Bruine neerslag

joke135 , March 11 2012
j
joke135

Hoi,

Ik heb een tweedehands aquarium van Juwel gekocht van 1.2m lang. Mijn vorige bak was maar 1m maar alles groeide goed. Nu heb ik last dat mijn planten niet groeien, ze slaan bruin uit en gaan uiteindelijk kapot.
Op de stenen die in deze bak liggen is ook overal bruine neerslag te vinden, het is bijna zwart.

Wat kan hiervan de reden zijn? Bedankt op voorhand voor de goede raad.
Joke

X
Xoffus

Verslijming van de planten?
Neerslag van ijzer bij hoge waarden PO4?

j
joke135

Xoffus bedankt voor je reactie.

Ik denk dat het "rotten" kwam van de twee stukken kienhout in mijn bak. Ik heb de bak praktisch helemaal leeg gemaakt. Het oude water zag gelig-bruin en het hout was niet stevig meer maar heel brokkelig. Bij nader onderzoek vond ik er ook veroeste nagels in. Deze stukken zullen het goed doen in de openhaard de volgende winter.

Het water heb ik voor 70% vervangen door kraantjes water, wel op temperatuur gebracht door water uit een waterkoker. Verder enkele plantjes valisnera en cabomba geplant. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Joke

V
Veerle 2

Hey Joke,

ik denk dat ik met hetzelfde probleem zit! Mijn bak is nu 2 weken aan't indraaien, en ik heb ook overal van die bruine neerslag! Mijn water ziet er ook bruinig uit. Op de planten zie ik bruine draadjes, en soms echte bruine korreltjes. Komt het van het hout, of is dit een of andere alg? Hoe heb jij het weg gekregen? Want ik zou het spijtig vinden als ik allemaal mijn plantjes en hout zou moeten wegdoen en terug opnieuw beginnen met mijn bak! Nog 1 week en er mogen vissen in, zit ik echt op te wachten!

E
Eska

Veerle 2":2qkowqng:

Hey Joke,

ik denk dat ik met hetzelfde probleem zit! Mijn bak is nu 2 weken aan't indraaien, en ik heb ook overal van die bruine neerslag! Mijn water ziet er ook bruinig uit. Op de planten zie ik bruine draadjes, en soms echte bruine korreltjes. Komt het van het hout, of is dit een of andere alg? Hoe heb jij het weg gekregen? Want ik zou het spijtig vinden als ik allemaal mijn plantjes en hout zou moeten wegdoen en terug opnieuw beginnen met mijn bak! Nog 1 week en er mogen vissen in, zit ik echt op te wachten!

bruine draadjes, maar vooral korreltjes zijn kiezelalg. Als er teveel silicaat ( Si02) in het leidingwater zit, kan je daar serieus last van krijgen. Er bestaat een meettest voor en ook materiaal om in de filter te stoppen.

http://dierenspeciaalzaakdepauw.be/images/6254900_1.jpg

http://www.jbl.de/images/container/w120_h200/55211.png

V
Veerle 2

Ik denk niet dat het probleem mijn leidingwater is, want ik heb hier nog een aqua van 60 l staan met hetzelfde water, en dat heb ik daar nog nooit in gezien. Naast de bruine neerslag op mijn planten, hangt er precies ook een pluk bruin haar aan.

E
Eska

ja, misschien es een foto, anders kunnen we blijven gissen :wink:

V
Veerle 2

Hey Eska, bedankt om mij te willen helpen, maar ik kan jammer genoeg geen deftige foto trekken, het is er niet echt op te zien, dus daar ben je ook niet veel mee hé! Ik denk dat die bruine neerslag misschien van mijn hout is, mijn water is ook nogal aan de bruine kant. Die draden zijn dan een of ander soort alg vermoed ik dan. Morgen eens een deel water verversen, eens zien of dat wat doet.

c
cornelisk

Kan wel hoor dat de bruine neerslag van het hout is. Ik had hier in het begin veel last van. Filteren met een absorberend medium help wel. Zoals kool. Zelf gebruik ik purigen het voordeel van dit product is dat het weinig nadelig effect heeft op sporen elementen van de planten.