Vakantie

flipklsk , April 19 2012
f
flipklsk

Hoi, zoals jullie wel weten ben ik nog niet zo lang bezig met deze hobby, ben er vorige zomer met gestart.
Dit jaar ga ik in Juli 2 weken op vakantie naar het goede weer (hopelijk toch :) ). Maar vraag me af wat jullie doen als jullie 2 weken weg zijn?
Is het aan te raden een voederautomaat te kopen of is het vakantievoer van JBL voldoende? Dit is de eerste keer dat ik langer dan 2 dagen de visjes alleen zal moeten laten dus.
Zou niet willen dat ik terug kom van verlof en dat ik al men vissen op hun rug zie liggen. Kan natuurlijk ook iemand vragen om te komen voederen maar dat heb ik liever niet.

Het vakantievoer van JBL zou genoeg zijn om de vissen 2 weken aan voedsel te voorzien voor 25 vissen. http://www.zooplus.nl/shop/vissen/visvo ... voer/20345
En voor een voederautomaat lijkt mij de automaat van Grasslin wel goed omdat je dan gewoon voedsel in de bakjes kan doen en het elke dag een keer rond draait.
http://www.zooplus.nl/shop/vissen/techn ... aten/22752

X
Xoffus

Als de vissen goed doorvoed zijn voor het vertrek, dan kunnen ze zeker één à twee weken zonder voedsel.
Langer dan twee weken is het toch aangeraden om iemand in te schakelen om het voederen over te nemen.

Vakantievoer wordt niet aangeraden, dit verontreinigd het water te veel en niet alle vissen houden van dit soort voedsel.

Bij voederautomaten wordt aangeraden modellen te gebruiken die het droogvoer in aparte delen bewaren en ook voederen. Als er dan ook nog voldoende beluchting is blijft de kwaliteit van het voer optimaal.
Liefst ook een model nemen dat op batterij kan werken ingeval stroompannes tijdens de vakantie.
Ook niet teveel voedsel ineens er in doen, door de luchtvochtigheid en hogere temperatuur gaat de kwaliteit van het voedsel te snel achteruit.

Enkele tips voorafgaand aan het vertrek (langere vakanties):
- voeder met voedingsstofrijk voedsel
- indien vervanger: voorzie dagelijkse porties zodat niet teveel wordt gegeven
- ververs 1 à 2 dagen extra water, maar niet meer dan 50%
- controleer alle techniek
- indien vervanger; voorzie emmers met (bereid) water, leg materiaal klaar zodat in noodgeval het water vervangen kan worden
- verander niets (inrichting, techniek,nieuwe bewoners) vlak voor een vakantie.

A
Anneke

Ik laat toch altijd iemand de visjes eten geven als we op verlof zijn, mijn moeder en schoonmoeder wisselen elkaar af!

Heb toch graag dat er iemand mijn visjes ziet, en dat er eens iemand in mijn huis komt tijdens mijn verlof!

Mijn moeder ververst zelfs water tijdens mijn verlof, weliswaar met een handleiding, maar ze doet het en nog goed ook!
(Dank u mama :cheesy: )