Baan Lanna's waterworld :)

baanlanna , January 09 2012
b
baanlanna

-

n
nauwynckj

Vooreerst veel succes gewenst met je nieuwe aquarium! Ikzelf ben ook nog maar een 2-tal maanden bezig en heb al zeer veel nuttige tips en hulp gekregen van andere forumleden hier.

Ik zie dat je een achtergrondposter hebt gebruikt met beplanting op. Zelf had ik dit ook gedaan in het begin maar na wat verhalen gelezen te hebben hier op het forum, heb ik deze vervangen door een zwart effen folie en moet eerlijk zeggen dat dit veel mooier uitkomt. De kleuren van planten en vissen in mijn aquarium komen veel mooier uit tegen de donkere achtergrond.

b
baanlanna

-

n
nauwynckj

ik heb dit gekocht bij Stock Vermeersch in Brugge. Maar kan je zeker en vast vinden in de lokale doe het zelf winkel.

b
baanlanna

-

n
nauwynckj

heb deze met dubbelzijdige tape vastgemaakt.

b
baanlanna

-

l
len

allemaal mooie plantjes, maar ik zie ook een meerderheid in planten die wel wat co2 en hoog lichtgehalte nodig hebben en dat is niet altijd even makkelijk

E
Eska

len":124c5xd2:

allemaal mooie plantjes, maar ik zie ook een meerderheid in planten die wel wat co2 en hoog lichtgehalte nodig hebben en dat is niet altijd even makkelijk

zeker de Rotala's, Eustralis ( geen makkelijke plant hoor!), Lilaeopsis.

Aquarium-planten.com is idd een zeer goede site, hopelijk weet je nog wat wat is, want er zitten geen namen bij de verzending :cheesy:

b
baanlanna

-

l
len

het zal inderdaad een uitdaging worden, zeker als beginner...
ik denk dat de standaardverlichting niet genoeg zal zijn...
ook op vlak van plantenvoeding ga je toch wel het beste moeten gebruiken (ik prefereer easy-life) en eigenlijk nog eens toevoeging van co2, eventueel DIY-setje maken :wink:

b
baanlanna

-

l
len

<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.aquariumgids.be/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=137">viewtopic.php?f=3&t=137<!-- l -->
natuurlijk zijn er een paar verschillende manieren om dit te maken, maar het basisprincipe geldt voor alle DIY co2

foto van verlichting hoeft niet hoor, 60cm bak heeft 9/10 1 tl buis van 40

b
baanlanna

-

l
len

20w op 60l is nogal mager

b
baanlanna

-

l
len

ik ben totaal geen licht expert, maar ik weet dat 20w weinig is, ik dacht toch aan het dubbele of meer

b
baanlanna

-

E
Eska

Voor een gemiddeld verlicht aquarium moet je ongeveer 0,5 watt per liter rekenen.
Een (sterk) beplant aquarium, met planten die veel licht vragen, moet je 0,75 rekenen, dus voor 60 liter -> 45 Watt verlichting.

Je kan een CO2-apparaat kiezen, maar er is ook zoiets als easycarbo.

X
Xoffus

Eska":3opvdoiy:

Je kan een CO2-apparaat kiezen, maar er is ook zoiets als easycarbo.

Idd ik zou dit eerst eens proberen (lagere investeringskost), je kan later nog altijd overschakelen indien het resultaat tegenvalt.
Samen met een goede basisbemesting vormt easycarbo een goede combintatie.

Seves kosten je nieuwe apparaten meer dan de bak zelf :)