nieuw aquarium Zuid-Amerika

zoetwatersteven , February 13 2012
z
zoetwatersteven

Ik heb 2dehands een aquarium aangekocht en stel het hier voor ik weet niet meer juist de afmetingen maar het was z'n 150liter volgens verkoper
op de lichtenkap staat cayman

hier foto's ik vind het zelf niet mooi ingericht en er is ook niet echt een dieptezicht
ik zou aan jullie willen vragen wat ik best met de achtergrond kan doen , een zwarte poster of z'n wand erin plakken?
wat geeft het beste effect denken jullie ?
ik ga het vandaag helemaal leeg halen terug en al zeker die gekleurde steentjes enzo wegsmijten
hier foto's van hoe het nu staat :

http://i1242.photobucket.com/albums/gg539/zoetwatersteven/103_0173.jpg
http://i1242.photobucket.com/albums/gg539/zoetwatersteven/103_0162.jpg

T
Tim_Martens

Bodem ligt wel zeer hoog hé.
Ik zou op zen minst een zwarte achterposter gebruiken ofwel een achterwand natuurlijk.

z
zoetwatersteven

ja inderdaad , ik denk dat het een wand gaat worden
maar het zal niet voor vandaag zijn men planning is verandert

z
zoetwatersteven

ik heb het helemaal leeg gemaakt en gistere avond er nog een wand in geplakt ,
na meer dan 12 uur drogen heb ik er water bijgedaan
hier een foto :
http://i1242.photobucket.com/albums/gg539/zoetwatersteven/wand.jpg

ik zou er graag een biotoop aquarium van maken maar weet nog niet jusit welke
ik vind cichilden zeer mooie vissen maar ik denk niet dat mijn aquarium groot genoeg is
heb hier een boek waar 3 voorbeelden van biotopen bijstaan welke vissen erin moeten
amazonebiotoop
aziatische biotoop
en west afrikaanse biotoop

weet iemand of het mogelijk is een biotoop te maken in een klein aquarium?
het is 80 cm lang 34 diep ( op het smalste stuk want het aquarium gaat in een boog vanvoor) en 40 hoog

X
Xoffus

amazone of azië moet perfect mogelijk zijn.
in amazone kan je kopel of 1m2v dwercichliden houden, aangevuld met een schooltje tetras of zalmen bvb.
En Aziatisch, is keuze genoeg voor kleine mooie visjes.

z
zoetwatersteven

die zalmen zijn dat dan congozalmen die vind ik namelijk mooi
en welke planten / soort inrichting ?
welke ondergrond?
heb nog veel rivierzand en ook nog veel zand dat iets donkderder is dan rivierzand
en nog 1zak grind met zwart/grijsachtge grind (heel kleine korrels)

edit: ik wil ook zeker niet te veel vissen zodat ik zeker geen overbevolking krijg
en liefst geen vissen die zeer vaak kleintjes hebben

X
Xoffus

zoetwatersteven":2hyn4bi0:

die zalmen zijn dat dan congozalmen die vind ik namelijk mooi
en welke planten / soort inrichting ?
welke ondergrond?
heb nog veel rivierzand en ook nog veel zand dat iets donkderder is dan rivierzand
en nog 1zak grind met zwart/grijsachtge grind (heel kleine korrels)

edit: ik wil ook zeker niet te veel vissen zodat ik zeker geen overbevolking krijg
en liefst geen vissen die zeer vaak kleintjes hebben

Lijst met mogelijke planten vind je hier:
http://www.aquariumgids.be/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=2757
hier zijn ook nog wat tips:
http://www.sera.de/nl/hauptseiten/sera-service/infobrochures.html

Ondergrond, liefst zo donker mogelijk. Zand kan, maar niet nodig als je bvb geen corydoras neemt.

In mijn dagboek kunt ge u een idee vormen van 80cm bak Amazone.

z
zoetwatersteven

Ik heb heel mooie cichliden gevonden namelijk de prinses van burundi die ik gevonden heb in een boek over verschillende vissen
zou dit mogelijk zijn?

X
Xoffus

In principe gaat dat niet, hebben minstens 100cm nodig en ideaal ook een speciaal aquarium met specifieke biotoop aangezien deze soort afkomstig
is van het Tanganyika meer .

z
zoetwatersteven

een biotoop zou ik wel willen,
weet iemand mischien welke ik dan zou kunnen beginnen en welke vissen dat juist zijn?

mvg

z
zoetwatersteven

Ben juist naar de winkel geweest waar ik meestal ga en gevraagd of er mischien een cichlide soort is die ik zou kunnen houden
ik zei de afmetingen van mijn aquarium en hij zei dat malawi cichliden ging(die werden volgens hem 4cm) en kersbuikjes (dacht ik)

malawi cichliden waren veel verschillende kleuren en ik had mijn oog laten vallen op grijze met nog donkerdere verticale (redelijk dikke) strepen
en de vin op de rug was geel zeer mooi
zo kon ik er 6 hebben in mijn aquarium
is dit juiste informatie of is het gewoon om te verkopen?

hij vertelde dat het aquarium met stenen moest en ook kienhout maar ik dacht dat kienhout niet mocht

k
knorrieleen

Voor malawi is je bak zeker te klein! Ik zou het gewoon bij een trio of koppel zuid amerikaanse dwergcichlides houden, zijn heel mooie mogelijkheden hoor! Of een grotere bak kopen :cheesy:

z
zoetwatersteven

ja precies wel een mooie vis
zijn deze niet heel moeilijk te houden?
in een boekje stond dat ze moeilijk te houden waren
moeten deze vissen dan ook in een aquarium met rotsen gehouden worden?
welke vissen kunnen erbij? best rustige medebewoners?

alvast bedankt

met een groter aquarium zal mijn plafond inzakken of mijn portemonee :D

G
Greg002

Ik vind de: Apistogramma viejita geweldig! Dit is een zuid-amerikaanse dwergcichlide. De apistogramma borellii zijn ook zeer mooi en redelijk gemakkelijk te houden.

Ik zou zeggen, kijk eens rond naar alle apistogramma's (soort dwergcichliden) en kies er de mooiste uit. De meeste zijn relatief eenvoudig.

z
zoetwatersteven

inderdaad vind vooral die eerste ook heel mooi
ik vind overal terug dat deze speciale verzorging nodig hebben
maar dat is dus niet zo?

bij deze vissen kan ik dus ook kardinaaltetra's , corydoras en roodkopzalmkes houden?

mvg

G
Greg002

zoetwatersteven":1a7qqgs4:

maar dat is dus niet zo?

bij deze vissen kan ik dus ook kardinaaltetra's , corydoras en roodkopzalmkes houden?

mvg

"speciale verzorging" ze hebben zuur en zacht water nodig. Ik ga ze op een PH van 6,8 zetten. Ook wat kienhout moet er zijn en zorg er zeker voor dat er voldoende schuilplaatsjes zijn in de vorm van omgekeerde kokosnoten of bloempotten ofzo.

k
knorrieleen

Greg002":1fpnuk1z:

zoetwatersteven":1fpnuk1z:

maar dat is dus niet zo?

mvg

"speciale verzorging" ze hebben zuur en zacht water nodig. Ik ga ze op een PH van 6,8 zetten. Ook wat kienhout moet er zijn en zorg er zeker voor dat er voldoende schuilplaatsjes zijn in de vorm van omgekeerde kokosnoten of bloempotten ofzo.

Ge kunt regenwater gebruiken en over turf filteren, dan heb je ook goed water hoor, zo moeilijk is het niet.
Je kan er idd de kardinaaltetra's, cory's en roodkopzalmen bij houden, wel opletten dat je niet teveel vis neemt, overbevolking is nergens voor goed

z
zoetwatersteven

nee inderdaad overbevolking wil ik niet
ik heb nog zand liggen voor de bodem is dit goe ? het is rivierzand
in mijn boek staat dat er in een amazone biotoop eigelijk geen planten staan alleen veel kienhout en bladeren
moet ik er dan alleen kienhout in leggen ?

k
knorrieleen

zoetwatersteven":z8k56rmj:

nee inderdaad overbevolking wil ik niet
ik heb nog zand liggen voor de bodem is dit goe ? het is rivierzand
in mijn boek staat dat er in een amazone biotoop eigelijk geen planten staan alleen veel kienhout en bladeren
moet ik er dan alleen kienhout in leggen ?

Rivierzand is goed. Je mag gerust planten zetten, in bepaalde delen van de amazone biotoop zijn er wel planten. Hangt van je voorkeur af en van wat je vissen nodig hebben. voor een apistogamma mag je gerust planten zetten. Zeker de kokosnoot niet vergeten. Als je bij google afbeeldingen kijkt op amazone biotoop zal je mooie voorbeelden zien, op youtube ook trouwens

z
zoetwatersteven

oke aan welke planten had je gedacht?
ik heb er nog enkele maar weet de namen niet
enkel cabomba weet ik en vallisneria ( de andere kan je wel zien op de eerste foto)

zijn dit de juiste planten of toch niet ?

edit:en moet ik het kienhout koken voor ik het erin doe of niet?
volgens de boek beter niet dan komen de kleuren beter uit

mvg