Disco's "Tanga" bakje

Disco , February 14 2012
D
Disco

Hallo forumvrienden,

In dit topic heb ik mijn bedoeling reeds naar voor gebracht:
<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.aquariumgids.be/phpBB3/viewtopic.php?f=37&t=3434">viewtopic.php?f=37&t=3434<!-- l -->

Bij mijn zorgvuldige planning horen ook nog enkele aankopen.
Ik zou deze aankopen willen groeperen en bij één en dezelfde winkel bestellen.
Ik heb reeds zéér veel topics gelezen en herlezen, echter ik vergeet nogal vlug.
Vandaar mijn vraag om raad wat betreft, enkele aankopen.

1. Watertest-set:
Zooplus.nl --> Sera Aqua Test Box: 9 watertests = € 44,99 - € 4,49 (nieuwe klant) + € 0,00 (verzending meer dan € 29) = € 40,50.
Zooplus.de -> Sera Aqua Test Box: 9 watertests = € 38,99 - € 3,90 (nieuwe klant) + € 4,90 (verzending minder dan € 49) = € 39,99.

Zooplus.nl --> JBL Testlab: 9 watertests = € 94,99 - € 9,50 (nieuwe klant) + € 0,00 (verzending meer dan € 29) = € 85,49.
Zooplus.de -> JBL Testlab: 9 watertests = € 79,95 - € 8,00 (nieuwe klant) + € 0,00 (verzending meer dan € 49) = € 71,95.

Mijn voorkeur gaat uit naar "JBL", hier op dit forum gelezen en getest door "Eska" en "Start2aqua", ...
Deze zou dus betrouwbaarder zijn.
Wat het prijsverschil betreft, blijkt er in het "JBL Testlab" pakket, verscheidene watertests, tweemaal een flacon te zitten!

2. Opstartproducten:
Gezien ik een Tanganyika biotoop wil realiseren, had ik graag geweten welke producten ik in huis zou moeten hebben:
- om het water visvriendelijk te maken.
- om bacteriën te verkrijgen.
- om mijn water dat moet dienen om te verversen te behandelen.
- .....
Graag de naam van het meest doeltreffende product dat nodig is per doelstelling.
Bv.: Aquatan --> voor dát! Easylife --> voor dát! .....
Liefst niet drie namen van producten, voor hetzelfde doel.
Ik kan moeilijk een beslissing nemen, ben nogal een twijfelaar!!! oops

Denk hierbij, aan het feit dat ik volledig vanaf nul wil beginnen.
Ik beschik wél over een regenput, aldus regenwater is voorhanden.
Mijn leidingwater gaat door een waterontharder vooraleer het uit de kraan komt.
Ik kan wél water nemen vóór de waterontharder.

Ik dacht, dat Cichliden gehouden werden in vrij hard water, dus ... ???

Jullie zien, ik heb nogal wat vraagjes!
Maar, na dertig jaar een nieuw aquarium krijgen (van mijne halve trouwboek), wil ik het graag juist aanpakken en me degelijk voorbereiden.
Ik wil ook géén onnodige of gekke aankopen doen en daarna met zaken/producten blijven zitten, waar ik niets meer mee kan.

Graag bruikbare adviezen/raadgevingen.

Vriendelijke groetjes,

Disco.

PS: Graag ook een lijstje van de ideale waterwaarden voor een Tanganyika Cichliden aquarium. PH, GH, KH, ...

A
Anneke

Hey!

Kwestie van producten gebruik ik:

Easylife VFM voor het water visvriendelijk te maken
Sera bio nitrivec voor de bacteriën...

Gebruik deze producten altijd bij verversing volgens aangegeven dosis, geen problemen met de bak en water is steeds heel helder!

Eerder heb ik aquasafe gebruikt als waterverbeteraar, maar heb hier zo geen goede ervaringen mee, andere leden misschien wel!

E
Eska

Hey Disco,

Tanganyika cichliden zitten dus idd in hard, alkalisch water. Het leidingwater is geschikt, maar ik zou het dan niet door de ontkalker laten geen, omdat het dan weer zachter wordt. Er worden zelfs vaak nog kalkhoudende stenen gehouden om het water nog harder te maken. Gangbare waarden voor Tanganyika-cichliden :

Ph: 7.8 tot 8.5
Gh: 12 tot 20
Kh: 10 tot 15

Dus zeker geen regenwater gebruiken, waarvan de PH lager is en de KH vaak 0; In een Afrikaans cichlidenaquarium mag je KH best wat hoog zijn, zodat de PH gebufferd wordt en niet zo vaak fluctueert.

Producten om het leidingwater 'visvriendelijk' te maken -> easyLife Vloeibaar filter medium -> JBL aquatan -> sera aquasafe. De laatste twee nemen vooral het Chloor en de metalen uit het water, het eerste vind ik persoonlijk het beste, omdat het nog op tig andere zaken werkt : http://www.dewinters.nl/overige/easy-life.htm
Dit gebruik ik altijd na iedere waterverversing.

Ik gebruik,zoals je aangaf, ook de JBL druppeltesten.

Opstartbacteriën : daarvoor zijn verschillende merken : waar ik bijzonder tevreden over ben ( wat ik nu gebruikt heb in mijn nieuw aqua) is Prodibio Biodigest, dit zijn ampullen ( reken één ampul per 80 liter). Als je met nieuw filtermateriaal werkt, kan ik ook sera filter biostart aanbevelen, wat je rechtsreeks kan druppelen op het bio-filtermateriaal voor het in de filter wordt geplaatst.

s
start2aqua

Disco,

Ik zou voor de JBL testkit gaan, zonder twijfel!
Voor mijn tangabak ga ik easy life vloeibaar filtermedium als waterverbeteraar gebruiken en bij het opstarten (minimum 4 weken) ga ik sera bio nitrivec als bacteriecultuuropwekker gebruiken.
Deze producten gebruik ik ook voor mijn gezelschapsaquarium. Sera bio nitrivec heb je eens je aquarium draait in principe niet meer nodig, daar je een bacteriecultuur in je filter zal hebben.

Voor tanganyikacichliden zeker geen regenwater gebruiken. In principe is de PH veel te laag!
PH moet minimum 8 zijn en mag 9 zijn.
GH tussen 7 en 11
KH 15 tot 18 ongeveer
En nitriet en nitraat zo laag mogelijk uiteraard.

PS : easylife VFM kan je op zooplus heel goedkoop aanschaffen als je 5L neemt. Doe ik altijd! Heel voordelig!

s
start2aqua

Lol, ik zit blijkbaar op een andere golflengte als eska :)

E
Eska

start2aqua":2120v2d4:

Lol, ik zit blijkbaar op een andere golflengte als eska :)

:D ja, wat de GH betreft :wink: Ze mogen best wel hard zitten, maar goed, dit speelt een véél mindere rol dan de KH die zeker hoog moet zijn.
Probleem is dat je met een lage GH ( ik spreek dan over 7 ,8) moeilijker ( niet onmogelijk) aan een hoge KH raakt.
De GH in het meer zelf is idd 7 tot 11 zeg maar én een hoge KH, maar dit is moeilijker ' na te boosten' in een aquarium

D
Disco

Hier ben ik terug.

Eerst en vooral, bedankt voor de duidelijke en vlugge reacties van alle posters.

Kort samengevat:
- "easylife" voor "visvriendelijk" water.(= geen twijfel)
- "Prodibo Biodigest" of "Sera filter biostart" of "Sera bio Nitrivec" voor de bacteriën. (= zal wel een keuze maken) :?

En ...
Hahaha, onenigheid in het huis? Eska >< Start2aqua! :lol:

Nadat ik mijn vraag(jes) gepost had, en vóór ik jullie reply's gelezen had, verder gesurfd op het internet.
Kwam ik dit tegen:
[attachment=2:2towc7bt]<!-- ia2 -->ScreenShot046.jpg<!-- ia2 -->[/attachment:2towc7bt]
Bron: http://www.tanganyika.nl/water.php#1

Hiermee, roep ik "Start2aqua" uit tot winnaar!!! :lol: :lol:

Ik weet nu toch al iets meer, waar ik me moet aan houden.
Nog even vermelden dat ik ook de trotse bezitter ben van een mooi tuinvijvertje!
Dacht er ineens aan dat ik daarvoor een testsetje van "Velda" heb, om PH, GH en KH te meten.
Zal wel niet, dat van hét zijn, maar ga toch eens mijn leidingwater ermee testen!
Laat hier dan wel iets weten.

Disco.
Off topic: toch een foto bijgevoegd, kon het niet laten.
[attachment=1:2towc7bt]<!-- ia1 -->Naamloos.jpg<!-- ia1 -->[/attachment:2towc7bt]
[attachment=0:2towc7bt]<!-- ia0 -->Naamloos 1.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:2towc7bt]

E
Eska

ja, de waarden van start kloppen ze!! :cheesy: het zijn de waarden van het meer zelf hé! maar ik geef het jou op een blaadje : probeer es een KH van 15 met een GH van 9

en als je het me wil vergeven, ik ga nu in een hoekje zitten mokken, want ik haat verliezen :lol:

s
start2aqua

Ja mannekes, dit is geen wedstrijd eh. Ik ga ook moeten afwachten wat mijn waarden zijn eens de aquarium ingedraaid is. Wat al zeker is, is dat het kraantjeswater wordt. Dat is PH8, GH11 en KH7.
Hoe het verder verloopt in waarden zie ik wel.

Wat de vijver betreft, leuk hebbeding, maar daar is mijn tuin te klein voor. Daarom heb ik 2 grote aquaria binnenhuis :) .

D
Disco

Terug van weggeweest.

Zoals beloofd, leidingwater getest:
*water afgenomen vóór de ontkalker.
PH: 9
KH: 20
GH: 17

*water afgenomen ná de ontkalker.
PH: 7
KH: 19
GH: 20

Deze testen tweemaal uitgevoerd.
Ziet er niet al te goed uit.
Is hierover iets te vertellen?

E
Eska

Disco":2zgd4mky:

Terug van weggeweest.

Zoals beloofd, leidingwater getest:
PH: 9
KH: 20
GH: 17

PH: 7
KH: 19
GH: 20

Deze testen tweemaal uitgevoerd.
Ziet er niet al te goed uit.
Is hierover iets te vertellen?

ik ken tanganyika-houders die dromen van dergelijke waarden! Uw hardheid is hoger na de ontkalker? das vreemd..

D
Disco

Eska":1pnqre1o:

ik ken tanganyika-houders die dromen van dergelijke waarden! Uw hardheid is hoger na de ontkalker? das vreemd..

Vind ik ook heel vreemd, vandaar dat ik de testen tweemaal heb uitgevoerd.
Kan echter niet meer doen dan, 5 ml water nemen en druppels reagens toevoegen, tot er een duidelijke kleuromslag was!
Maar ja, is een testset van Velda, hoe betrouwbaar is die?

Even wachten, want ga toch de "JBL Testlab" bestellen + de nodige bovenvermelde aanbevolen producten.
Dan nog eens testen.

Binnenkort, dacht in de maand Maart, komt de technicus, die deze waterverzachter elk jaar komt regenereren.
Zal hem de resultaten eens onder de neus duwen.
Eens zien wat hij daarop te vertellen heeft.

Maar al bij al, mag ik er uit jouw reactie, van uitgaan dat de nu bekomen resultaten (indien correct) niet slecht zijn?

Disco.

E
Eska

Disco":1d17ldom:

Maar al bij al, mag ik er uit jouw reactie, van uitgaan dat de nu bekomen resultaten (indien correct) niet slecht zijn?

Disco.

zeker niet voor een tanga-bak! voor een gezelschapsbak wel natuurlijk :)

D
Disco

@ Eska,

Nu ik je toch aan de lijn heb.

Planten?
Ik zou toch een karige groene toets willen toevoegen (het oog wil ook wat) in het nieuwe aquarium.
Welke planten komen hiervoor het best in aanmerking, gezien de hardheid van het water?
Moet er dan ook voeding gegeven worden voor die 3-4 plantjes?

Disco.

E
Eska

Wat ik geplaatst had was Vallisneria spiralis en Ceratophyllum demersum. Vooral de laatste is een zeer mooie plant.

Als je niet biotoop-gericht wil gaan, is Anubias en Javaren ook bestand tegen het harde water.

De Vallisneria en de Ceratophyllum hebben wel wat voeding nodig, maar één keer wekelijks is voldoende.
Anubias en Javavaren hebben minder voeding nodig, eerder PO4 en NO3.

D
Disco

@ Eska,

Mag ik je, op dit late/vroege uur hartelijk bedanken, voor alle info.

Als ik aan mijn nieuwe bakje begin, zal ik zeker niet nalaten, hiervan op het forum, een dagboek te openen.

Nogmaals vriendelijk bedankt,

Disco.

s
start2aqua

Amai Disco, in sint-truiden hebben ze raar kraantjeswater hoor :) .
Kijk uit naar je dagboek!

D
Disco

start2aqua":2fazxqt3:

Amai Disco, in sint-truiden hebben ze raar kraantjeswater hoor :) .

Naar aanleiding van deze opmerking, het volgende:
De voorbije nacht heeft de ontkalker zichzelf automatisch geregenereerd (wat een woord!), dit is zo gepland.

Vond het ook vreemde waarden, aldus de testen nogmaals uitgevoerd. Weer tweemaal.
Tussen de haakjes de waardes van gisteren.
(Testen toen uitgevoerd met kunstlicht en dat kan een rol spelen, bij het beoordelen van de kleuromslag.)

Vandaag, net uitgevoerd en met daglicht:
PH: 9 ( 9)
KH: 18 (20)
GH: 18 (19)

PH: 7 (7)
KH: 18 (19)
GH: 4 (20)

Besluit: --> water afgenomen vóór de ontkalker -->zou dus goed moeten zijn voor een Tanga-bak.

Wat wel opvalt is het grote verschil van de GH, aan de kraan nà de ontkalker!

Disco.

E
Eska

Ja, dat lijkt me al veel logischer :)

De GH bestaat uit aardalkali-ionen, waarin Calcium er één van is ( ook Magnesium), dus die sterke daling betekent dat de ontkalker er idd alle Calcium uithaalt , zo blijkt! om maar te zeggen dat het zeker werkt!

Het meest ideale water nu,is idd dat vòòr de ontkalker (Y) Het zijn haast perfecte waarden, echt!

D
Disco

Eska":2m0gctwt:

Ja, dat lijkt me al veel logischer :)

De GH bestaat uit aardalkali-ionen, waarin Calcium er één van is ( ook Magnesium), dus die sterke daling betekent dat de ontkalker er idd alle Calcium uithaalt , zo blijkt! om maar te zeggen dat het zeker werkt!

Het meest ideale water nu,is idd dat vòòr de ontkalker (Y) Het zijn haast perfecte waarden, echt!

Bedankt voor de mooie opsteker!
Ben er nu vrij gerust in.

Nu met aandacht de evolutie van "Start2aqua's" inrichting volgen.
Kan er misschien nog ideetjes van gebruiken. :lol:

Disco.