Regenwater

Skoebidoe , February 18 2012
S
Skoebidoe

Ik heb voor de aardigheid mijn regenwater eens getest. Momenteel gebruik ik nog een mengeling van osmosewater en leidingwater maar ik ben van plan om over te stappen op regenwater. Tenminste, als het mogelijk is.
Mijn regenwater komt van het dak van mijn huis, van mijn plat dak van de garage (roofing) en van het dak van mijn tuinhuis en de drainage van de tuin komt ook uit in de regenput.
We gebruiken hier het regenwater ook voor de toiletten te spoelen m.a.w. de put wordt heel regelmatig gebruikt. Het is een betonput. Ik vermoed dat het een inhoud heeft van 5000 liter.
Dit zijn de waarden:
PH: 7
KH: 2
NH4: 0
NO2: 0
NO3: 0
PO4: 2 mg/l

Is water met dergelijke samenstelling bruikbaar voor in het aquarium? Graag jullie bevindingen.

E
Eska

Jazeker, maar de PO4 is wel hoog. Zeker nog filteren over kool en eventueel ook wat PhosEx ultra ( jbl) of een ander merk in de filter van het regenwater doen.

S
Skoebidoe

Wat is de bedoeling van het filteren over kool en hoe moet ik me dit praktisch voorstellen?

E
Eska

Skoebidoe":2butsw67:

Wat is de bedoeling van het filteren over kool en hoe moet ik me dit praktisch voorstellen?

De bedoeling is dat de schadelijke stoffen die in het regenwater zitten, worden opgenomen en verwijderd door de actieve kool.
Je kan gewoon een doos actieve kool kopen en dat in een klein filtertje stoppen. Je laat dit 24 uur draaien en dan is het regenwater in orde om te gebruiken.

voorbeeld :

http://media.zooplus.com/bilder/eheim/ehfi/karbon/actieve/kool/1/300/6021_eheim_filterkohle_1.jpg

s
start2aqua

Ik heb dat eheim karbon gekocht, maar nog niet gebruikt. Staat nergens op vermeld of je dit nog moet 'activeren' met warm water bvb. Weet jij dat soms eska?
Ik ga dit kool permanent gebruiken in mijn tangabak nl.

X
Xoffus

Om gemakkelijk te werken, kan je eventueel een aparte ton nemen en het water van de put daar in doen, filtertje inhangen.
Zo heb je altijd gefilterd regenwater beschikbaar.
Voor je het gaat gebruiken: overgieten in emmer (over handdoek of zoals ik oude filterwatten) easy life of ander product voor water in doen, gewenste hoeveelheid (warm) leidingwater bijdoen, en verder op temperatuur brengen indien dit nodig zou zijn.

s
start2aqua

Waarom nog over handdoek gieten als je al gefilterd hebt? Dat versta ik niet goed.

S
Skoebidoe

start2aqua":1uml8k9m:

Waarom nog over handdoek gieten als je al gefilterd hebt? Dat versta ik niet goed.

Hij ziet zijn vrouw graag de was doen! :mrgreen:

X
Xoffus

start2aqua":1pt9qvva:

Ah, ik doet dat omdat er soms nog kleine deeltjes vuil in het water kunnen zitten die niet weggefilterd zijn.
Gaat hier immers over water uit de natuur he, 100% proper is dat niet he.
Wordt trouwens ook aangeraden door andere leden hier.

X
Xoffus

Vraagje:zou het kunnen dat regenwater het gebruik van profito overbodig maakt?

A
Aquarioot

Xoffus":10mo6en4:

Denk het niet ze
Zit in feite niets van andere stoffen in e. Dermee dat het gebruikt word ter vervanging van osmosewater bvb

E
Eska

Xoffus":1t7xncw8:

Hoe bedoel je precies?

X
Xoffus

Awel dat er in regenwater voldoende voedingsstoffen zitten? En als je dan profito bij geeft, je sneller met een overschot zit?

E
Eska

neen, op zich zitten weinig voedingsstoffen in regenwater, dit is eigenlijk verdampt water hé

X
Xoffus

Ok...
Gewoon raar dat vroeger 10ml profito genoeg was en nu blijkbaar voor overschot zorgt.
Dus ik dacht: regenwater=natuur en planten+natuurlijke omgeving=happy plantjes.