aziatische waaierhandgarnalen

helspie , December 04 2011
h
helspie

Heeft iemand ervaring met deze soort en waar is deze in Belgiƫ te koop?

alle info is welkom!

E
Eska

Ik heb daar persoonlijk geen goede ervaringen mee, wat natuurlijk niks wil zeggen :D

Je moet zeker zorgen, dat er voldoende stroming is, omdat ze hun voedsel uit de stroom halen. Bij mij zaten ze echt op het hout, met hun poten recht in de uitstroom van de filter, wel zeer mooi om te zien. Als ik toen artemia naupliƫn gaf, gingen die met de stroom in hun waaierhanden en zo kunnen ze eten.
Jammergenoeg zijn ze gestorven ( heb ze twee keer gehad, twee keer gestorven na een maand of zo) en heb ze daarom niet meer gekocht. ( zaten in een aparte garnalenbak, samen met vuurtjes en Japonica's)

H
Hartenheer

Ja veel ervaring mee, zelfs gekweekt.

Volg eerst op wat Eska verteld

Ze kunnen vrij oud worden, 6 / 8 jaar is geen uitzondering.
Helaas worden deze mooie leeftijden vaak niet gehaald door verkeerde behandeling. De meeste zijn al blij als je deze dieren 2 jaar in leven kunnen houden.

Dit komt meestal doordat ze verhongeren.
Men denkt dat ze altijd wel hun voedsel uit het water kunnen filteren, maar dan moet het er wel in zitten. Ze eten veel, het zijn immers vrij grote garnalen.
Je leest wel eens dat ze met hun waaiers van de grond eten. Als ze dit gaan doen moet men goed bedenken dat dit niet een natuurlijk gedrag is, maar puur uit hongersnood.

Ik voerde ze altijd stevig bij met stofvoer.
Het nadeel is dat je aquarium snel overbelast raakt door het vele voer.

Het zijn prachtige dieren om te houden, totaal niet agressief.
Maar extra aandacht hebben ze wel nodig

h
helspie

Ik heb me hierover bijgelezen en wil me er toch aan wagen...

Iemand een adresje waar ik deze te koop kan vinden?

H
Hartenheer

Elke lokale aquariumwinkel kan ze gewoon bij de groothandel bestellen.