eerste aquaruim 40L

tantelies , January 12 2012
t
tantelies

Ja Ja ik ben ook gebeten door de aquaruimmicrobe. Ik had een aquaruim gekregen van mijn tante die ze niet meer nodig had .Het was een van 25 liter het was ook een oud aquaruim.Wie zijn vandaag naar de winkel geweest om info het was een hele vriendelijke menneer en veel uitleg en met gedult . toen we onze uitleg deden stelde hij omiddelijk voor om een nieuw aquaruim te kopen Hij toonde ons verschilende modelen uitiendelijk hebben we een van 40L genomen. De seentjes zitten er en het water is erin nu moeten we 2 weken wachten zodat hij kan aclematiezeren.

B
Bartvo

Welkom hier, ben zelf ook een goede maand geleden begonnen met een aquarium.
Heb op dit forum al veel info gevonden.

groeten,
Bart

l
len

welkom op het forum!
hier word je zeker wijzer omtrent aquarium.
echter wel opleten met wat winkeliers zeggen, hoe vriendelijk ze ook zijn, de inloopperiode is echter 3 weken...
post eens wat foto's en eventueel wat meer info over wat je wil gaan houden

t
tantelies

De foto,s volgen ik ben van plan om guppy,s te houden niet kweken.Nog wat meer uitleg overde bak het is dus eenFerplast capri aquaruim. heb er vanmorgen wat produkt ingedan .

l
len

wat bedoel je met product, waterbereider? of bacteriën, of nog iets anders?

t
tantelies

Iets voor het water.

l
len

tantelies":39d7c9fc:

Iets voor het water.

met die informatie zijn we niets, logisch dat het voor het water is, product om de ruiten kuisen ga je er wellicht niet indoen

A
Anneke

len":1ka6u9i7:

tantelies":1ka6u9i7:

Iets voor het water.

met die informatie zijn we niets, logisch dat het voor het water is, product om de ruiten kuisen ga je er wellicht niet indoen

lol

De indraaitijd is idd 3 weken en geen 2 weken zoals len zei...
Ook best even je water laten testen voor je vissen koopt, meeste speciaalzaken doen dit gratis...
Hoeveel guppy's ben je van plan te plaatsen?
Hou zeker rekening met de regel 1cm VOLWASSEN vis per liter. Ik veronderstel dat die 40L de bruto inhoud is van de bak, hier moet je je grind en decoratie nog aftrekken dus kom je op een 30, max 35l netto (dus ong een 10tal guppy's max!)
Als je niet gaat kweken, waarvoor jou bak te klein is trouwens, moet e zeker zijn dat je enkel mannetjes koopt...
Zo ik denk dat ik het belangrijkste wel gezegd heb, andere forumleden zullen wel verder aanvullen als dat nodig is! :cheesy:

T
Tim_Martens

Anneke":2yct40eq:

len":2yct40eq:

tantelies":2yct40eq:

Iets voor het water.

lol

De indraaitijd is idd 3 weken en geen 2 weken zoals len zei...
Ook best even je water laten testen voor je vissen koopt, meeste speciaalzaken doen dit gratis...
Hoeveel guppy's ben je van plan te plaatsen?
Hou zeker rekening met de regel 1cm VOLWASSEN vis per liter. Ik veronderstel dat die 40L de bruto inhoud is van de bak, hier moet je je grind en decoratie nog aftrekken dus kom je op een 30, max 35l netto (dus ong een 10tal guppy's max!)
Als je niet gaat kweken, waarvoor jou bak te klein is trouwens, moet e zeker zijn dat je enkel mannetjes koopt...
Zo ik denk dat ik het belangrijkste wel gezegd heb, andere forumleden zullen wel verder aanvullen als dat nodig is! :cheesy:

10 guppys :shock: pfff vind een bakje van 40L al te klein voor 1 guppy. Ik ben nog altijd van idee dat vissen houden het best kan in een bak van 60cm, dan hebben ze ten minste een beetje zwemruimte.

t
tantelies

Het product is voor het kraantjes water.

T
Tim_Martens

tantelies":2vsicbx8:

Het product is voor het kraantjes water.

Dat moet je in het water doen alvorens het in je aquarium gaat.

l
len

waterbereider dus, zoals tim zei, ik vind 40 liter ook te klein voor een guppy, 40 liter is eerder voor typische nano visjes

ook maak ik me al zorgen in hoevere je je maar interesseert op vlak van producten, dan weet ik niet of je wel een 40 loter verantwoord kan behuizen en onderhouden in de toekomst...

A
Anneke

len":1i7xt2mp:

waterbereider dus, zoals tim zei, ik vind 40 liter ook te klein voor een guppy, 40 liter is eerder voor typische nano visjes

ook maak ik me al zorgen in hoevere je je maar interesseert op vlak van producten, dan weet ik niet of je wel een 40 loter verantwoord kan behuizen en onderhouden in de toekomst...

len ik sluit me volledig aan bij jou mening, maar het kan in princiepe wel he, 40l is idd heel klein (zeker als je je grind en decoratie hier nog eens vanaf trekt!)

Nanovisjes zijn mss een oplossing hier en vind ze pers mooier dan guppy's, de micro rasbora galaxy 2,5cm, neon's... evt garnaaltjes...

Een waterbereider alleen is niet genoeg, naar mijn mening... je kan ook bacterien toevoegen die de filter helpen te rijpen. ik gebruik bv bij verversing easylife vfm als waterverbeteraar en voeg hierbij sera bionitrivec toe (bacterien voor de filter) het zorgt er ook voor dat je water kraakhelder wordt.

En hoe kleiner het aqua hoe moeilijker om de waterwaarden stabiel te houden en dus hoe meer onderhoud!

l
len

ik blijf erbij, 40l is te klein voor guppy's, hoe je het ook draait of keert, ze hebben naar mijn mening minimum een 60cm nodig

t
tantelies

Even juist meegeven. Ik heb twe flesjes eentje met een blauw eteket dat is voor het leidingwater en het ander met een rood papiertje is voor bacteren. de foto,s van mijn aquaruim zijn te zien op de FB Paginda van aquaruimgids.

A
Anneke

tantelies":13tahcci:

Even juist meegeven. Ik heb twe flesjes eentje met een blauw eteket dat is voor het leidingwater en het ander met een rood papiertje is voor bacteren.

namen van de middelen??? (hebben we al héél wat meer info...)

aquasafe en safestart mss?

X
Xoffus

Denk eerder aquatan en nitrivec of biostart van Sera

A
Aquarioot

Rarara wie lost het misterie op :cheesy:

A
Anneke

Aquarioot":54sp9f9l:

Rarara wie lost het misterie op :cheesy:

lol :cheesy:

t
tantelies

Het product met het blauwe papier is van het merk supersafe en het product met het rode papier is bactuur.