Slak in koud water aquarium

Oranda , February 23 2012
O
Oranda

In mijn koudwater aquarium heb ik wat last van algen. Niet overdreven veel, mijn waterwaarden zijn oké.
Maar ik heb echt een hekel aan het kleinste geringste algje :cheesy:

Nu was mijn vraag: kan ik een slak aanschaffen om dit mee te helpen bestrijden? En zo ja, welke slakkensoort juist? Het is dus voor in een koudwater aquarium. En gaat zulk een slak niet mijn planten mee opeten? Wat geef je een slak als extra voedsel?

En een laatste vraag ( :wink: ): waar koop je zulk een slakken? Kan je dit bijvoorbeeld in de Zowizoo/Zoomart aanschaffen?

l
len

zolang je water niet onder de 20 graden gaat kan je bv zebraslakken stoppen, zijn echte algenvreters en komen niet aan de planten, inderdaad te vinden in de meeste winkels (zoomart ben ik zo niet voor maarja) :D

O
Oranda

Dank je. Ik heb ook al over de appelslak gelezen en de posthoornslak, maar ik zoek echt een soort die niet aan de gezonde planten vreet.

Thermostaat staat op 20 graden, dus kouder wordt het zeker niet.

En wat geef je deze schatjes als bijkomstig voer? Voedertabletten?

En Zoomart was maar een voorbeeld, wij hebben hier in de buurt twee aquariumspeciaalzaken 'Iguana Wana en Acantho), dus hopelijk vind ik ze daar.

A
Anneke

Ik zou toch opteren voor een slak in een speciaalzaak te gaan halen, kwestie van ziekten te voorkomen ed...

Heb zelf 2 appelslakken in mn aqua en ze eten niet aan de planten hoor! (ofwel heb ik er 2 hele brave!)

Slakken eten: algen, visvoedsel (dus als je te veel voederd eten de slakken dit op), komkommer, spruiten, courgette, sla... (allerlei groenten dus!)

Ik lees dat het een koudwater aqua is, dus ik ga ervanuit dat hier goudvissen inzitten, deze eten ook al eens graag verse groentjes! en gekookte erwten zijn onder andere ook heel goed voor hun zwemblaas (het velletje moet er wel af en de halve erwten gewoon in de bak gooien, smullen zullen ze wel!)

O
Oranda

Dank voor de tips iedereen (Y)

l
len

Oranda":kvkafgnl:

Dank je. Ik heb ook al over de appelslak gelezen en de posthoornslak, maar ik zoek echt een soort die niet aan de gezonde planten vreet.

Thermostaat staat op 20 graden, dus kouder wordt het zeker niet.

En wat geef je deze schatjes als bijkomstig voer? Voedertabletten?

En Zoomart was maar een voorbeeld, wij hebben hier in de buurt twee aquariumspeciaalzaken 'Iguana Wana en Acantho), dus hopelijk vind ik ze daar.

posthoornslakken zijn echt fantastische diertjes, zeker voor een koudwateraquarium, en ze eten niet aan de planten! de rode posthoornslak vind ik de mooiste variant

neujensl