Ph waarde

Dieter W. , March 21 2012
D
Dieter W.

dag iedereen,

Ik heb een probleempje, mijn ph waarde blijkt te hoog te zijn.

Ik heb een tijdje geleden mijn ph waarde laten meten bij de speciaalzaak, bleek het te hoog was de verkoper heeft me easy carbo verkocht.
Ik heb ook maar ineens een ph tester gekocht van tetra.
De verkoper vertelde me dat ik 1ml per 50 liter in mijn water moest doen, dat doe ik dan ook maar uit mijn tests blijkt dat de ph maar niet zakt.

Vandaag heb ik in de test half water half easy carbo gedaan en dat eens getest. Toen was de ph wel lager rond de 6,5 a 7
Het dan toch niet de bedoeling zijn dat ik ook in mijn aqua half water half carbo doe?!!!! :shock:
Dus ofwel is er iets mis met mijn ph tester ofwel werkt die easy carbo niet zoals de verkoper me beloofde.
of is er misschien iets anders aan de hand? en nee ik heb geen set om alle andere waterwaardes te meten

kunnen jullie helpen

alvast bedankt,
Dieter

E
Eska

Easy carbo is vloeibare CO2 en geen PH verlager! Het zal, door de CO2, de PH ietwat verlagen, maar veel is dit niet.
Een verkoper die easycarbo verkoopt als verlager van PH kent er werkelijk niets van! (N) :roll:

De manier om de PH in het aquarium te verlagen is osmosewater, gefilterd regenwater en/of filteren over turf.
Er bestaan allerlei producten, zoals PH-minus, maar die gebruik je beter niet!

D
Dieter W.

wat bedoel je met regenwater filteren?

en dat osmose water waar kan ik dat vinden of schaf ik me beter ineens een osmoseapparaat aan?

E
Eska

Regenwater filter je best 24 uur over actieve kool, zodat het 'gezuiverd' wordt. Daarna kan je het mengen met leidingwater.

Osmosewater kan je kopen in sommige LFS, of je kan je een apparaat aanschaffen. Zie dan wel dat je genoeg druk hebt op de kranen. Je hebt wel een groot deel afvalwater. Ik heb hier weinig druk ( binnen) en het duurt bijna 24 uur voor ik 5 liter heb, dus niet te doen.

G
Guillaume

Al op een paar plaatsen gelezen dat eikenextract de ph ook zou verlagen. Iemand ervaring daarmee ?

D
Dieter W.

nu iets anders filteren met active kool, na een tijdje is dit zijn effect kwijt.
maar als je het kookt zou het terug kunnen worden gebruikt of is dat fout?

E
Eska

Daxx":vxh58aaa:

Guillaume":vxh58aaa:

Al op een paar plaatsen gelezen dat eikenextract de ph ook zou verlagen. Iemand ervaring daarmee ?

Ja dit verlaagt zeker je pH, maar dit maakt je water donker van kleur.
en word meestal samen gebruikt met turf, dit word dan meestal gebruikt bij ZA biotopen om het blackwater effect te creëren.

Niet alle eikenextract maakt het water donker, bv. eikenextract van aquatic nature is kleurloos en verlaagt effectief de PH

http://www.aquacreative.be/contents/media/l_all%20eichenextract.jpg

@dieter : Actieve kool is niet regenereerbaar.

A
Aquarioot

Dieter W.":2409v587:

nu iets anders filteren met active kool, na een tijdje is dit zijn effect kwijt.
maar als je het kookt zou het terug kunnen worden gebruikt of is dat fout?

Fout

@ Eska, is wel regenereerbaar ze

E
Eska

ja, enkel door extreme hitte, maar wie doet dat nu? de onreinheden moeten vergast worden hé :cheesy: het is goedkoper een nieuw zakske kopen

A
Aquarioot

Eska":3jupm8te:

ja, enkel door extreme hitte, maar wie doet dat nu? de onreinheden moeten vergast worden hé :cheesy: het is goedkoper een nieuw zakske kopen

Ah ik meende dat het door gebruik van zout genereerbaar was
Ik koop steeds nieuwe ze

E
Eska

Aquarioot":225ro8dz:

Eska":225ro8dz:

Ah ik meende dat het door gebruik van zout genereerbaar was
Ik koop steeds nieuwe ze

ah, neen, zout doet daar niks aan. De afvalstoffen in de cellen van de aktieve kool kan je enkel verwijderen door ze te 'veranderen' in gas, dus door extreme hitte via een oven of stoom, etc...
Maar dat is echt een industrieel proces :)

c
cornelisk

Hoe hoog was je ph orgineel?

D
Dieter W.

zeker voorbij de 7 dus morgen het eerst wat ik doe na mijn examen is turf en actieve kool kopen
En zou ook nog andere water tester willen kopen. Wat is een aanrader? niet te duur (ben namelijk maar een arme student :? )?

c
cornelisk

Zeker voor bij de 7? Tot Ph 8 is trouwens nog relatief aanvaardbaar voor een gezelschapsaquarium. Reken maar uit, heeft die verkoper je niet gewoon wat producten aan willen smeren?

E
Eska

Dieter W.":12d3mt2d:

zeker voorbij de 7 dus morgen het eerst wat ik doe na mijn examen is turf en actieve kool kopen

Wel geen actieve kool én turf in de filter stoppen hé, het is het één of het ander. De actieve kool absorbeert namelijk de organische zuren en andere actieve stoffen die de turf afgeeft, m.a.w. dan doe je de volledige werking van de turf teniet.

Maar de kool is wss om het regenwater te filteren?

D
Dieter W.

eerst zal ik turf doen en als het terug regent kan ik eens proberen om dat te filteren met de actieve kool (hopelijk moet ik daar nog even mee wachten :D )

D
Dieter W.

gisteren wat regenwater opgevangen, heb net de ph ervan getest blijkt dat 9 te zijn?! :shock: dat gaat da ook niet echt helpen!