Gebruik van "Sera Aquaria Clear"

joke135 , June 04 2012
j
joke135

Ik heb een zoetwater aquarium van 240l. Water wordt elke 14dagen gedeeltelijk ververst. Plantengroei laat nog te wensen over.
Het water is altijd redelijk klaar geweest tot over 14dagen terug. 's Morgens was het volledig troebel, ik zie zelfs de achterwand niet meer. Op aanraden van de aquariumwinkel heb ik "Sera Aquaria Clear" gebruikt. Nu na 2 dagen zie ik nog altijd geen enkel verschil.
Hoe lang duurt het eer dat product zijn werk begint te doen want dat ben ik vergeten te vragen. Is er nog iets anders dat ik kan doen tegen dat troebel water?

D
Daxx

joke135":o9rcenxt:

Ik heb een zoetwater aquarium van 240l. Water wordt elke 14dagen gedeeltelijk ververst. Plantengroei laat nog te wensen over.
Het water is altijd redelijk klaar geweest tot over 14dagen terug. 's Morgens was het volledig troebel, ik zie zelfs de achterwand niet meer. Op aanraden van de aquariumwinkel heb ik "Sera Aquaria Clear" gebruikt. Nu na 2 dagen zie ik nog altijd geen enkel verschil.
Hoe lang duurt het eer dat product zijn werk begint te doen want dat ben ik vergeten te vragen. Is er nog iets anders dat ik kan doen tegen dat troebel water?

Hoe lang draait deze bak al?
Welke kleur heeft het troebel water groen, bruin, of melk kleur.
gooi da product de volgende keer naar de verkoper zijn hoofd ;)
of je zit met waterbloei, of je bacterie cultuur is verstoord...je filter helemaal uitgekuist?
dagelijkse waterverversingen en goed filteren zijn hier de oplossing...ook zo weinig mogelijk licht op de moment als je planten hebt zou ik naar de minimum gaan van 5 a 6 uur per dag

j
joke135

De bak draait ongeveer 2 maanden, de kleur is lichtgroen.
Het product zit in een plastiek busje maar de verkoper is een kop groter dan ik en tamelijk breed.
Mijn eerste reactie was het filter helemaal uitspoelen.
Ik zal morgen beginnen met dagelijks 10% van het water te verversen. Nu brand het licht 15 uur per dag, dit verminderen tot 5 a 6 uur is dat niet te weinig? Meestal wordt toch aangeraden om het langer te laten branden.

D
Daxx

joke135":8ruez82p:

De bak draait ongeveer 2 maanden, de kleur is lichtgroen.
Het product zit in een plastiek busje maar de verkoper is een kop groter dan ik en tamelijk breed.
Mijn eerste reactie was het filter helemaal uitspoelen.
Ik zal morgen beginnen met dagelijks 10% van het water te verversen. Nu brand het licht 15 uur per dag, dit verminderen tot 5 a 6 uur is dat niet te weinig? Meestal wordt toch aangeraden om het langer te laten branden.

Ok, dankzij dat je je filter helemaal hebt gekuist en je met 15 uuur licht per dag zit zit je dus nu met het troebele water dit noemt men waterbloei.
het product dat je erin kapt gaat niet veel helpen.
een weekje minder licht, en zeker elke dag waterverversingen doen op de juiste manier...
de juiste manier is kraantjes water gebruiken dat je dan behandeld met easylife filter media bijvoorbeeld, dit product maakt je water vis vriendelijk en je bacterieen doen de rest.
aangezien je je bacterie cultuur hebt vermoord gaat dit dus wel iets langer duren hopelijk gaan je vissen er nu ook niet van dood gaan...
een tip als je je filter wil uitkuisen DOE dit niet ineens helemaal vervang en of kuis de watten niet allemaal tegelijkertijd...
als je bvb met witte watten werkt doe deze dan twee wekelijks of zelfs wekelijks en spoel de blauwe watten maandelijks maar aub doe het niet allemaal tegelijkertijd...
je vernietigd je bacterie cultuur in je filter hierdoor, deze bacterieen zijn nodig om je water"proper" te houden ze halen ook giftige stoffen uit je water zoals nitriet, nitraat.

PS: je licht van je aquarium best tussen de 8 en 12 uur max laten branden tevee licht zal ook zorgen voor algen wat je dus ook niet in je bak wil hebben...

f
flipklsk

Bij mij brand het licht 10u per dag, wekelijks ververs ik de witte watten en om de 2 weken ververs ik +- 20% van het water en voeg ik easy life filter medium toe, elke week doe ik ook profito voor de plantjes en 1 x per maand enkele sera florreta tabletjes bij de wortels van de planten. De blauwe spons vervang ik om de 3 maanden net zoals de sera phosvec Granulat. Heb voor de bacterie├źn Easy life Symbiont en die heb ik nog nooit vervangen (aquarium draait +- half jaar) , heb nog nooit troebel water gehad en/of zieke vissen gehad. Als ik de filter uitkuis dan haal ik de filtermaterialen eruit en zet ze in een emmer met aquarium water en plaats het daarna gewoon terug zonder eraan te komen. Heb alleen al wel een keer last gehad van veel algen, maar dat kwam door een te hoge po4 denk ik want sinds ik Sera Phosvec Granulat erin heb steken heb ik ook geen last meer van veel algen.