nieuw aquarium Zuid-Amerika

zoetwatersteven , February 13 2012
k
knorrieleen

Kijk eens op http://www.aquarium-planten.com/ Je ziet welke planten vanuit die streek komen en hoeveel licht ze nodig hebben, aan de hand daarvan kanje kiezen. Hout nie uitkoken, ik zou het gewoon in de douche leggen en eens met kokend water overgieten

z
zoetwatersteven

oke , mogen er ook stenen in heb er nog mooie van duitsland :mrgreen:

E
Eska

test ff op kalk : gewoon druppeltje azijn op gieten : als het bruist zijn het kalkhoudende stenen en die gebruik je beter niet, of jouw GH zal serieus stijgen.

z
zoetwatersteven

oke maar anders mag het wel?

heb volgende planten gevonden op die link:

achter:
-Myriophyllum propinquum
-Alismataceae
-Vallisneria ( welke weet ik niet juist deze heb ik al )

midden:
-Enchinodorus paruiflorus tropica
-Heteranthera zosterfolia
-Waternavel

voor:
heb ik nog niet echt iets gevonden

ook even vermelden ik zou toch graag een kleine botia soort hebben voor tegen de slakken want vind slakken niet leuk

E
Eska

vooraan : staurogyne ?

Ja, als ze uit een rivier of zo komen, er kunnen anders wel nog metalen inzitten, dus altijd opletten met stenen.

z
zoetwatersteven

ja inderdaad mooi plantje , bedekt het de volledige bodem?

ik weet niet of ze uit een rivier komen ze liggen al jaren in de tuin van familie
hoe kan ik zien of er metalen inzitten?

edit : is een Staurogyne hetzelfde als Staurogyne Repens?

mvg

E
Eska

zoetwatersteven":eat0iull:

ja inderdaad mooi plantje , bedekt het de volledige bodem?

ik weet niet of ze uit een rivier komen ze liggen al jaren in de tuin van familie
hoe kan ik zien of er metalen inzitten?

edit : is een Staurogyne hetzelfde als Staurogyne Repens?

mvg

Je kan metaal in stenen niet meten, behalve in laboratoria. Je moet weten dat in neutraal of alkalisch water dat geen probleem oplevert ( denk maar aan ijzertoevoeging wat niet helpt in alkalisch water), maar in zuur water ( wat een amazone of Z-am. biotoop vraagt) kunnen de metalen geactiveerd worden en zijn ze gevaarlijk voor de vissen. Ik zou sowieso stenen kopen in een LFS. De bekendere soorten zoals maansteen, lavasteen, breuksteen, maaskeien etc. kan je vaak ook in doe-het-zelf zaken kopen ( en zijn ook vaak goedkoper dan in de lfs)

Je hebt de soort Staurogyne sp. en repens is daar een ondersoort van. Meestal is het S. repens dat wordt verkocht, wordt echter vaak aangeduid met Staurogyne sp. (species).
Je kan er idd een tapijt van maken door te snoeien ( en zo het plantje laag te houden) en de stekjes telkens opnieuw te planten;

Trouwens, de Alismataceae-familie is groot hé :wink: , welke soort/geslacht heb je? Echinodorus? Sagittaria?

z
zoetwatersteven

Weet ik niet, op de site waar ik hem vond stond gewoon Alismataceae
ik heb morgen een afspraak bij de webshop die hier ook op het forum zit in Geel
mischien kan ik daar ook uitleg krijgen en kiezen uit zuid amerikaanse planten

E
Eska

zoetwatersteven":hhe5qu0d:

Weet ik niet, op de site waar ik hem vond stond gewoon Alismataceae
ik heb morgen een afspraak bij de webshop die hier ook op het forum zit in Geel
mischien kan ik daar ook uitleg krijgen en kiezen uit zuid amerikaanse planten

ja, das de familie, zal wel Echinodorus zijn, dé Zuid-Amerikaanse plant bij uitstek :)

z
zoetwatersteven

Oke,
moeten er veel planten in of juist niet?

z
zoetwatersteven

Ik heb nog een mooi stuk kienhout gekocht
en planten :

voor:
- staurogyne is dat kleintje

midden (helemaal links):
- waternavel

achter:
- rechts vallisneria die ik al had
- in het midden cabomba die ik al had

het is nog een beetje troebel van het zand , hier foto's :
volledig:
http://i1242.photobucket.com/albums/gg539/zoetwatersteven/amazone1.jpg
kienhout:
http://i1242.photobucket.com/albums/gg539/zoetwatersteven/nieuwkienhot1.jpg
http://i1242.photobucket.com/albums/gg539/zoetwatersteven/nieuwkienhot2.jpg
en schuilplaats voor Ramirezi ( als dit goed is?)
http://i1242.photobucket.com/albums/gg539/zoetwatersteven/schuilplaats.jpg

komen nog planten bij normaal

A
Aquashoponline

Ziet er al goed uit (Y)

k
knorrieleen

Het zijaanzicht van dat hout vind ik fantastisch. Ziet er al goed uit zal mooi zijn met de extra planten, hou ons zeker op de hoogte. Ik zou toch nog een extra schuilplaatsje kiezen voor de ramirezi hoor

X
Xoffus

knorrieleen":tkkrh9cd:

Het zijaanzicht van dat hout vind ik fantastisch. Ziet er al goed uit zal mooi zijn met de extra planten, hou ons zeker op de hoogte. Ik zou toch nog een extra schuilplaatsje kiezen voor de ramirezi hoor

yep idd fantastisch

je kan eventueel van die holte in het hout een schuilplaats maken? kokosnootje, amandelbladeren....

M
Mar

ziet er al goed uit!
mooi stuk hout, ga je misschien een mosje op laten groeien?

z
zoetwatersteven

Bedankt voor de reacties allemaal
oke ik zal nog een nestje bij maken, amandelbladeren is dat van in de amazone en hoe moet dat dan?

moeten er nog heel veel planten bij gezet worden?

weet er nog iemand een oplossing voor slakken want als ik met botia's ga beginnen gaat mijn vissen bestand veel te snel te groot zijn en dat wil ik niet
ook met slak etende slakken of weet iemand iets?
is er ook tegen algen een oplossing door gebruik van dieren?

mijn vissenbestand zoals ik het nu zie gaat zijn
10 kardinaal tetra's
3 Ramirezi (1m 2v) (is dit juiste verhouding?)
zou heel graag er corydoras bijzetten maar gaat mijn vissenbestand dan niet te groot zijn?

mijn water word niet geel met het stuk kienhout, kan dit lang duren?
heb er wel eerst paar keer kokend water over gegoten.

moet ik met turf filteren om het water juist te krijgen voor amazone biotoop?

sorry voor de vele vragen :)

mvg

X
Xoffus

amandelbladeren is idd vrij amazone achtig ja :)
veel moet je daar ni aan doen, gewoon in de bak leggen (sommige leggen ze eerst in water om de kleuring van water te voorkomen, ik leg ze er zo meteen in), na
paar dagen zakt het blad naar de bodem.
sommige dwergcichliden hebben dit graag in de bak, en heeft ook een positief effect op uw water, beetje antibiotica achtig :)

planten, misschien nog een mooie solitaire echinodorus in het midden daar?

waarom ga je botia's zetten?

ramirezi's worden meestal in koppel gehouden.
corydoras kan, maar kies dan voor panda of pygmaes en zeker 6 exemplaren.
Miss kan een grotere soort ook, maar houdt rekening met de 1cm volwassen vis/liter regel.

Turf is niet absoluut nodig, maar zorgt idd voor dat bepaalde stoffen in het water komen die zuid amerikaanse vissen wel aangenaam vinden en het
geeft ook die typische geel-bruine kleur aan het water. En zorgt er ook voor dat planten beter hun voedingsstoffen en spoorelementen opnemen.
Voor mij hoort het er zeker bij!

Normaal zou er toch nog iets van bruine kleur komen in het water door het hout vermits je het ni helemaal afgekookt hebt, maar ik zou er toch
ni op rekenen als voornaamste 'kleurmiddel' voor uw water. eerder die turf of sera aquatan blackwater gebruiken als je echt donkerder water wilt.

z
zoetwatersteven

Mar":27n55e08:

ziet er al goed uit!
mooi stuk hout, ga je misschien een mosje op laten groeien?

weet ik niet , heb geen ervaring met mos, is dit ook voor amazone??

mvg

Xoffus":27n55e08:

amandelbladeren is idd vrij amazone achtig ja :)
veel moet je daar ni aan doen, gewoon in de bak leggen (sommige leggen ze eerst in water om de kleuring van water te voorkomen, ik leg ze er zo meteen in), na
paar dagen zakt het blad naar de bodem.
sommige dwergcichliden hebben dit graag in de bak, en heeft ook een positief effect op uw water, beetje antibiotica achtig :)

planten, misschien nog een mooie solitaire echinodorus in het midden daar?

waarom ga je botia's zetten?

ramirezi's worden meestal in koppel gehouden.
corydoras kan, maar kies dan voor panda of pygmaes en zeker 6 exemplaren.
Miss kan een grotere soort ook, maar houdt rekening met de 1cm volwassen vis/liter regel.

Turf is niet absoluut nodig, maar zorgt idd voor dat bepaalde stoffen in het water komen die zuid amerikaanse vissen wel aangenaam vinden en het
geeft ook die typische geel-bruine kleur aan het water. En zorgt er ook voor dat planten beter hun voedingsstoffen en spoorelementen opnemen.
Voor mij hoort het er zeker bij!

Normaal zou er toch nog iets van bruine kleur komen in het water door het hout vermits je het ni helemaal afgekookt hebt, maar ik zou er toch
ni op rekenen als voornaamste 'kleurmiddel' voor uw water. eerder die turf of sera aquatan blackwater gebruiken als je echt donkerder water wilt.

inderdaad ik volg die regel, die 10 kardinaal tetra's is 50cm + 3 ramirezi's is 21cm is 71cm
en de bak is 80 cm lang , is het een goed idee voor corydoras? ze ruimen de bodem toch op of?

botia's zou ik voor de slakken doen.

moet ik dan 1 bakje van men filter leegmaken en daar turf indoen?in een boekje dat ik hier heb staat dat turf het water vuil maakt,
word daarmee bedoelt dat het de amazonekleur krijgt?

die plant ga ik inderdaad bestellen dan maar mijn bedoeling is wel niet om een echt bos te krijgen vind het vaak mooi een grote open ruimte
de bladeren ga ik ook voor kijken waar zouden deze verkrijgbaar zijn?

mvg

X
Xoffus

echinodorus soorten (zeker de populaire) vind je in elke aquariumwinkel.
is geen verplichting he, als ge graag open ruimtes hebt kunt ge het zo laten.

die botia zou ik ni doen, meesten hebben minstens 1m nodig en worden ook in groep gehouden.én zijn geen amazone vissen he (zijn Aziatisch)
als je uw planten goed afspoeld voor ze in de bak te zetten zou de kans op slakken vrij klein moeten zijn.

Christmas moss- Vesicularia montagnei bvb is zuid amerikaans.
http://www.aquarium-planten.com/?page=showcat&category_id=94
Het gewone gangbare Java Mos dat je in veel winkels vind (is ook vesicularia familie), is Aziatisch, maar kan ook.
Gewoon bevestigen op uw hout, niet de dik op elkaar, met visdraad (20/100-25/100) of naaldgaren.

Idd dat turf uw water vuil maakt, wordt idd bedoeld op de kleur.

k
knorrieleen

Je moet niet rekenen naar aantal cm van bak maar aantal liters inhoud he, ik denk dat dit op een +-100L zal komen, wat zijn de exacte maten van je bak?

Slakkenetende slakken doen hun werk ook goed, je kan denk ik wel een schooltje van 6 pygmaeus plaatsen, gewoon zorgen dat je waarden goed blijven, je kan ook altijd 2 kardinaaltetra's laten vallen ook. Op de site die ik je gegeven heb van die planten kan je brazilian moss kopen, dat is gewoon christmas moss dacht ik.