Eska's 830 liter Zuid-Amerika biotoop

Eska , January 09 2012
E
Eska

De eerste bladzijde van een nieuw dagboek :)

De 450 liter aquarium is ( theoretisch) verkocht en op 21 januari ga ik om mijn nieuw aquarium.
De 450 liter was 40 cm diep, en dat was eigenlijk niet genoeg, de hoogte mocht ook wat meer zijn, rekening houdend met de Scalares, dus al een tijdje op zoek naar iets groter (samen met oa. Aquarioot daar vele uren op de chat mee versleten :cheesy: ).

Had me in Poisson d'or staan vergapen ( en ik niet alleen) op de Aquatlantis Evasion 200.( mijn 240 liter is ook een Aquatlantis, dus..) Dit aquarium draait daar als showaquarium. De prijs mocht er zijn : 1300 euro voor het aquarium, 650 euro voor het meubel, zeg maar 2000 euro, wat niet min is!!!
De afmetingen waren wel dik in orde : 200 cm lengte, 75 cm hoogte, 60 cm diepte...goed voor 830 liter. Maar bij zo'n afmetingen is er natuurlijk geen filter ( een binnenfilter kan dit niet aan) dus daar kwam nog een serieuze extra kost bij.

De prijs van dit alles, tja, dat was zeker niet voor meteen. Op zoek naar eventuele alternatieven maar een zoekertje geplaatst op 2dehands.be en Kapaza. Diezelfde avond kreeg ik al een reactie van een man die zijn aquarium verkocht : 200x75x60...huh? ja, de maten die ik zocht! Gaan zien naar het zoekertje en wat bleek : was het toch niet de Aquatlantis Evasion 200, mét meubel in de kleur die ik ook nieuw zou gekozen hebben! Te mooi om waar te zijn?

De man had in dit aquarium 4 goudvissen ( wat een luxeleven zeg!). Het was nog in perfecte staat mét filter en verwarming en decoratie én achterwand ( ter waarde van 300 euro). Dit alles voor 1000 euro! Nog veel geld, maar toch minder dan de helft van een nieuw. Twijfel twijfel. Had natuurlijk al een boel reacties, het enige probleem - nu ja, probleem- was dat hij in Limburg woont. Toch niet bij de deur. Dan maar een vriend van mij uit Limburg ingeschakeld die is gaan zien. Die zei meteen : doén! et voila! :)

En nu hé...een bestelwagen regelen. Dat is het eerste, wat extra mankracht ( leeg zo'n 200 kg) om het te vervoeren.
Mijn 450 liter te koop zetten voor niet al te veel geld, het was al 2dehands én er zijn wat krasjes. Dus verkocht voor 180 euro.

Gelukkig heb ik nog de 180 liter en een 75 liter kweekbak om de vissen 3 weken in onder te brengen, terwijl het nieuwe aqua indraait. Het zal wat krap zijn voor de arme visjes, maar de beloning achteraf zal reuze meevallen :wink: Maar de planten hé..pfff...ik wou het nieuw aquarium eerst nog even in de garage laten staan om dan op het gemak het andere te verkopen, maar al mijn planten kan ik niet kwijt in de andere aqua's...En er zitten nu redelijk wat zeldzame tussen die al mooi groot zijn... dus zullen een groot deel van de planten al zaterdag 21 januari en zondag in het nieuw aqua moeten komen. En extra hout zoeken...en...

Nog veel werk voor de boeg ( en net heel druk op het werk), dus hier kan je het een beetje volgen. ik ga jullie proberen niet te overstelpen met video's van de vorderingen...

Oh ja, dit is al een foto van het nieuw aquarium :

http://www.paridaen.be/wp-content/uploads/2011/10/evasion-200.jpg

s
start2aqua

Pff, jawadde, geluk dat je hebt om zo snel een te vinden in de kleur en staat dat je wou. Het wordt een heus project, dat is duidelijk!
Ik ben er echt heel benieuwd naar, ik denk wel dat de investering zijn geld waard is. Jouw woonkamer wordt binnenkort een grote aquarium :) .

A
Aquarioot

Kwijl kwijl :cheesy:

s
schaap

Dat word een serieuze uitdaging om in te richten, zalig dat je gevonden hebt wat je zocht in 2dehands.
Wie steekt nu 4 goudvissen in zo'n bak :s

J
J_ee_ns

jaloeeers :mrgreen:

veel succes en plezier er mee. kijk al uit naar de foto's en filmpjes!

n
nauwynckj

Lijkt me wel mega om zo'n aquarium in te richtten. Zie al uit naar de eerste foto's.
Veel succes met de nieuwe bak!!

S
Skoebidoe

Veel succes met jouw nieuwe aanwinst Eska! Ik ben al razend benieuwd om de eerste filmpjes te mogen zien :cheesy: :cheesy:
Het zal vast en zeker opnieuw een pareltje worden!
Ondertussen ploeter ik hier verder in mijn 60 liter bakje :mrgreen: :mrgreen: Mijn bakje kan er zomaar eventjes 13 maal in!

k
knorrieleen

Ik heb niet liever dan dat je ons gaat overladen met filmpjes en foto's!!
Het is een prachtige aquarium, ben al benieuwd!!

S
SpecialDelivery

schaap":3gg5ytfw:

Amay dat word een serieuze uitdaging om in te richten, zalig dat je hetgeen je wou gevonden hebt in 2dehands.

haha, ja wie steekt er nu 4 z'on vissen in z'on prachtige grote bak :shock: :shock: :shock: :roll:

dat gaat echt de moeite zijn, ben al benieuwd,want 2 is toch al serieus de moeite, daar kan je al wat in steken 830 L :cheesy: super gewoon en ook veel werk dus!!! succes (Y) :wink:

E
Eska

thx iedereen!, zal al blij zijn als het aquarium op zijn plaats staat... :cheesy:

S
SpecialDelivery

Eska":25f9ma0q:

thx iedereen!, zal al blij zijn als het aquarium op zijn plaats staat... :cheesy:

kzal ook blij zijn :lol: :cheesy: (Y) (^) moet gevierd worden :mrgreen: , komt al inorde !! :)

X
Xoffus

had ge het gisteren al vernomen, geweldig dat je die gevonden hebt! :cheesy:
veel succes!

f
flipklsk

Succes ermee, zal mooi worden als je naar je andere aqua's kijkt (Y)

Z
Zhiii

:shock: * slik
gekocht met de centen van het stoppen met roken veronderstel ik...

l
len

prachtig aquarium! ik wil niet weten hoeveel dit beestje weegt eens ingericht en gevuld...

A
Anneke

SpecialDelivery":2upcnk7o:

schaap":2upcnk7o:

Amay dat word een serieuze uitdaging om in te richten, zalig dat je hetgeen je wou gevonden hebt in 2dehands.

haha, ja wie steekt er nu 4 z'on vissen in z'on prachtige grote bak :shock: :shock: :shock: :roll:

Mannekes! Der zijn mensen die WEL graag goudvissen zien en deze WEL op een correcte manier huisvesten, wees hier blij om... En een bak met goudvissen kan je ook mooi maken (kijk maar naar mijne :mrgreen: )

Eska, veel succes met het transport alleszinds al, gaat zeer spannend zijn denk ik!
En heel veel inrichtplezier!
Ik kan ook al ni wachten tot het eerste filmpje komt!

y
yowsaman

830l ? :shock:

:cheesy: have fun en veel succes!

laat de foto's maar komen.

ga je er een biotoop van maken? zo ja welke bezetting ?

E
Eska

Nogmaals thx voor de reacties.

Vandaag de 180 liter klaar gemaakt. Water uit de 450 liter gehaald en de 180 gevuld. De buitenfilter van de 450 draait nu op de 180. Zo zullen de vissen niet al te veel verschil in waterwaarden hebben, als ze de verhuis voor eventjes moeten maken. Het filtermateriaal van de 180 en 450 komt dan uiteindelijk in de buitenfilter van het nieuwe aquarium, zodat er al goed wat bacterieel huishouden is.

De bestelwagen is ook gereserveerd :)

S
SpecialDelivery

Eska":13og0182:

Nogmaals thx voor de reacties.

Vandaag de 180 liter klaar gemaakt. Water uit de 450 liter gehaald en de 180 gevuld. De buitenfilter van de 450 draait nu op de 180. Zo zullen de vissen niet al te veel verschil in waterwaarden hebben, als ze de verhuis voor eventjes moeten maken. Het filtermateriaal van de 180 en 450 komt dan uiteindelijk in de buitenfilter van het nieuwe aquarium, zodat er al goed wat bacterieel huishouden is.

De bestelwagen is ook gereserveerd :)

je ziet het volledig zitn e :) , maar wij ook ze, we zijn allemaal benieuwd wat dit gaat worden !!! :mrgreen:

B
Bartvo

Wauw, knap aquarium.
Welke vissen ga je hier allemaal in houden?
Ga dit zeker blijven volgen.