dd1975's Tanganyika biotoop (100x40x50)

dd1975 , April 11 2012
d
dd1975

Hallo,

na het overlijden van mijn Zuid-Amerikaanse visjes heb ik besloten om ditmaal een Tanganyika biotoop op te starten.
Afgelopen weekend ben ik naar een tuincentrum geweest, waar ik Ardense breukstenen ben gaan halen.
Ook heb ik daar een lapje vijverfolie gekocht, waar hele kleine steentjes opgeplakt zijn. Dit ter bescherming van het bodemglas voor als er een steen zou vallen. En als mijn toekomstige slakkenhuiscichlide serieuse graafwerken zouden uitvoeren, zie je door die steentjes geen zwarte vijferfolie :D

Vandaag heb ik de vijverfolie in mijn aquairum gelegd en heb ik voor het eerst de Ardense breukstenen in het aquarium geplaatst.

Ik heb er voor gekozen om de stenen van links naar rechts te laten aflopen. Aan de rechterkant zal er dan een slakkenhuiskerkhof komen. Als er iemand nog tips heeft waar ik Neothauma schelpen of eventueel Wullok schelpen kan vinden, laat dan maar iets weten :wink:

Hieronder dan de eerste foto's (de planten zijn nog een restantje van mijn ZA biotoop)

http://img855.imageshack.us/img855/7918/img001jol.jpg

http://img823.imageshack.us/img823/3131/img002yk.jpg

http://img193.imageshack.us/img193/3084/img003uo.jpg

http://img821.imageshack.us/img821/5844/img004no.jpg

M
Mar

goede opzet hoor en slim dat folie!
er komt nog zand in neem ik aan?

A
Aquarioot

Ja das wel een mooi alternatief tegen gravers (Y) :D

s
start2aqua

Ik was ook op zoek naar dergelijke folie maar niet gevonden. Echter denk ik wel als zo'n steen zou vallen, je folie de klap niet zal absorberen hoor. Best is een isomo of pur-plaat leggen.
Daarnaast zou ik ook wat kleinere stenen halen. Vind de stenen wat groot uitvallen voor je bakmaat.

E
Eska

De tanganyika-biotopen schieten als paddestoelen uit de grond! (Y)

k
knorrieleen

De stenen staan naar mijn mening wel goed gestapeld, er zitten genoeg spleetjes en gaatjes, maar hoop dat je inderdaad nog zand gaat toevoegen...en ik vrees ook voor je bodem als er een steen valt, zo een folie doet geen wonderen. Ga je een achterwand nemen?
Tanganyika is prachtig, ben er ook verliefd op geworden na mijn bezoek aan vivarium en de foto's hier op het forum

A
Anneke

ik zou persoonlijk de stenen ook inperken, vind dat ze redelijk wat plaats innemen!

A
Aquashoponline

best inderdaad nog een isomoplaatje onder die folie leggen want dit gaat niet genoeg zijn voor een vallende steen.

D
Daxx

Zo te zien ligt die folie 2 tot 3 dik...
wat even dik is als een isomo plaat als jullie is beter zouden kijken dan zie je dat de onderste rand aan het aqua ongeveer 3-4 cm hoog is en als je dan ziet tot waar de folie komt laat dan even jullie verbeelding is werken ook.
Er zijn verschillende manieren om je bodem glas te beschermen niet alleen isomo, maar ook gaas plaat dat word gebruikt om valse plafonds te steken of in dit geval een dikke laag vijver folie.

OT: Zand is toch een must als je met schelp bewoners wil gaan beginnen deze graven graag hun schelpjes wat in of uit en ook bewerken ze graag de omgeving een beetje.
Rivierzand, speelzand, filterzand is allemaal goed.
wat de opmaak betreft van je stenen dat moet je zelf weten als jij het maar mooi vind das het belangrijkste en niet wat iemand anders van je setup vind.
ik vraag me zelfs af waarom je hier stenen in legt?
als ik het goed begrijp komen er hier toch alleen schelp bewoners in?
of ga je nog een ander soort zetten?
Als je Bvb Nigripini's wilt bij zetten dan moet je zowiezo voor meer zwem ruimte zorgen.
je schelp bewoners hebben geen stenen nodig waar ze zich tussen kunne schuilen dit doen ze wel in hun schelp.
Nigripini's hebben dit ook niet echt nodig omdat het vrij zwemmers zijn ze zullen zich alleen willen weg steken als er gevaar dreigt wat in u bakje niet echt het geval zal zijn.
Stenen zijn in dit geval meer van nut als decoratie...
Ook kan je eventueel stukjes PVC buis gebruiken om holen te maken deze kan je dan bekleven met het zand dat je gebruikt als substraat zo vallen ze minder hard op.
deze pvc buisjes teek je dan schuin in je substraat zodat alleen de opening nog zichtbaar is en moeten een doorsnee hebben van om en bij de 5cm.
Bvb de Ornatus vind dit gezellig...
Schelpen kan je vinden in de grand bazaar, gevulde escargots voor in de oven zijn heerlijk en als je ze op gegeten hebt kuis je ze gewoon uit en klaar is kees of ergens in een LFS maar dan zijn ze meestal wel erg duur voor een schelp!

E
Eska

Ik gebruikte ook altijd escargots, is voor mij een lekkernij, dus geen probleem :-)
Wel idd ff afkoken dat al het vet van die lookboter er uit is...

d
dd1975

Bedankt voor alle reacties, ik zal proberen op alle vragen te antwoorden :cheesy:

Mar":16lorc6s:

goede opzet hoor en slim dat folie! er komt nog zand in neem ik aan?

Er komt zeker nog zand in hoor, maar ik had al mijn zand eruit gehaalt om de vijverfolie te kunnen plaatsen. En het is ook beter om de stenen rechtstreeks op de bodem te plaatsen. Want als je ze op het zand zou plaatsen, en de visjes beginnen te graven, zouden de stenen wel eens onstabiel kunnen komen te liggen. Wat dan natuurlijk het gevolg heeft dat ze zouden kunnen vallen. Van zodra de layout van de stenen definiet is, komt het zand erin.

start2aqua":16lorc6s:

Ik was ook op zoek naar dergelijke folie maar niet gevonden. Echter denk ik wel als zo'n steen zou vallen, je folie de klap niet zal absorberen hoor. Best is een isomo of pur-plaat leggen.
Daarnaast zou ik ook wat kleinere stenen halen. Vind de stenen wat groot uitvallen voor je bakmaat.

Ik heb deze vijverfolie gevonden bij Groendekor. Ben ook aan het twijfelen of ik nog iets onder de folie zou leggen, maar anderzijds door die steentjes op de folie is deze toch wat dikker (3 mm) dan normale folie. Mijn stenen liggen ook niet zo hoog en ik veronderstel dat het zand de schok van een vallende steen toch ook wel wat opvangt? Dus ben er zelf ook nog niet helemaal uit of ik nog een exta bescherming zou leggen of niet. Persoonlijk vind ik de stenen niet te groot hoor. Denk dat het ook moeilijk is om holtes te maken tussen de rotsen als je kleinere stenen gebruikt.

knorrieleen":16lorc6s:

Ga je een achterwand nemen?

Dat is niet de bedoeling neen. Ik hou niet zo van achterwanden. Ziet er meestal veel te nep uit. Behalve als je er heel veel euro'tjes tegenaan smijt misschien. Een andere reden is dat ik extra liters water verlies als ik een achtwand plaats. En ik heb al geen al te grote aquarium, dus elk extra litertje water is goed meegenomen. De blauwe achtergrond die ik nu heb is trouwens veel donkerder in het echt hoor, op de foto's valt deze nogal licht uit door de flits.

Daxx":16lorc6s:

ik vraag me zelfs af waarom je hier stenen in legt? als ik het goed begrijp komen er hier toch alleen schelp bewoners in? of ga je nog een ander soort zetten? Als je Bvb Nigripini's wilt bij zetten dan moet je zowiezo voor meer zwem ruimte zorgen. je schelp bewoners hebben geen stenen nodig waar ze zich tussen kunne schuilen dit doen ze wel in hun schelp.

Het is de bedoeling dat ik naast mijn schelpbewoners ook een koppel Altolamprologus compressiceps neem, en deze zijn wel rotsbewoners. In een later stadium, als alles goed draait zuller er dan misschien nog Nigripini's bijkomen voor in de bovenlaag.

Daxx":16lorc6s:

Schelpen kan je vinden in de grand bazaar, gevulde escargots voor in de oven zijn heerlijk en als je ze op gegeten hebt kuis je ze gewoon uit en klaar is kees of ergens in een LFS maar dan zijn ze meestal wel erg duur voor een schelp!

De "grand bazaar" ken ik niet. Persoonlijk vind ik die escargots schelpen niet echt natuurlijk overkomen, en zou ik dus liever die Neothauma schelpen of eventueel Wullok schelpen willen gebruiken.

Zijn hier trouwens degelijke Tanganyika kwekers te vinden in Belgiƫ? Want bij de LFS heb ik nog niet veel Tanganyika cichlides gezien, en zeker niet deze die ik graag zou willen. Dsu ook hier zijn alle tips meer dan welkom.

Grtz,
dd1975

D
Daxx

Er zit hier idd een degelijke tanganyika kweker op het forum
Zijn naam is Bazz

s
start2aqua

dd1975":2ouwcw39:

Dat is niet de bedoeling neen. Ik hou niet zo van achterwanden.

Jij misschien niet, maar je tanganyikacichliden wel!

k
knorrieleen

Bij delhaize verkopen ze escargots met lookboter die in een huisje met een torentje zitten. En je kan wulken kopen, zeer lekker en de schelpen zien er natuurlijker uit.

wat betreft de achterwand ga ik akkoord met start2aqua...voor de beestjes is dit veel aangenamer. Desnoods maak je zelf een wand met een dunne isomoplaat die je verft, epoxy op doen, en zand over strooien. Is niet de meest stevige wand, maar is de simpelste, als je steviger werk wil kan je er eerst wat tegellijm over smeren
voorbeeld:
http://i116.photobucket.com/albums/o6/shinligfx/achterwandtest1.png

Iets zo simpel, en goedkoop te maken kan toch mooi uitkomen met je stenen, en je vissen een beter gevoel geven+ neemt weinig plaats in. Zandkleur kan je kiezen naar gelang de kleur van je stenen, bruin of meer grijs...
Desnoods bekleef je een dun isimoplaatje met die folie die je in de bodem hebt :)

D
Daxx

@ Start2Aqua en Knorrie
kijk eerst even naar de maten van het aquarium aub.
100*40*50...dit is een diepte waar een zelfgemaakte achtergrond NIET ideaal voor zou zijn.
Je verliest 2-3 cm minstens.
Zolang je maar een achterkant hebt die afschermt in dit geval zijn blauwe achterkant (folie) maar ja aquarium tegen de muur plaatsen is al genoeg.
Folie's zijn al meer dan genoeg en er hoeft geen professionele of zelf gemaakte achterwand in te zitten.
zulke achterwanden zijn ALLEEN maar bedoeld om het allemaal wat mooier te maken.
de blauwe en zwarte folie accentueren de kleuren van de vissen meer en zwart bvb geeft een meer diepte gevoel.
een zelfgemaakte achtergrond doet dit ook en geeft de bak dan nog die extra uitstraling maar tenslotte doe je hiermee wat je zelf wilt.
maar het is niet aan te raden om in een aquarium die een diepte heeft van 40 cm om hier dan nog is een achterwand in te plaatsen.
je verliest hierdoor teveel plaats vanaf een diepte van 50cm minimum is dit dan weer wel beter en mooier.

G
Greg002

Daxx":nvpbpcci:

Zolang je maar een achterkant hebt die afschermt in dit geval zijn blauwe achterkant (folie) maar ja aquarium tegen de muur plaatsen is al genoeg.

Ik ben het eens met u. Een achterwand kan mooi zijn, maar kan ook gwn kitscherig zijn (en dat vindt dd1975 volgens mij ook). Ik vind een achterwand in de meeste gevallen zelfs niet eens mooi en ik gebruik liever gewoon een zwarte folie. Die van knorrie is natuurlijk wel geweldig, maar.. De meeste zijn zo niet ^^.

En "de vissen vinden het leuker". Ik heb ze het nog niet horen zeggen.. Zolang de achterkant maar afgeschermd is, zoals daxx zegt, is het voldoende volgens mij.

PS: Ik vind de stenen eigenlijk helemaal niet te groot en kvind ze eigenlijk zelfs mooi gestapeld.

E
Eska

Zoals men in het oude Rome zei : de gustibus et coloribus non est disputandum :wink:

A
Aquarioot

Eska":1608aqvz:

Zoals men in het oude Rome zei : de gustibus et coloribus non est disputandum :wink:

Wa dadde ? :cheesy:

k
knorrieleen

over kleur en smaak valt niet te discussieren?

E
Eska

knorrieleen":xiorvk11:

over kleur en smaak valt niet te discussieren?

just! :cheesy: