Leidingwater + hemelwater

dyos , May 15 2012
d
dyos

Beste,
Graag een beetje advies.

Volop bezig met de opstart van een nieuw aqua met ongeveer een 300 liter water, grintlaag reeds in mindering gebracht.

Leidingwater en ook regenwater getest met volgende waarden.

Regenwater is opgevangen via het dak in een ton en ik schat dat ik daar nu zo'n 100 liter van heb.

Dit word nu gefilterd over actieve kool en watten.

Leidingwater:

PH= 7.6
KH= 6d
GH= >21d
NO3= 10-25
NO2= 0

Regenwater:

PH= 6.5
KH= 4d
GH= <3d
NO3= 0-10
NO2= 0

Wat kan ik met deze waarden aanvangen en hoe moet ik dit procentueel vermengen?

Met dank,
Andy

E
Eska

Je gaat best 70/30 ( of 80/20) nu ( (leidingwater/regenwater). Je kan tijdens de opstart ook volledig met leidingwater gaan, en dan bij de verversingen regenwater bijgieten. Gezien de PH van het regenwater zuur is ( wat goed is voor later), hou je het best alkalisch tijdens de opstart. De bacteriën vermenigvuldigen het vlugst in alkalisch water ( bij zuur water duurt het echt veel langer), om die reden ook nog geen turf in de filter steken tijdens een opstart.

d
dyos

Eska":12lniepb:

Je gaat best 70/30 ( of 80/20) nu ( (leidingwater/regenwater). Je kan tijdens de opstart ook volledig met leidingwater gaan, en dan bij de verversingen regenwater bijgieten. Gezien de PH van het regenwater zuur is ( wat goed is voor later), hou je het best alkalisch tijdens de opstart. De bacteriën vermenigvuldigen het vlugst in alkalisch water ( bij zuur water duurt het echt veel langer), om die reden ook nog geen turf in de filter steken tijdens een opstart.



Das toch wel goed nieuws. Dan moet ik niet langer wachten op meer regen en kan ik mijn bakje verder vullen. :D
Misschien ook al eens aan de inrichting beginnen denken...
Moet ik nu al producten toevoegen en wanneer kan ik de planten plaatsen?

Bedankt Eska

E
Eska

Wat je nu al best toevoegt zijn opstartbacteriën,eventueel aquatan of easylife vfm en sera nitrivec is ook zeer goed. Verder niets;
Je mag er zeker al wat planten inzetten, maar begin met wat snelgroeiers zoals waterpest en cabomba. Nog geen bemesting geven de eerste weken...

A
Aquashoponline

Eska":72wcs4zr:

Wat je nu al best toevoegt zijn opstartbacteriën,eventueel aquatan of easylife vfm en sera nitrivec is ook zeer goed. Verder niets;
Je mag er zeker al wat planten inzetten, maar begin met wat snelgroeiers zoals waterpest en cabomba. Nog geen bemesting geven de eerste weken...


Alles is gezegd, nu opvolgen :cheesy:

A
Aquarioot

dyos":33p6mok4:

Regenwater is opgevangen via het dak in een ton en ik schat dat ik daar nu zo'n 100 liter van heb.



Als je via het dak opvangt komt al het vuil van het dak ook in het water terecht, zoals vogelstront etc

S
Skoebidoe

Zelf gebruik ik geen leidingwater meer voor mijn aquarium. Een tijdje osmosewater gebruikt maar ben daar ook me gestopt. Ik vond het een heel gedoe om telkens met die bidon te
moeten rondzeulen.
Nu gebruik ik regenwater rechtstreeks uit mijn regenput. Filteren over actieve kool doe ik niet. Ik laat het water gewoon op temperatuur komen en voeg het dan toe.
Mijn planten groeien merkelijk beter en mijn vissen zwemmen nog altijd even lustig rond. :cheesy:

d
dyos

Het aqua is voorlopig gevuld met enkel leidingwater.
De producten toegevoegd die Eska me voorstelde en nu alles rustig laten indraaien.
Intussen misschien nog wat planten of verplanten en decoratie aanpassen...
http://i1174.photobucket.com/albums/r611/dyosje/Aquarium/th_15052012001Custom.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r611/dyosje/Aquarium/th_16052012Custom.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r611/dyosje/Aquarium/th_16052012001Custom.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r611/dyosje/Aquarium/th_16052012002Custom.jpg

X
Xoffus

Skoebidoe":20fppvlh:

Zelf gebruik ik geen leidingwater meer voor mijn aquarium. Een tijdje osmosewater gebruikt maar ben daar ook me gestopt. Ik vond het een heel gedoe om telkens met die bidon te
moeten rondzeulen.
Nu gebruik ik regenwater rechtstreeks uit mijn regenput. Filteren over actieve kool doe ik niet. Ik laat het water gewoon op temperatuur komen en voeg het dan toe.
Mijn planten groeien merkelijk beter en mijn vissen zwemmen nog altijd even lustig rond. :cheesy:



hmm interessant, doe je dit al lang zo?
'k ben aan het denken of hiermee mijn PO4 hoger kan geraken zodat mijn RR in balans komt

S
Skoebidoe

Ik doe dit al een 4-tal maanden. Het heeft echter ook een groot nadeel.
Mijn KH ligt verschrikkelijk laag waardoor het bufferend vermogen wegvalt en er gevaarlijke PH schommelingen kunnen optreden.
Ik heb gisteren 10 liter afgeheveld en vervangen door leidingwater. Dit om die KH een beetje naar omhoog te krijgen.
Voor mijn waterwaarden verwijs ik graag naar mijn aquariumdagboek.

X
Xoffus

Gewoon telkens nog een 20% of 30% leidingwater bijvoegen en u kh zal stabiel blijven op
3-4.

T
Turbokeu

Eska":ohalii4x:

Wat je nu al best toevoegt zijn opstartbacteriën,eventueel aquatan of easylife vfm en sera nitrivec is ook zeer goed.


Totaal nutteloze produkten, pure geldklopperij.
Waarom duur betalen voor iets dat op natuurlijke wijze ontstaat/zich ontwikkelt (bacteriën), of tegen stoffen (chloor, zware metalen) die niet eens in leidingwater/regenwater voorkomen?

Laat de natuur (gratis) zijn werk doen (3-4 weken indraaiperiode)...

E
Eska

Turbokeu":r38qx4n0:

Eska":r38qx4n0:

Wat je nu al best toevoegt zijn opstartbacteriën,eventueel aquatan of easylife vfm en sera nitrivec is ook zeer goed.


Totaal nutteloze produkten, pure geldklopperij.
Waarom duur betalen voor iets dat op natuurlijke wijze ontstaat/zich ontwikkelt (bacteriën), of tegen stoffen (chloor, zware metalen) die niet eens in leidingwater/regenwater voorkomen?

Laat de natuur (gratis) zijn werk doen (3-4 weken indraaiperiode)...



Ach ach,een beetje zeer kort door de bocht, maar kom.... :? en helaas : natuurlijk zit er chloor in het leidingwater, uiteraard in lage concentratie, maar zit er in.
Easylife VFM werkt op meer zaken dan enkel chloor of metalen, maar goed....
Of je die producten nu al dan niet gebruikt is uw eigen keuze, maar ze nutteloos noemen is er over;

T
Turbokeu

Niks kort door de bocht, ik blijf bij mijn standpunt dat het nutteloos en geldklopperij is (tja, iedereen beslist zelf over zijn portemonnee).
Ik gebruik deze produkten niet meer sinds de jaren '80 (ik heb ze dus wel degelijk toegepast) .

Leidingwater:
Chloor wordt al tientallen jaren niet meer toegevoegd aan leidingwater (noch in België, noch in Nederland, ik dacht zelfs dat het wettelijk niet meer toegelaten is).
Wat er wel nog toegevoegd wordt is een lage concentratie Chloride (niet hetzelfde als Chloor!) en totaal ongevaarlijk voor vissen.
Zware metalen mogen ook al niet aanwezig zijn in leidingwater (of in slechts héél infieme ongevaarlijke concentraties).
Wat er wel aanwezig is/mag zijn in hogere concentraties is nitraat (wettelijk tot 50mg/l), in de praktijk zie je dikwijls gehaltes van 10-20mg/l.
Anderzijds is de hardheid (KH/GH) en dus de PH (altijd basisch) van het leidingwater erg variabel volgens de herkomst en de distributieregio maar daar verhelpen Aqutan of Aquasafe watervoorbereiders niets aan.

Regenwater:
Als er één bron van water waarvan de chemische en bacteriologische samenstelling totaal onbekend is en weeral zeer regio-afhankelijk is het wel regenwater.
Het is niet omdat de algemeen meetbare parameters (PH, KH, GH, NH3/NH4, NO2, NO3, PO4, geleidbaarheid) correct zijn dat het water bruikbaar/geschikt is voor aquaria.
Afhankelijk van de proximiteit van industrieën en/of stedelijk/agrarisch gebied is het regenwater verontreinigd met roetstof, zware metalen, zuren, meststoffen (regenval is het beste denkbare filter voor de lucht!), en dan hou ik nog geen rekening met vogelpoep, dode bladeren en andere vuiligheid in/op daken en dakgoten, insektenlarven en alle mogelijke minder onschadelijke bacteriën die in stilstaand water kunnen voorkomen.
Voorfiltering met mechanische filtermedia en actieve kool verhelpen slechts gedeeltelijk.
Om al deze redenen reserveer ik regenwater exclusief voor schoonmaak en autowassen.

Grondwater (natuurlijk via een put of via boring in een freatische waterlaag) is, afhankelijk van de ondergrondsamenstelling (bvb. kalkhoudende lagen), meestal wel goed bruikbaar en vergelijkbaar met leidingwater.

Osmosewater (thuisbereid met een OO-apparaat of bereid via een anion/kation ionenwisselaar bij de LFS) is perfect bruikbaar (mits gedeeltelijk gemengd met leidingwater en/of toevoeging van mineralen - bvb. Sera mineral salt of Dennerle Remineral +) en ideaal om de PH, GH, KH waarden in een bak binnen bepaalde gewenste grenzen te houden.

Bacteriëntoevoegingen:
Nitrifiërende bacteriën (Nitrosomonas en Nitrobacter) die onontbeerlijk zijn in bodem en biologisch filtersubstraat voor de stikstofcyclus zijn alom aanwezig (in de lucht, in het leidingwater, zelfs op onze huid en in ons spijsverteringstelsel).
Zelfs in een kwasi steriel, pas opgestart aquarium zijn ze op natuurlijke wijze aanwezig.
Het doel van de indraaiperiode/opstartperiode is deze startbevolking aan nitrifiërende bacteriën zodanig te vermenigvuldigen dat ze achteraf de hoeveelheid afbraakstoffen van het visbestand/het hele aquarium kunnen verwerken.

In een zoetwateraquarium kan je stellen dat de bacteriënkolonie een 3-tal weken na de opstart voldoende gegroeid is om het gewenste visbestand te ontvangen (mits liefst in delen toegevoegd).
De vermenigvuldiging van de bacteriënkolonie kan echter enkel gebeuren indien er voldoende afbraakstoffen beschikbaar zijn.
Toevoegen van bvb. een goede snuif vlokvoer bij de start is voldoende, meestal zal er dan zelfs geen nitrietpiek meetbaar zijn.
Inbrengen van een lichtgekookte mossel werkt zeer goed, met gegarandeerde nitrietpiek binnen de week!

Toevoegen van (dure) bacteriëntoevoegingen kan deze indraaiperiode inkorten tot bvb. 1 à 2 weken.
Als je echter niet eens het geduld hebt om een paar weken te wachten moet je niet eens met aquaria beginnen, het is dan simpelweg niks voor jou.
Geduld èn discipline is een must voor succesvol aquariumhouden.
Inbrengen van rijpe filtermedia/bodembedekking uit een andere ingedraaide bak is ook een goedkope manier om de bacteriënvermenigvuldiging in een nieuwe bak sneller in de hand te werken.

Ik breng trouwens nooit vissen vòòr 6 weken in een bak. De planten zijn dan al redelijk aangepast aan hun nieuwe omstandigheden en beginnen echt te groeien.
Het chemisch/biologisch evenwicht van de bak begint pas dan stabiel te worden (alle opstartprobleempjes - bruinalg/kiezelalg, mogelijke waterbloei, kaamlagen, witte opstartwormpjes, mogelijk groene of blauwe algplaag- zijn dan meestal al voorbij of verdwijnend).
Ik merk bij elke opstart duidelijk op dat een aquarium pas na een 4-tal maand echt evenwichtig wordt.

Bovenstaande veronderstelt natuurlijk dat het volume van het filter/biologisch substraat voldoende is voor het bakvolume/het visbestand, een (te kleine) overbevolkte bak met een te klein filter zal nooit stabiel zijn (hetgeen spijtig genoeg het grootste deel van alle aquaria dat ik zie/tegenkom uitmaakt).

Buiten Kaliumnitraat en Kaliumfosfaat (KNO3 en K2HPO4, broodnodige voedingstoffen voor de planten), vloeibare bemesting/kleibollen, mineralen bij osmosewater, en uitzonderlijk wat Natriumbicarbonaat (rijsmiddel voor gebak) om de KH bij te regelen zonder de GH te beïnvloeden, gebruik ik totaal geen dure chemische middeltjes van de LFS.

E
Eska

Tja, zoals gezegd werken sommige producten op meer dan enkel chloor en zware metalen. maar goed, ik ga hier geen polemiek beginnen, heb ik geen zin in.

http://www.vmw.be/nl/faqs-qa/92/52/waar ... water.html

s
start2aqua

Mijn bevindingen:

Regenwater heb ik tijd geprobeerd. Ik merkte raar gedrag op bij mijn vissen: sneller ademen, gestresseerd, mindere eetlust, fletse kleuren. Dit gebruik ik dus niet meer.
Ik heb steeds easylife vfm toegevoegd bij mijn leidingwater. Echter doe ik nu al 4 waterwissels van mijn tanganyika zonder enige waterverbeteraar. Dit als test en uit ervaringen van tanganyikaliefhebbers die leidingwater ook gewoon zo in het aquarium doen. Ook met het idee, als ik binnen jaar of 10 of zo eens interieur verander en misschien wel groot aquarium kies, ik op die manier snel waterwissel kan doorvoeren zonder producten of dergelijk toe te voegen.

Uiteraard heb je in een 80cm bak niet die grote kost voor producten, maar eens je zeg maar aan de 1000L zit, wordt het een dure affaire.
Ik gebruik nu dus voor het ene aquarium producten en voor het andere helemaal niets. Beiden gaan momenteel goed.
Het blijft in mijn ogen een persoonlijke keuze of je ze nu gebruikt of niet. Het is net als mensen die enkel tanken bij total of shell, omdat ze denken dat de naft bij "de pomp van het volk" slecht is voor de motor. Uiteindelijk spendeer je wat je zelf wil.

Tot slot...een bak stabiel krijgen duurt inderdaad maanden. Dit moet ik nu toch ook wel vaststellen nu ik aan mijn ondertussen 3e aquarium zit.

M
Manacapuru

Het percentage regenwater/leidingwater hangt vooral af van de vissen die je wilt houden. Zelf gebruik ik voor mijn ZA vissen 75/25 ratio. Het is inderdaad altijd beter om wat leidingswater te gebruiken om iets van een buffer te hebben. Vissen die van nature uit op zachter water zitten appreciëren dit ook in het aquarium en met zachterwater moet je ook minder doen om je PH naar beneden te krijgen.

Powered by ChronoForums - ChronoEngine.com