Tropisch aquarium met zeer slechte water waarde`s

neontetra , June 03 2012
n
neontetra

Beste lezers,

Ik heb 2 weken geleden een tropisch zoetwater aquarium opgezet. Nadat ik het aquarium totaal had gevuld heb ik een aantal uur daarna de waarde`s opgemeten. Op dat moment was alles nog perfect. Nu hebben er afgelopen week 5 vissen de geest gegeven. Door aanleiding van deze rare verschijnselen ben ik vier dagen terug mijn water waarde`s gaan meten en dit had geen mooi resultaat. De waardes zijn Nitraat 250 mg/l, Nitriet 20 mg/l, Gloor 3, pH 5,8. Met dit resultaat ben ik op pad gegaan naar een aquariawinkel. De verkoper vertelde mij dat ik nu elke dag moest gaan verversen. Dit heb ik tot nu toe al 4 keer gedaan, maar tot nu toe noch geen enkel resultaat het blijft zo hoog.

Mijn vissen leven nu al 5 dagen in een emmer met goed water en alles erop en eraan. tot nu toe geen een overleden. maar het water uit het aquarium blijft slecht.

Ik weet niet wat ik nu nog moet doen, wie kan mij een goede raad geven?

D
Daxx
G
Greg002

Bestond er maar een "like" knop op't forum ^^!

Kort gezegd:
3 weken wachten voor er vissen in het aquarium komen. Deze drie weken zijn dan na het volledig vullen van het aquarium met water. Bacteriën moeten zich nog intwikkelen en dit kan een nitrietpiek veroorzaken en dat is wat jij nu hebt. Hoge (en lage) nitriet = dode vissen.

In uw emmer zal hoogstwaarschijnlijk ook nog een nitrietpiek komen.

Het verversen van het aquarium zou ik net niet doen, er zitten toch geen vissen in. Laat het aquarium draaien en laat de bacteriën zich ontwikkelen.. Als er telkens nieuw water inkomt en oud uit dan verstoort dat de gehele bacteriën cultuur weer en zal er hoe dan ook een nitrietpiek blijven denk ik dan.

Nitrietpiek kan wel even duren, maar ik zou niet meer verversen tot deze gedaan is. Vraag eventueel aan een kennis met een aquarium of je uw vissen daar voor een 2tal weken (gok..) kan onderbrengen? Of vraag aan je lfs een ingedraaide filter, misschien kan je er wel een lenen om deze ingedraaide filter dan momenteel op het aquarium te plaatsen samen met de aan-het-indraaien-filter..

X
Xoffus

Greg002":3dzuyyze:

Kort gezegd:
3 weken wachten voor er vissen in het aquarium komen. Deze drie weken zijn dan na het volledig vullen van het aquarium met water. Bacteriën moeten zich nog intwikkelen en dit kan een nitrietpiek veroorzaken en dat is wat jij nu hebt. Hoge (en lage) nitriet = dode vissen.
.

??? Lage nitriet is dode vissen?
Nitriet moet 0 zijn, zo simpel is het.

A
Anneke

Greg002":2unt5b0f:

Kort gezegd:

In uw emmer zal hoogstwaarschijnlijk ook nog een nitrietpiek komen.

Het verversen van het aquarium zou ik net niet doen, er zitten toch geen vissen in. Laat het aquarium draaien en laat de bacteriën zich ontwikkelen.. Als er telkens nieuw water inkomt en oud uit dan verstoort dat de gehele bacteriën cultuur weer en zal er hoe dan ook een nitrietpiek blijven denk ik dan.

Nitrietpiek kan wel even duren, maar ik zou niet meer verversen tot deze gedaan is. Vraag eventueel aan een kennis met een aquarium of je uw vissen daar voor een 2tal weken (gok..) kan onderbrengen? Of vraag aan je lfs een ingedraaide filter, misschien kan je er wel een lenen om deze ingedraaide filter dan momenteel op het aquarium te plaatsen samen met de aan-het-indraaien-filter..

Ik ben ook te vinden voor die "like" knop op het forum :mrgreen:

Voor de rest is het belangrijkste gezegd denk ik...

Heb je toevallig opstartbacteriën gebruikt?
Hoe groot is het aqua?
En welke vissen zitten erin?

A
Aquashoponline

Hoe kom je aan een ph van 5.8 met een opstartende bak?

G
Greg002

Xoffus":1ua1plv8:

Greg002":1ua1plv8:

Kort gezegd:
.

??? Lage nitriet is dode vissen?
Nitriet moet 0 zijn, zo simpel is het.

lage nitriet is dode vissen.. Laag is niet 0. 0 is goed :) . Dacht dat dat wel duidelijk was uit mijn commentaar.. Er zijn trouwens wel redelijk wat vissen die een niet te lange blootstelling aan lage nitriet-waarde kunnen overleven. Maar goed is het iig nooit! En sowieso best 0..

En nog ivm de chloor: Dit is vrij makkelijk weg te krijgen door met de filteruitgang zoveel mogelijk beweging op het wateroppervlakte te maken. Chloor is zeer vluchtig en zal dan verdampen..

Aquashoponline":1ua1plv8:

Hoe kom je aan een ph van 5.8 met een opstartende bak?

Vraag ik mij idd ook af..

n
neontetra

Ik heb ondertussen de vissen elders beter ondergebracht en heb ik het aquarium z`n gang latn gaan. Verder heb ik de filtermatrialen wel vervangen.
Nu zijn ondertussen wel de waardes al een heel end gezakt, zo is bijv. de nitraat van 200 naar 50 mg/l gegaan, nitriet van 20 naar 10 mg/l en cloor 0 en pH is omhoog gegaan naar de 6.1

Ik ga nu verder nog even afwachten dootdat het helemaal perfect is.

Verder is het een 63 L bak met dit onderstaande bestand:

1 koppel platy`s
1 koppel Dwerggourami`s
15* Neontetra
2* kleine L-nummers
3* meervallen
2*Balloonmolly`s
3 Kleintjes van de dwerggourami`s
2 Kleintjes van de platy`s

Voor eventuele toevoegingen om mijn bak nog beter te maken en sneller gereed te maken hoor ik dat graag!

D
Disco

Als ik goed kan tellen: 29 vis(jes)sen in een 63 liter bakje???
Of is het een typfoutje?

In mijn zwemvijvertje van 400 liter (en dit is géén typfout), die nu in zijn 6 de indraai week zit, komen er maximaal 12 vissen.
Weliswaar grotere exemplaren (Cichliden) en dat vind ik ruim voldoende!

Denk eens aan het welbehagen van je diertjes.

Stap eens met 29 personen, in een lift van 2x3x2.5 (en ja, zulke liften bestaan), hoe ga jij je voelen?
Hopelijk krijg je geen jeuk, aan je enkels, want veel bewegingsruimte zul je niet hebben.

E
Eska

neontetra":36fjigbi:

Er is een regel : 1 cm VOLWASSEN vis per liter water, dus als we even uitrekenen :

1 koppel platy`s : 10 liter
1 koppel Dwerggourami`s : 12 liter
15* Neontetra : 60 liter
2* kleine L-nummers : 12 liter?
3* meervallen -> corydoras? Ancistrus?
2*Balloonmolly`s -> 8 cm

zonder de meervallen en de jongen zitten we al aan meer dan 100 liter. Zelfs als je jouw waarden in orde krijgt, zullen die met deze bezetting rap weer om zeep zijn. Een groter aquarium of wat vissen van de hand doen dus!

Voor eventuele toevoegingen om mijn bak nog beter te maken en sneller gereed te maken hoor ik dat graag!
staan er al planten in? hout?

neontetra":36fjigbi:

I pH is omhoog gegaan naar de 6.1

Kan je es zeggen hoe je aan die PH komt? Welk water gebruik je? Als je PH inderdaad 6,1 is zal je lang mogen wachten voordat de goede bacteriën zich vormen, gezien die zich veel trager ontwikkelen in zuur water!

N
Nightelven

neontetra":3vcc6wjx:

Ik heb ondertussen de vissen elders beter ondergebracht en heb ik het aquarium z`n gang latn gaan. Verder heb ik de filtermatrialen wel vervangen.
Nu zijn ondertussen wel de waardes al een heel end gezakt, zo is bijv. de nitraat van 200 naar 50 mg/l gegaan, nitriet van 20 naar 10 mg/l en cloor 0 en pH is omhoog gegaan naar de 6.1

Ik ga nu verder nog even afwachten dootdat het helemaal perfect is.

1 koppel platy`s
1 koppel Dwerggourami`s
15* Neontetra
2* kleine L-nummers
3* meervallen
2*Balloonmolly`s

http://i129.photobucket.com/albums/p233/nightelven666/DAFUQFISH.jpg

n
neontetra

Mijn aqaurium bezit een stukje kienhout(20 cm+-) en 5 keitjes(5cm+-) en 5 plantjes. Verder gebruikt ik gewoon kraanwater en voeg ik Sera nitrivec toe. (pH waarde inmiddels 6.3 geworden.)

Nu even over de vissen, De jongen zijn nu 2 weken oud en gaan over een x aantal weken te koop. Ook ben ik van plan om 5 neonterta`s en de balloonmolly`s te verkopen. Zo is het in ieder geval al een stukje minder.

Zijn er nog problemen die volgens u de verhelpen zijn? Ik hoor het graag.