Verband tussen de waterwaardes in het aquarium

cornelisk , March 17 2012
c
cornelisk

Ik was deze middag bezig met het meten van de waterwaardes, en mijn hoofd gonsde van de verbanden, vandaar heb ik het maar even op papier gezet.
Feedback is altijd welkom.
Je hebt wel adobe reader nodig om het te kunnen lezen.

Verband tussen de waterwaardes in het aquarium

E
Eska

(Y)

Enkele opmerkingen :

-> Ammoniak (NH3) ontbreekt ( wordt ook via bacteriën omgezet tot nitriet)

-> fotosythese : het belangrijkste element is hier ( naast CO2) licht-> CO2 en licht wordt via fotosynthese omgezet in zuurstof en glucose ( voor de energie van de planten)

-> "De hardheid is een constante in het aquarium" : begrijp ik niet goed.

De GH = de KH + de NKH-> dus de hardheid is nooit constant, de KH kan stijgen/dalen, etc.

c
cornelisk

Eska":444al5o5:

(Y)

Enkele opmerkingen :

Klopt, maar dan zou ik nog een onderverdeling moeten maken tussen de nitrosomonas bactieren en nitrificerende bacteriën. Terwijl het hier om het globale plaatje gaat, no2 is no2 he. Ik was wel van plan om te vermelden dat de afvalstoffen eerst worden omgezet naar ammoniak -> amonium -> nitriet, maar doet er in dit geval eigenlijk niet toe.

-> fotosythese : het belangrijkste element is hier ( naast CO2) licht-> CO2 en licht wordt via fotosynthese omgezet in zuurstof en glucose ( voor de energie van de planten)

Klopt ook, ik was hier zodanig bezig met chemie dat ik het licht ben vergeten, dit krijgt in de 2de druk zeker nog een eervolle vermelding :P .

(Y-> "De hardheid is een constante in het aquarium" : begrijp ik niet goed.

De GH = de KH + de NKH-> dus de hardheid is nooit constant, de KH kan stijgen/dalen, etc.

Is hier in relatie tot ph en co2 de constante, moet ik mss nog wat beter formuleren.

Met deze commentaar kan in zeker nog wat aanvangen, hoe meer feedback hoe beter.

E
Eska

cornelisk":31ajdfhi:

Eska":31ajdfhi:

(Y)

Enkele opmerkingen :

Klopt, maar dan zou ik nog een onderverdeling moeten maken tussen de nitrosomonas bactieren en nitrificerende bacteriën. Terwijl het hier om het globale plaatje gaat, no2 is no2 he. Ik was wel van plan om te vermelden dat de afvalstoffen eerst worden omgezet naar ammoniak -> amonium -> nitriet, maar doet er in dit geval eigenlijk niet toe.

Nitriet is niet de enige gifstof hé..idd NH3->NH4->NO2, maar vergeet niet dat NH3 en NH4 bij hoge PH's wel een grote rol spelen. In cichlidenaquaria waar men met hoge PH's zit, kan er een hoge concentratie aan NH3 zijn, die door de hoge PH niet omgezet wordt tot NO2 via NH4. Dus ammoniak speelt zeker een rol.

c
cornelisk

Versie 2.0 Béta.

Schema waterwaardes V2.0 Béta

Laat de commentaar maar komen.

E
Eska

Perfect!! (Y) :)

X
Xoffus

:shock:

It all makes sense to me now :cheesy: