Dode Pseudotropheus Demasoni

Derk74 , March 22 2012
D
Derk74

Ik heb een vraag over wat handig is
Ik heb een JUWEL VISION 180 (180 liter ) aquarium opgebouwd tot een Malawi bak
Ik heb daar tegen de achterwan een hele rotspartij gebouwd
Ik heb daar de volgende bewoners inzwemmen
Melanochromis Auratus: man & vrouw
Labidochromis perlmutt: man & vrouw
Labidochromis Caeruleus man & 3 vrouwen
Deze laatste zijn zelfs constant met parings dansen bezig.
Nu heb ik vorige week een setje Pseudotropheus Demasoni gekocht iig dat hoopte ik maar omdat ze nog redelijk jong waren was het onderscheid (eiervlek) lastig te zien.
Het setje was vrij sloom en non-actief, van 1 was duidelijk te zien dat het een mannetje was en de ander was terug getrokken en heeft niet 1x zijn vinnen en dus ook zijn/haar aars vin gestrektwaroor ik niet weet wat het is.
Nu kwam ik gister uit mijn werk en was het mannetje dood
Ik heb deze gelijk verwijderd en 70 liter water ververst ( testen gaven dit niet aan maar was uit voorzorg. De andere Pseudotropheus Demasoni was ook heel traag en zwom veel aan de oppervlakte of lag veel op de bovenkant van mijn achterwand
Ik had al het vermoede dat deze ook wel eens het loodje kon gaan leggen binnenkort.
(ik vermoed wild vang omdat ze al niet actief en dominant waren waar de Pseudotropheus Demasoni wel een beetje om bekent staat.)
Maar deze is idd overleden.
Nu komt het.
Deze licht natuurlijk helemaal op de boden in mijn rotsenpartij en kan hier dus niet bij.
Of ik moet mijn hele achterwand gaan afbreken en dus mijn bak leeg maken ( met alle biologische gevolgen van dien )
Mijn vraag is nu:
Kan het heel veel kwaad als ik de Pseudotropheus Demasoni laat weg rotten ?
En wat is hier bij de handels wijze ( bv dagelijks 20liter water verversen , ik noem maar wat)
Wie weet raad ???

D
Disco

Kun je hem/haar niet aanzuigen met een darm, net zoals je je bodem zuiver hevelt?
Terwijl je hevelt de darm langzaam naar boven, naar je toe halen.
Of misschien komt hij/zij toch tenminste los van tussen je stenen.

D
Derk74

het probleem is verholpen
ik heb er toch maar voor gekozen mijn opgebouwde achterwand voor een groot deel af te breken tot dat ik bij de dode Pseudotropheus Demasoni kom
ik heb gelijk ook maar weer 60 liter water ververst voor de zekerheid :?
de vissen waren even weer wat schuw, maar Cichliden zijn net honden he.......................... door wat lekkers vergeten ze alles en worden ze weer blij en hyper :)
ik laat nu eerst de bak maar weer tot rust komen en wacht maar even 4 weken af wat er misschien uit de verschillende paringsdansen voort vloeit.