vandaag net besteld anneke bij zooplus.nl kreeg 5 euro korting plus daar boven op nog is 2% korting voor aanmelding nieuw lid :) totale kostprijs voor dit setje 39.60 euro!
daar gaan men test strips waar ik nog kop nog staart van kon maken :) kloppen langs geen kl.... bus :)
hopelijk heb ik het deze week nog!

heb de mijn ook ond die prijs betaald, enkel de CO2 tester heb ik nog apart gaan bijkopen omdat die er niet bijzat!
ik zeg het hele mooie prijzen, ook voor producten!

levertermijn is 2dagen, vorige keer hebben ze de mand van de hond zelfs op een zondag geleverd!
ik bestel veel op deze site, voor mn kat, mn hond en mn aqua! ben e heel content van!

ff eclame maken :cheesy: ze hebben ook spullen voor terraria, knaagdieren, ... :mrgreen:

s
start2aqua

Als mijn sera testkit is opgesouppeerd, koop ik wel een JBL testkit. Die tests zijn in mijn ogen toch iets professioneler. Heb dit weekend een PO4 test gekocht van JBL, omdat ik die van sera niet goed vind.Het kleurenpallet en het feit dat je 2 stalen moet nemen (1 met reagens en 1 onbewerkt staal), vind ik veel correcter en duidelijker dan het systeem van sera.

A
Anneke

start2aqua":qubt1ao9:

Als mijn sera testkit is opgesouppeerd, koop ik wel een JBL testkit. Die tests zijn in mijn ogen toch iets professioneler. Heb dit weekend een PO4 test gekocht van JBL, omdat ik die van sera niet goed vind.Het kleurenpallet en het feit dat je 2 stalen moet nemen (1 met reagens en 1 onbewerkt staal), vind ik veel correcter en duidelijker dan het systeem van sera.

kan het dan dat mijn gemeten PO4 met de seratest niet klopt?
als dit zo is dan heb ik wel voor niets die filterkorrels gaan halen om de PO4 te laten zakken...

E
Eska

Anneke":thxevxs2:

start2aqua":thxevxs2:

als dit zo is dan heb ik wel voor niets die filterkorrels gaan halen om de PO4 te laten zakken...

sera is nu niet bekend van de beste PO4 tests...De beste schijnen die van red sea te zijn, de JBL lijkt me ook ok, afgaande van wat Start2aqua schrijft....

s
start2aqua

Anneke":1c883zb9:

Ik durf niet meteen dat besluit te maken. Ik zou beiden eens gelijk moeten testen.
Bij JBL is het zo dat je testbuisje met aquariumwater op gekleurd bolletje moet plaatsen en dit moet vergelijken met testbuisje waar de reagens in zit. Ik vind dit een betere vergelijking dat gewoon testbuisje met reagens naast een gekleurd bolletje vergelijken...als je begrijpt wat ik bedoel :) .

Nu is het wel zo dat seratest 0 PO4 aangeeft. Bij de JBL was er wat discussie tussen mij en de vrouw. Ik mat 0.2, zij een andere waarde.
Ik zou het eigenlijk eens opnieuw moeten doen, zoals gezegd, met beide testkits...

A
Anneke

wat ik wel heb opgemerkt bij de sera test box, en dit dan heel algemeen, dat de testbuisjes de 5ml markering en dergelijke niet kloppen met de werkelijke 5ml dat een spuitje aangeeft... Heb zelfs getest met een spuitje van op het werk en dit kwam nog niet overeen... (en ik hoop dat die spuitjes van in het ziekenhuis correct zijn, ocharme de patienten anders!)

volgende keer als ik een bestelling doe zal ik de test van JBL voor PO4 ook bestellen, dan ben ik zeker :mrgreen:

s
start2aqua

Amaaaai! Dat is een straf verhaal. Dat moet ik ook eens nakijken. Ik heb ook ziekenhuisspuitjes liggen. Als dat waar is, koop ik nooit nog spullen van sera!
Ik gebruik nl nooit een spuit en baseer me op die lijn van het testbuisje.

Bedankt voor de tip!

A
Aquarioot

Als je dan met een spuit 5ml afmeet, klopt de verhouding met de druppels dan nog wel ?
Als ze nu bij Sera de druppels aangepast hebben op het aantal ml van hun buisjes, ben je toch ook weer verkeerd bezig. Dan krijg je toch ook geen correct resultaat meer

Mss een reden om op een ander merk over te schakelen

s
start2aqua

Daxx":2rcda6db:

start2aqua":2rcda6db:

Amaaaai! Dat is een straf verhaal. Dat moet ik ook eens nakijken. Ik heb ook ziekenhuisspuitjes liggen. Als dat waar is, koop ik nooit nog spullen van sera!
Ik gebruik nl nooit een spuit en baseer me op die lijn van het testbuisje.

Bedankt voor de tip!

lol als ge geen spuitje gebruikt en u alleen baseert op het streepje van de flesjes is er toch nix aan de hand? hahaha
denk ni da 1ml teveel of te weinig veel gaat uitmaken aan u test hoor...

Begrijp uw redenering niet. Streepje op flesje? Je bedoelt testbuis? Waarom niets aan de hand als 5ml in testbuis niet overeenstemt met ziekenhuisspuiten die zonder twijfel correct zijn?
Als je er 1ml naast zit bvb, heb je procentueel gezien 20% meer testwater, waardoor je resultaat zonder twijfel verkeerd zal zijn!

s
start2aqua

Ik volg uw redenering. Ik ga ook deze set blijven gebruiken hoor. Ik vind alleen, als je een prijs betaalt, dit ook voor een correct product mag zijn. Ik ga mij dus volgende keer wel eens wagen aan een jbl testbox.
Ik heb bvb al een testset van jbl voor PO4 en vind dit professioneler ogen dan de PO4 van sera, doordat je met 2 reageerbuisjes werkt.