PO4 test : Sera versus JBL

start2aqua , December 03 2011
s
start2aqua

Zoals beloofd vandaag een test gedaan.
Wat me opviel, zoals hier al werd vernoemd, is dat de markering op de reagensbuisjes van sera idd niet klopt!! Het verschil is bijna 1ml! Dat vind ik toch straf. Ik heb dus steeds fout gemeten.
Daarnaast viel me ook meteen op dat de testkit van JBL veel duidelijker en precieser is. Ik licht even toe :

JBL PO4 test kan tot op 0,02mg/l fosfaat detecteren. Bij Sera is dit 0,1mg/l. Groot verschil dus!
Bij Sera moest je de reagensbuis naast een kleur zetten, terwijl je bij JBL een buisje onbehandeld water op een gekleurd bolletje zet en een ander buisje behandeld water (met reagens dus) er net onder. Je stopt ze als het ware in een voetstukje, waardoor je makkelijk over de verschillende kleurbollen kan schuiven. Dit geeft in mijn ogen een correctere meting, omdat je het kleur bekijkt door het water, zoals je met je reagensbuisje ook doet.

Het resultaat was dat ik dus nog geen 0,05mg/l PO4 heb en daarom bij een seratest nooit resultaat kreeg.
Mijn besluit staat vast...als de sera testkit is opgebruikt, koop ik zonder twijfel een JBL testkit.

E
Eska

idd wel een serieus verschil! Thx om dit te delen!! weet ook al wat mijn volgende PO4 test zal zijn! (Y)

J
J_ee_ns

Goed om weten. De volgende testbox zal hier dus ook 1 van jbl worden.
Zou dit bij andere metingen ook zo zijn?

A
Aquarioot

Heb je de sera ook nog eens getest met de juiste 5ml ? (dus met doseerspuit afgemeten)

Ook bedankt voor de vergelijkende tests (Y)

s
start2aqua

Aquarioot":to3cgv7t:

Heb je de sera ook nog eens getest met de juiste 5ml ? (dus met doseerspuit afgemeten)

Ook bedankt voor de vergelijkende tests (Y)

Met zowel JBL als sera test heb ik met een doseerspuit gewerkt.

A
Anneke

gisteren naar de aqua zaak gegaan, heb het verschil tussen spuit en testbuisje ook uitgelegd aan deze man, hij zei ook dat hij dit al had gemerkt. Maar in de handleiding staat letterlijk: "vul de testbuis tot aan de 5ml markering" ... en dus geen 5ml nemen via een spuitje...

Ik heb gisteren mijn water op PO4 laten testen in de speciaalzaak deze was 1 (met tester van JBL). Daarna thuis nog eens getest, kreeg ik ook 1...(met de sera test)

de man zei wel dat de testen van JBL nauwkeuriger zijn dan die van sera. Hij zei wel dat ik de sera box verder kon gebruiken, omdat de afwijking miniem is.

Ga toch ook als volgende testbox die van JBL aanschaffen! in mijn beroep draait alles rond nauwkeurigheid, dus ben hier best wel streng in!

s
start2aqua

Bedankt voor je reactie Anneke (en zonder 1 enkele smiley, ik heb bewondering voor je :) )!
Ik werk ook in ziekenhuis, dus ik deel je mening. Goed dat ik nu weet dat ik toch tot de markering moet vullen.
JBL testkit is wel duurder, maar hey, kwaliteit kent zijn prijs, niet?

A
Anneke

start2aqua":ur8qtdsb:

Bedankt voor je reactie Anneke (en zonder 1 enkele smiley, ik heb bewondering voor je :) )!
Ik werk ook in ziekenhuis, dus ik deel je mening. Goed dat ik nu weet dat ik toch tot de markering moet vullen.

hihi, ben ook fier op mezelf! moet me wel inhoude :mrgreen:

kwaliteit kent inderdaad zijn prijs, maar dat merk je in het gamma aan producten voor aquaria ook he...

ik ben ondertussen even stout geweest en heb een mail naar sera gestuurd om hen van deze foutieve indicatie op de hoogte te bengen en hen duidelijk heb gemaakt dat ik de nauwkeurigheid van de metingen in twijfel trek...
Ben eens benieuwd naar de reactie! Wie weet komt er wel iets uit de bus ;) en anders vinden ze mij maar een arrogante trut, kon het maar melden!

E
Eska

(Y) (Y)

Ik heb hier nog een ganse testkit van JBL liggen, had ik meegekregen bij de aankoop van de 180 liter. Heb ik nog niet gebruikt, eerst verder met mijn sera-testen. Misschien moet ik ook es vergelijken...

A
Anneke

Eska":2be37n6z:

(Y) (Y)

Ik heb hier nog een ganse testkit van JBL liggen, had ik meegekregen bij de aankoop van de 180 liter. Heb ik nog niet gebruikt, eerst verder met mijn sera-testen. Misschien moet ik ook es vergelijken...

ben al benieuwd naar het resultaat!

s
start2aqua

Zo maar effe bijgekregen of wat?! :shock: Over een mooi cadeau gesproken. Ik heb niets gekregen bij mijn 240L :cry: .

j
joke135

Anneke":19szwkq5:

start2aqua":19szwkq5:

ik ben ondertussen even stout geweest en heb een mail naar sera gestuurd om hen van deze foutieve indicatie op de hoogte te bengen en hen duidelijk heb gemaakt dat ik de nauwkeurigheid van de metingen in twijfel trek...
Ben eens benieuwd naar de reactie! Wie weet komt er wel iets uit de bus ;) en anders vinden ze mij maar een arrogante trut, kon het maar melden!

En, al reactie gehad van Sera?

c
cornelisk

joke135":2xsronto:

Anneke":2xsronto:

En, al reactie gehad van Sera?

Ben ik ook best wel benieuwd naar

X
Xoffus

Eska":3c1kon7n:

(Y) (Y)

Heb je al eens vergeleken?
Vraag me af of er iets in uw bak PO4 kan opnemen zonder dat ge het weet?
Voeg nu al 2 weken 10ml Fosfo toe en nog altijd geen meting,,,,

E
Eska

ja, en ik kom op hetzelfde uit, dus niet echt een verschil.

X
Xoffus

Ah ok.
En zou het kunnen dat 'iets' PO4 obsorbeert in een aquarium?

E
Eska

planten, harsen, zeolieten en sommige nitraatabsorberende middelen, dat zal het zowat zijn...

X
Xoffus

Guessing planten dan, khad toch gedacht dat po4 al hoger zou zijn.