ijzer tekort?

Dieter W. , April 08 2012
D
Dieter W.

hallo iedereen,

Ik heb mijn boek het "zoetwater aquarium" nog eens bovengehaald omdat mijn anubias licht groene bladeren heeft. dit wijst op ijzertekort volgens het boek.
Nu, mijn ludwigia dat ik 2 weken geleden kocht krijgt zwarte stippen op de bladeren en er zijn al wat onderste bladeren afgevallen. is dit ook door ijzertekort of moet ik die oorzaak ergens anders zoeken?

alvast bedankt.
Dieter

E
Eska

Welke Anubias-soort is het?
De nieuwe bladeren van de Anubias zijn altijd lichtgroen van kleur. Anubias heeft niets aan ijzer, de enige voeding die ze nodig hebben is NO3 en PO4.

Waar bevinden de zwarte stippen zich op de Ludwigia? onderste bladeren? Het feit dat de onderste bladeren afvallen is door lichtgebrek onderaan, idem met zwarte stippen op onderste bladeren. Heb je die dicht tegen elkaar geplant? Zo krijgen de onderste bladeren geen licht en vallen af.

Geef je bemesting?

D
Dieter W.

dat zal de nana zijn geloof ik.
ja verkeerde belichting. van de week een nieuwe lamp gekocht niet in de speciaalzaak waar ik normaal ga maar in een algemene dierenwinkel waar ik dus niet de juiste info kon krijgen daar heb ik dus een Sylsiana Gro Lux gekocht en nu lees ik in het boek dat dit tegroot aandeel blauw licht bevat. dus morgen Homelight Deluxe gaan halen.

Ja ik geef easylife profito en carbo.

E
Eska

Dieter W.":2wtrev0j:

dat zal de nana zijn geloof ik.
ja verkeerde belichting. van de week een nieuwe lamp gekocht niet in de speciaalzaak waar ik normaal ga maar in een algemene dierenwinkel waar ik dus niet de juiste info kon krijgen daar heb ik dus een Sylsiana Gro Lux gekocht en nu lees ik in het boek dat dit tegroot aandeel blauw licht bevat. dus morgen Homelight Deluxe gaan halen.

Ja ik geef easylife profito en carbo.

Ja, inderdaad, te groot blauwaandeel zal zeker voor algen zorgen...

D
Dieter W.

zal een homelight deluxe dan beter zijn of raad je me iets anders aan?

E
Eska

Ik gebruik in de plantenbak :

- sera plant color
- sera brilliant daylight

das een goede combinatie van spectrum en Kelvin

F
Fenix

phillips 830 en 865 zou ook een goed combinatie zijn, en een pak goedkoper.

E
Eska

ja, ik zeg gewoon wat ik heb, vrijblijvend hé

F
Fenix

Sorry was niet verkeerd bedoeld. Was maar om te zeggen dat er ook goede en goedkopere lampen zijn.